رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین: افزایش نرخ ارز حتی به نفع صادرکنندگان نیست

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین: افزایش نرخ ارز حتی به نفع صادرکنندگان نیست
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: افزایش نرخ ارز حتی به نفع صادرکنندگان نیست و پایه نرخ واقعی ارز در کشور سه هزار تومان است.
اسدالله عسگر اولادی عصر جمعه در برنامه تلویزیونی مناظره افزود: در ۳۰ سال گذشته نرخ ارز به صورت شناور مدیریتی ساماندهی شده و بانک مرکزی مسئول نرخ ارز بوده است و با توجه به این که ۸۵ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است بر همین اساس مدیریت ارز با توجه به سیاست‌های دولت انجام می‌شود.
وی در مورد افزایش نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز حتی به نفع صادرکنندگان نیست، این افزایش در نرخ ارز تنها یک فصل محدود برای صادرکنندگان خوب است و بعد از گذر این زمان و افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی در واقع صادرکننده متضرر می‌شود.
وی در مورد سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی گفت: آنچه رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز اعلام کرده، مربوط به نرخ ارز مبادله‌ای است؛ در حال حاضر نرخ ارز در اتاق مبادلات ۲۴۵۰ تومان است و ۱۰ درصد هزینه برای آن وجود دارد که این رقم با در نظر گرفتن این هزینه به ۲۷۰۰ تومان می‌رسد و در نهایت با اضافه شدن تورم و مدت زمانی که ارز مورد نظر به تولیدکننده می رسد قیمت این ارز به سه هزار تومان می رسد.
واردات از چین در مقابل صادرات نفت است
عسگر اولادی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهار کالاهای وارداتی از چین گفت: براساس یک قرارداد، ایران در مقابل فروش نفت به چین از این کشور کالا وارد می کند؛ اگر نتوانیم این کالاها را وارد کنیم پول حاصل از فروش نفت از طریق کشور ثالث وارد کشور نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که دلالانی در کشور چین وجود دارند که برای خرید از کشور سوم ۱۰ درصد پول اضافه دریافت می کنند.

۱۳ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۰۰
ایرنا |
تعداد بازدید : ۸۷۵