تلاش برای حمایت تشکل‌های بخش خصوصی از جنبش مدنی ضدتحریم

تلاش برای حمایت تشکل‌های بخش خصوصی از جنبش مدنی ضدتحریم
سومین نشست از دور دوم کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران در حالی تشکیل شد که مهمترین دستورکار آن حمایت از جنبش مدنی ضدتحریم بود که چندی قبل نامه‌ای خطاب به روشنفکران، اقتصاددانان و فعالان اجتماعی در دنیا منتشر کرد و نسبت به عواقب غیرانسانی تحریم‌ها هشدار داد.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران،در این نشست هم‌چنین بر ضرورت حمایت سایر تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان اشخاص حقوقی غیردولتی از این جنبش مدنی تاکید و مقرر شد متن بیانیه جنبش برای جمع‌آوری امضا به این تشکل‌ها ارسال شود.

درخواست از غایبان برای حضور در کمیسیون
اما در ابتدای نشست این کمیسیون، محمدمهدی راسخ با اشاره به غیبت چند تن از اعضای کمیسیون از همه اعضا خواست تا با حضور دائم و فعال خود در کمیسیون به پیشبرد برنامه‌های مورد نظر و رسیدن به اهدافی که کمیسیون برای خود تعیین کرده کمک کنند. رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران با تاکید بر محوریت کمیسیون‌ها در فعالیت اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش خصوصی گفت: «در نتیجه فرصتی که با سیاست‌های دولت تدبیر و امید ایجاد شده، بخش خصوصی باید نهایت همکاری را برای پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در اداره اقتصاد کشور با دولت داشته باشد و از فرصت ایجاد شده نهایت بهره‌ را ببرد.» راسخ اعلام کرد که با تعدادی از اعضای غایب کمیسیون از جمله آقای مجتبی خسروتاج، ابوالحسن خلیلی و حمیدرضا صالحی تماس تلفنی برقرار کرده و از آنان خواسته تا در نشست‌های کمیسیون شرکت کنند. راسخ گفت: «آقای خسروتاج اعلام کردند که از کمیسیون استعفا داده‌اند و در کمیسیون شرکت نخواهند کرد. آقای خلیلی نیز قرار شد برنامه‌هایشان را تنظیم کنند و آقای صالحی که در سفر عمان بودند اعلام کردند که بعد از سفر در این مورد مذاکره خواهند کرد.»
رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران هم‌چنین با تقدیر از ورزشکاران به دلیل کسب افتخارات ورزشی به ویژه از کشتی‌گیران تیم‌های ملی آزاد و فرنگی کشور به خاطر مدال‌آوری در مسابقات جهانی تقدیر و تشکر کرد.

کمیسیون‌ها تضعیف نشوند
مسعود دانشمند نیز در سخنانی به لزوم توجه کامل به خروجی کمیسیون‌ها تاکید کرد. او با اشاره به دوران انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «گروه‌های شرکت‌کننده و نامزدهای انتخاباتی همه متفق‌القول بودند که روال مدیریت باید تغییر کند و اتاق باید کمیسیون‌محور باشد. اما بعد از انتخابات و تشکیل هیات نمایندگان و هیات رئیسه، توجه به کمیسیون‌ها کمرنگ شد. در حالی که برای نظم‌دهی بهتر باید به این سمت حرکت کرد. نباید این گونه باشد که هیات رئیسه کار خودش را بکند و کمیسیون ها هم کار خودشان را.» دانشمند با بیان این که ساز و کار استفاده بهینه از کمیسیون‌ها باید مشخص شود تاکید کرد که هیات رئیسه باید به کمیسیون‌ها ماموریت و موضوع بدهد و پس از کار کمیسیون، خروجی را به عنوان یک نظر کارشناسی شده بگیرد و در هیات نمایندگان به بررسی بگذارد. مسعود دانشمند از هیات رئیسه اتاق خواست تا مانع از تضعیف کمیسیون‌ها شود. او افزود: «دوستانی که در کمیسیون حاضر نمی‌شوند هم به کمیسیون، هم به رای دهندگانشان و هم به گروه خودشان جفا می کنند. شاید من شیوه بیان درستی نداشته باشم یا استدلال ضعیفی داشته باشم اما باید بدانم که اکثریت با من عناد ندارد.»

دوست نداریم صندلی دوستانمان را خالی ببینیم
سیده فاطمه مقیمی نیز در این نشست اعلام کرد که همه اختلافات باید پشت میز مذاکره حل شود و همه باید تابع قانون باشند. این عضو کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران گفت: «ما دوست نداریم که صندلی دوستانمان را خالی ببینیم.»

به نظرها احترام بگذاریم
محمدرضا بهرامن اما در سخنانی اعلام کرد که باید به دموکراسی احترام بگذاریم و اگر کسانی فکر می‌کنند چارچوب فکری آنها در این کمیسیون نیست می‌توانند حضور نداشته باشند. بهرامن به نشست یکی دیگر از کمیسیون های اتاق تهران اشاره کرد که با حضور سه عضو برگزار شده و تصمیم گرفته شده تا برای حضور موثرتر از این به بعد از تشکل ها و نمایندگان آنها برای حضور در نشست ها دعوت شود چرا که این احترام به تشکل ها نیز محسوب می شود.

با استعفای خسروتاج موافقت شد
پس از این سخنان بحث استعفای مجتبی خسروتاج از کمیسیون مطرح شد که با رای اکثریت مورد موافقت قرار گرفت.

بیانیه جنبش ضدتحریم امضا شد
بیانیه جنبش مدنی ضدتحریم مساله‌ای بعدی بود که در نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران مطرح و با موافقت قاطع اعضای حاضر در نشست مواجه شد. اعضای کمیسیون با اعلام حمایت همه‌جانبه خود از این جنبش از تنظیم دقیق و خوب بیانیه و اشاراتی که به اثرات اجتماعی تحریم‌ها و در مضیقه قرار گرفتن مردم عادی داشته تقدیر کردند؛ از جمله آنجا که در بیانیه آمده است: «محروم کردن شهروندان ایرانی از تجارت آزاد ناقض حقوق اولیه انسانی آنها است. به گروگان گرفتن نیاز‌های اولیه حیاتی ایرانیان از جمله کودکان، سالخوردگان، بیماران و بسیاری دیگر از گروه‌های آسیب‌پذیر که به دلیل توقف نقل و انتقال وجوه و حمل کالا به وجود آمده و وارد آوردن لطمات «قطعی» جبران‌ناپذیر انسانی به مردم، در مقابل آسیب «احتمالی» بررسی نشده مورد ادعا، از نظر وجدان بشری به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست. ادامه وضع موجود مطمئنا فجایع انسانی بزرگی را در پی خواهد داشت که بدون تردید، آیندگان پیامد‌های ناگوار آن را بر دولت‌های به‌کارگیرنده این تحریم‌ها نخواهند بخشید. ذکر کامل همه موارد در این نامه کوتاه امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان به آسیب‌های گسترده‌ای اشاره کرد که در چند ماه اخیر متوجه عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها و تامین دارو برای بیماری‌های خاص شده است.»

محمدمهدی راسخ رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران گفت: «با توجه به این که تاکنون هیچ شخصیت حقوقی پای بیانیه جنبش مدنی ضدتحریم را امضا نکرده و تدوین‌کنندگان و امضاءکنندگان آن همه شخصیت‌های حقیقی شامل اقتصاددانان، حقوقدانان، روزنامه‌نگاران و روشنفکران نام‌آشنا بودند، اعضای کمیسیون با تصمیم به امضای بیانیه و حمایت همه‌جانبه از آن، خود را به عنوان اولین شخصیت حقوقی حامی این جنبش مطرح کردند.» هم‌چنین اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند متن بیانیه از طریق کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران برای سایر تشکل‌های فعال بخش خصوصی ارسال شود تا حمایت همه‌جانبه این نهادهای مدنی نیز جلب شود.

در ادامه نشست همه اعضای حاضر در نشست کمیسیون پای بیانیه را به عنوان کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران امضا کردند و مقرر شد با توجه به حمایت‌های پیشین رئیس اتاق تهران از این جنبش، موضوع با هیات رئیسه اتاق تهران نیز مطرح شود تا اتاق بازرگانی تهران نیز به عنوان یک نهاد مدنی بزرگ در بخش خصوصی کشور پای این بیانیه را امضا و از جنبش مدنی ضدتحریم حمایتی همه‌جانبه داشته باشد.

انتقاد به سخت شدن روند صدور و تمدید کارت بازرگانی
پس از این بحث مسعود دانشمند نسبت به روند صدور و تمدید کارت بازرگانی در اتاق تهران انتقاد کرد و با ذکر یک نمونه گفت: «کسی را می شناسم که از سال 1340 تاکنون کارت بازرگانی داشته است. ایشان اخیرا برای تمدید کارت خود به اتاق آمده اما به دلیل یک مغایرت در شناسنامه که عنوان کربلائی قبلا در آن بوده و بعدا حذف شده، کارت تمدید نشده است. ایشان یک ماه به دنبال حل مساله بوده و دوندگی کرده اما در نهایت از تمدید کارت پشیمان شده و اظهار کرده که کارت بازرگانی نمی خواهد. پس از آن رئیس اتاق تهران با امضای خود با تمدید کارت بازرگانی ایشان موافقت کرده است.» دانشمند با اشاره به این اتفاق به سخت شدن روند صدور و تمدید گلایه کرد و از این که هرسال از متقاضی کارت، کپی کارت ملی و شناسنامه اخذ می شود انتقاد کرد و گفت: «هویت فرد که از او گرفته نشده و تغییری نکرده است. اتاق باید به سمتی برود که اگر از امروز کارت بازرگانی حذف شد ما بتوانیم اتاق را حفظ کنیم و مردم را در اتاق نگه داریم. کشورهای بسیار زیادی در دنیا هستند که کارت ندارند اما اتاق هایشان پویا و فعال است.»

محمدمهدی راسخ نیز در همین رابطه گفت: «در گذشته هیچ مراجعه‌کننده‌ای نمی تواند بگوید که من به دفتر دبیرکل رفتم و نتوانستم او را بینم..» راسخ با اشاره به روند الکترونیک کردن صدور کارت بازرگانی اعلام کرد که در ابتدای ورود او به اتاق تهران روند متوسط صدور و تمدید کارت بازرگانی به ترتیب 30 الی 20 روز بوده است که برای کاهش آن گام های اساسی برداشته شد. محمدمهدی راسخ همچنین با تاکید بر این که اتاق باید خدمات جانبی خود را افزایش دهد به بحث یک در هزار فروش به عنوان یک عامل کاهش دهنده مراجعه فعالان اقتصادی به اتاق اشاره کرد. رئیس کمیسیون اموراجتماعی و تشکل ها با اشاره به تجربه دوره وزارت آقای عابدجعفری که در آن کارت بازرگانی حذف شد تاکید کرد که اتاق باید به فکر خدمات بیشتر و تازه‌تر باشد.

۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۱۷
تعداد بازدید : ۹۶۸