قانون کارت‌های بازرگانی تغییر می‌کند// پرداخت بدهی ۳۵۰ میلیارد تومانی جوایز صادراتی سال ۹۳

قانون کارت‌های بازرگانی تغییر می‌کند// پرداخت بدهی ۳۵۰ میلیارد تومانی جوایز صادراتی سال ۹۳
رئیس کل سازمان توسعه تجارت از تغییر قانون کارت بازرگانی خبر داد و گفت: بدهی ۳۵۰ میلیارد تومانی جوایز صادراتی سال ۹۳ پرداخت می‌شود.
حمید صافدل  در خصوص دلایل کاهش صادرات غیرنفتی اظهار داشت: در آمارهای 5 ماهه نسبت به مدت مشابه با احتساب به میعانات 8 درصد کاهش و بدون احتساب میعانات 6 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: در این مدت به لحاظ وزنی با افزایش صادرات مواجه بودیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت یکی از دلایل کاهش صادرات را تغییر ترکیب کالای صادراتی اعلام کرد و گفت: عمدتاً صادرات ما در این مدت ماده اولیه و ماده خام معدنی بوده است که وزن زیاد داشته اما به لحاظ ارزشی کالای کم ارزشی به حساب می‌آید.

صافدل گفت: دلیل دوم نگرانی صادر کنندگان از موضوع سررسید تعهدات ارزی بوده است که در دولت گذشته بر این موضوع تأکید شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت دلیل سوم را نیاز به تأمین ماده اولیه و همچنین گروه‌های تولیدی اعلام کرد و گفت: خطوط اعتباری فروشنده در شرایط تحریم‌ها به راحتی قابل دسترس نبوده و همین موضوع نیز از دلایل کاهش صادرات غیرنفتی به شمار می‌آید.

تایید کم اظهاری صادراتی از سوی رئیس کل

وی در خصوص اظهارنظر وزیر صنعت درباره کم اظهاری گمرکی صادر کنندگان گفت: تعهد ارزی یکی از دلایلی است که باعث شده است صادرکنندگان در برخی موارد کم اظهاری صادراتی داشته باشند که این موضوع نیاز به تحلیل دارد.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه صادر کنندگان به نام دیگران صادرات خود را انجام می‌دهند اظهار داشت: شرایط و اسناد تجاری توامان با نگرانی است و مواردی نظیر تعهد برگشت ارز، مالیات صادرات می‌تواند منجر به جابجایی تجارت به افراد مختلف شود.

وی افزود: گزارش‌هایی از اتاق بازرگانی دریافت کرده‌ایم در خصوص اینکه تمایل تجار برای استفاده از کارت دیگران افزایش یافته است لذا کمیته کارشناسی در این خصوص تشکیل شده است تا قانون کارتهای بازرگانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

قانون کارت های بازرگانی تغییر می کند

وی با تأکید بر اینکه قانون کارتهای بازرگانی باید تغییر کند گفت: تغییر این کارتها در اولویت رسیدگی قرار دارد و این موضوع یکی از مواردی است که باعث تسهیل تجارت می‌شود.

صافدل گفت: موضوع تسهیل تجارت و همچنین عوامل مؤثر بر آن در کمیته‌ای که در وزارت صنعت برای بررسی برنامه 100 روزه تشکیل شده است در حال بررسی است لذا حداکثر تا نیمه آبان ماه می‌توانیم خروجی این بررسی‌ها را اعلام کنیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از کشورها تجارت بر مبنای کارت بازرگانی صورت نمی‌گیرد و اصلاً تجار کارت بازرگانی ندارند.

صافدل در خصوص لغو پیمان سپاری ارزی گفت: لغو پیمان‌سپاری ارزی همانطور که وزیر صنعت اعلام کرده است یکی از مواردی است که کار کارشناسی بر روی آنها آغاز شده است و در برنامه 100 روزه به آن رسیدگی می‌شود.

لیست ممنوعیت های صادراتی حداقل شده است

وی در خصوص ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی گفت: ممنوعیت‌های صادراتی که یک لیست حداقلی تقلیل یافته است و عمدتاً کالاهایی که در این لیست قرار دارند یا مواد اولیه هستند و یا کالاهای اساسی نظیر گندم، جو، ذرت، کنجاله و شکر خام است.

معاون وزیر صنعت گفت: سایر کالاهای صادراتی نیز که به صورت سهمیه‌ای که برای آنها تعیین شده است صادرات می‌کنند که این سهمیه بین 100 واحد تولیدی اعلام شده و در طول 6 ماه آینده می‌توانند سهمیه تعیین شده را صادر کنند.

وی افزود: این تصمیم در خصوص حفظ صادرات در بازارهای هدف و انگیزه بیشتر تولید کنندگان برای تولید کالاهای صادراتی اخذ شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در بسیاری از کشورها ثبت سفارش وجود ندارد گفت: تاریخچه ثبت سفارش به قبل از انقلاب برمی‌گردد اما آنچه امروز می‌بینیم مربوط به اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس است که در واقع ثبت سفارش با ضرورت مدیریت ارز، نرخ تمام شده برای کالا و همچنین مدیریت واردات و تجارت خارجه کشور در نظر گرفته شده است.

می توان ثبت سفارش را حذف کرد

وی افزود: با رعایت الزامات مدیریت بازرگانی و همچنین انتقال این مدیریت به حوزه بانکی کشور و یا به گمرکات کشور می‌توان سیستم ثبت سفارش را حذف کرد چرا که در بسیاری از کشورها ثبت سفارش در گمرک و پس از ورود کالا انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت در خصوص اهمیت طرح شبنم در حوزه تجارت خارجی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دنبال طرح شبنم بوده است و اینکه این طرح موفق بوده یا خیر نیاز به تجزیه و تحلیل دارد اما من معتقدم باید از سیستم GS1 که یک سیستم بین‌المللی کدینگ است به جای کد رهگیری شبنم ایران کد و کد سلامت استفاده کرد چرا که این سیستم می‌تواند به تنهایی کار بقیه سیستم‌های کدینگ را انجام دهد.

بدهی 350 میلیارد تومانی جوایز صادراتی سال 93 پرداخت می شود

وی در خصوص مطالبات گذشته جوایز صادراتی گفت: در سال 91، 60 میلیارد تومان از محل درآمد مازاد نفتی برای جوایز صادراتی پرداخت شده است.

معاون وزیر صنعت در خصوص مطالبات نقدی جوایز صادراتی گفت: رقمی در حدود 350 تا 360 میلیارد تومان است که ما این رقم را در بودجه سال 93 پیش‌بینی می‌کنیم تا پرداخت شود.

وی در خصوص مرکز مبادلات ارزی و نقش آن در حوزه تجارت خارجی گفت: این مرکز با هدف مدیریت ارز از عرضه کننده ارز به متقاضی ارز تشکیل شد و در شرایط خاص خودش نقش مؤثری داشت.

صافدل گفت: من معتقدم نرخ ارز باید به صورت مدیریت شده شناور باشد و منجر به ثبات ارز شود.

۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۲۲:۵۹
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۷