زنگنه مجوز فروش نفت در بورس انرژی را صادر کرد/مرحله اول ۵۰۰۰ بشکه

زنگنه مجوز فروش نفت در بورس انرژی را صادر کرد/مرحله اول ۵۰۰۰ بشکه
در دیداری که مدیران بورس انرژی با بیژن زنگنه وزیر نفت داشتند، مجوز ورود میعانات گازی و نفت خام به بورس انرژی صادر شد و زنگنه قول داد، در مرحله اول پنج هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید بورس انرژی ایران، با اشاره به تاریخچه راه‌اندازی بورس انرژی گفت: موضوع راه‌اندازی بورس انرژی از سال 1385 مطرح شد که در نهایت منجر به صدور مجوز راه‌اندازی بورس انرژی در سال 1390توسط شورای عالی بورس شد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: زحمات زیادی در بورس و وزارت نیرو کشیده شد، تا سرانجام در نیمه دوم سال 1390 پذیره‌نویسی بورس انرژی آغاز شد و با وجود این‌که تدابیر لازم برای این پذیره‌نویسی صورت گرفت، به دلیل استقبال گسترده‌ سهامداران سهام این شرکت به عده‌ زیادی نرسید و اعتراض‌هایی در این پذیره‌نویسی صورت گرفت.
وی با اشاره به این که شاپور محمدی به عنوان اولین مدیر عامل بورس انرژی در سال 1391 انتخاب شد گفت: تاسیس یک بورس و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن کار دشواری است، زیرا اگر حتی یک معامله یک ریالی در بورس انجام شود، باید تمام زیرساخت‌های لازم صورت گیرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: سرانجام و با وجود مشکلات بسیار در اواخر سال 1391 معاملات بورس انرژی آغاز شد و در سال 1392 ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: زیرساخت‌ها این بورس باید وارد مقررات وزارت نیرو می‌شد که در این راستا دستور‌العمل‌های صادرات برق، گواهی ظرفیت، امکان معامله برق توسط نیروگاه‌ها و بسیاری از آیین‌نامه‌های دیگر در سال 1392 تاسیس شد و در حال حاضر بستر مقرراتی مناسبی برای معاملات برق در بورس انرژی ایجاد شده است.
صالح آبادی با اشاره به  برگزاری جلسه ای با حضور وزیر نفت گفت: در این جلسه وزیر نفت دستور داد تا نفت خام در بورس انرژی مورد معامله قرار گیرد که این ظرفیت جدید با کمک همکاران ایجاد شد و بستر لازم برای توسعه‌ فعالیت‌های آن آماده شد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، انرژی را متعلق به وزارت نیرو و نفت دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو و نفت باید کمک کنند تا این بازار را توسعه دهند، زیرا بورس انرژی متعلق به آنها بوده و تجار نفت و برق باید در بورس انرژی قوت پیدا کند، تا در اقتصاد ملی نقش موثری داشته باشد.

ورود میعانات گازی و نفت خام به چهارمین بورس ایران
مدیر عامل جدید بورس انرژی هم در این مراسم مهم ترین ویژگی بازار سرمایه را اعتماد عمومی دانست و گفت: اعتماد عمومی چه در جمع مردم و چه در سطح سیاست گذاری و تصمیم گیری قوای سه گانه، اصلی ترین و بزرگ ترین سرمایه  این بازار است.
حسینی افزود: در سال 85 حجم معاملات روزانه به 400 یا 500 میلیون تومان بالغ نمی شد اما امروز معاملات خرد و بلوکی به 200 میلیارد تومان در روز بالغ می شود که رشد و جهش بازار سرمایه را گواهی می دهد و بیانگر این مطبلب است که در حال حاضر بازار سرمایه توان جذب نقدینگی بسیار بالایی دارد
وی با اشاره به جلسه تشکیل شده با وزیر نفت گفت: مجوز ورود میعانات گازی و نفت خام به بورس انرژی صادر شده است و توسعه این بورس مدنظر همه ارکان بازار سرمایه و از جمله مسئولان در وزارت خانه نفت و نیرو است.
مدیرعامل بورس انرژی گفت: پر کردن خلاء های موجود از برنامه های اصلی بورس انرژی است و باید در بازار برق، تولیدکننده و مصرف کننده با قیمت مناسب داد و ستد داشته باشند .

معاملات نفت خام بورس انرژی با عرضه 5000 بشکه کلید می‌خورد
شاپور محمدی نیز در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بورس انرژی گفت: 10 روز قبل دیداری با وزیر نفت داشتم که زنگنه قول داد، در مرحله اول پنج هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شود. همچنین باید برای راه اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد نفت تلاش شود، چرا که راه اندازی این اوراق، یکی از راههای ورود نفت بر سر سفره های مردم است.
مدیرعامل سابق بورس انرژی اذعان داشت: سرمایه بورس انرژی در هنگام راه اندازی 20 میلیارد تومان بود که با این مبلغ، توان خرید ساختمانی مستقل را برای این بورس نداشتیم.
وی با بیان اینکه قرار بود در نیمه دوم امسال بخش صادراتی کالای برق در این بورس راه اندازی شود، خاطر نشان کرد: از زمانی که دکتر حسینی به مدیرعامل بورس انرژی انتخاب شده است، حجم معاملات این بورس افزایش یافته که امیدواریم این روند ادامه یابد.
معاون وزیر اقتصاد به آمار معاملات فیزیکی و مشتقه بورس انرژی اشاره کرد و گفت : در بازار فیزیکی 51 میلیارد ریال قطران، حدود 92 میلیارد ریال آیزوریسایکل، 196 میلیارد ریال متانول، 70 میلیارد ریال حلال 404 ، 5 میلیارد ریال حلال 400 ، 5 میلیارد ریال حلال 402 و سه میلیارد ریال حلال 406 معامله شده است.
در همین حال بورس انرژی امروز پر رونق ترین و پر فروش ترین روز خود از زمان تاسیس را سپری کرد و مجموع ارزش بازار فیزیکی و مشتقه این بورس به 11 میلیارد ریال رسید/

۱۶ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۸۸۹