شرکت های نفتی آمریکایی آماده مذاکره با وزارت نفت ایران هستند

شرکت های نفتی آمریکایی آماده مذاکره با وزارت نفت ایران هستند
مدیر ارشد یک شرکت نفتی آمریکایی ضمن ابراز تمایل به مذاکره با مقام های نفتی تهران، گفت: ایران ظرفیت های عظیمی در بخش نفت و گاز دارد و ما آماده مذاکره با ایرانی ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، امیدواری ها نسبت به لغو تحریم های ایران، شرکت های نفتی بین المللی را به تلاش برای سرمایه گذاری و حضور در پروژه های نفت و گاز ایران ترغیب کرده است.

منابع صنعتی اعلام کردند: مقام های شرکت های نفتی آمریکایی که به وسیله واشینگتن از سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز ایران برای دو دهه منع شده اند در نظر داشتند در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران دیدار و گفت و گو کنند.

یک مدیر ارشد از یک شرکت نفتی آمریکا که خواست به دلیل آماده سازی مذاکرات برای فعالیت های اکتشافی در ایران، نامش فاش نشود، گفت: ما خواهان مذاکره با ایرانی ها هستیم، ایران ظرفیت های عظیمی در بخش نفت و گاز دارد.

وی افزود: با لغو تحریم ها، بدون تردید ما خواهان سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران هستیم اما شرایط قرارداد باید جذابیت لازم را داشته باشد.

شرکت های آمریکایی کونوکو فیلیپس، شورون، اکسون موبیل و آنادارکو از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز نسبت به سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران ابراز تمایل کرده اند.

منابع صنعتی اعلام کردند: زنگنه که در نظر داشت همراه دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به نیویورک سفر کند، در آخرین لحظه از این سفر منصرف شد.

این منابع همچنین گفتند: مدیران شرکت های نفتی آمریکایی و اروپایی در نظر دارند به منظور حضور و سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز ایران با مقام های نفتی ایران دیدار کنند.

شرکت های نفتی آمریکایی و اروپایی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

یک مدیر ارشد نفتی اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکره کردن با مقام های نفتی ایران منعی ندارد.

به دنبال تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به تحریم ها، زنگنه هم اکنون کارشناسان نفتی با سابقه از جمله سید مهدی حسینی، معاون پیشین وزیر نفت در امور بین الملل را دوباره به وزارت نفت باز گردانده است.

زنگنه با تشکیل کمیته ای ویژه برای اصلاح در قراردادهای نفتی به ریاست سید مهدی حسنی، دستور بازنگری قراردادهای بیع متقابل ایران را صادر کرده است.

مهدی ورزی، یکی از مدیران پیشین شرکت ملی نفت ایران، در این باره می گوید: ایران برای توسعه بخش های نفت و گاز خود نیازمند سرمایه های خارجی است و باید شرایط تغییر یابد.

شرکت های نفتی آمریکایی در طول سال های اخیر سعی کردند نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران رویکردی محتاطانه داشته باشند اما رقبای اروپایی آنها مانند شرکت های شل و توتال در بازار نفت و گاز ایران فعال بودند.

ایران بزرگ ترین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفتی بزرگ جهان را در اختیار دارد.

شرکت کونوکوفیلیپس در سال ١٩٩٥ میلادی برای فعالیت در میدان نفتی سیری با ایران توافقنامه ای امضا کرد اما دولت بیل کیلنتون در آن زمان مانع از ادامه این سرمایه گذاری شد سپس این قرارداد به شرکت فرانسوی توتال رسید.

واشینگتن با وجود جلوگیری از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران هیچگاه آنها را از مذاکره با مقام های نفتی ایران و رصد آمارهای نفتی مربوط به این کشور عضو اوپک منع نکرده است.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نیز شرکت های آمریکایی شورون و کونوکو برای سرمایه گذاری در میدان بزرگ نفتی آزادگان و میدان بزرگ گازی پارس جنوبی ابزار علاقه کردند.

شرکت های نفتی همواره از واشینگتن می خواستند تحریم های یکجانبه ای که مانع حضور آنها در پروژه های نفت و گاز ایران می شود را لغو کند.

با وجود تحریم واشینگتن مبنی بر جریمه شرکت های نفتی که بیش از ٢٠ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند، زنگنه در دوره هشت ساله پیشین حضورش در وزارت نفت موفق به باز کردن پای شرکت های توتال، شل و انی ایتالیا به ایران و جذب ١٠ میلیارد دلار سرمایه شده بود.

تشدید تحریم ها بر ایران سبب شده تا به تدریج شرکت های نفتی اروپایی هم از اواخر دهه ٢٠٠٠ میلادی ایران را ترک کنند.

تحلیلگران بر این باورند که در صورت لغو تحریم ها و بهبود شرایط توتال و شل شانس بیشتری برای حضور در پروژه های نفتی ایران دارند.

این تحلیلگران همچنین اعلام کردند: شرکت های شورون، کونوکو فیلیپس، استات اویل نروژ، لوک اویل و گازپروم روسیه نیز بخش حضور در پروژه های نفت و گاز ایران را خواهند داشت.

کارشناسان بر این باورند که تولید میدان های نفتی ایران می تواند ظرف چند ماه به سه میلیون بشکه و ظرف یک سال به سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

ورزی که هم اکنون در یکی از شرکت های مشاوره انرژی در انگلیس کار می کند، در این باره گفت: ایران باید شرایط دیگر رقبای تولید کننده خود را نیز مد نظر داشته باشد.

ورزی می گوید: قراردادهای بیع متقابل ایران بسیار پیچیده است و مذاکره درباره آنها سال ها به طول می انجامد و بازگشت سرمایه مطلوبی برای سرمایه گذاران ندارد.

سید مهدی حسینی در این باره به رویترز گفت: مدل قراردادهای خدمات فنی عراق می تواند برای احیای پروژه های نفتی ایران مناسب باشد ما خواهان در نظر گرفتن منافع دو طرف هستیم می خواهیم با شرکت های نفتی بزرگ همفکری کنیم.

شرکت های شل، توتال، بی پی و اکسون موبیل هم اکنون برای توسعه میدان های نفتی عراق قراردادهای خدمات فنی ٢٥ ساله با دولت این کشور امضا کرده اند.

رئیس کمیته ویژه اصلاح قراردادهای نفتی تصریح کرد: ما به دنبال قراردهای برنده-برنده با شرکت های نفتی هستیم.

۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۲۲:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۳۰۷