چین در ماه سپتامبر بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان شد

چین در ماه سپتامبر بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان شد

تازه ترین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی از آن است که چین در ماه سپتامبر گذشته به بزرگ ترین وارد کننده نفت خام جهان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: چین در ماه سپتامبر گذشته از لحاظ مقدار واردات نفت خام، آمریکا را پشت سر گذاشته و به بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، افزایش فروش خودرو و رشد سریع اقتصادی از عوامل افزایش خرید نفت خام چین به شمار می آید.

برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد مصرف نفت خام چین در ماه سپتامبر روزانه ٦ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام این کشور پیشی گرفته است که این روند نشان می دهد پکن برای پر کردن این شکاف باید همین مقدار نفت خام وارد می کرد.

رشد یکنواخت تقاضای نفت خام چین سبب شده است این کشور را در ماه سپتامبر به بزرگ ترین وارد کننده خالص نفت خام در جهان پس از آمریکا تبدیل کرد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد این روند در سال ٢٠١٤ میلادی نیز ادامه خواهد یافت.

رشد اقتصادی چین، درآمدها و قدرت نفوذ جهانی این کشور را افزایش داده است اما این کشور آسیایی همچنان برای تامین نیازهای انرژی خود به شدت نیازمند واردات نفت و گاز است.

آمریکا با یک سوم جمعیت چین هنوز مصرف سرانه بیشتری نسبت به این کشور آسیایی دارد.

بر اساس گزارش چشم انداز کوتاه مدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در ماه سپتامبر روزانه ١٨ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت و دیگر سوخت های فسیلی مایع مصرف کرد در حالی که مصرف چین روزانه ١٠ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه بود.

تولید نفت و سوخت های فسیلی مایع آمریکا در ماه سپتامبر به روزانه ١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسید، در حالی که تولید چین روزانه چهار میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه بوده است.

رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا، در حال کند شدن است اما با این حال همچنان نرخ رشد در این کشور در سال جاری میلادی هشت درصد پیش بینی می شود که بالاتر از رقم پیش بینی شده برای آمریکاست.

بر اساس این ارزیابی، فروش خودرو در بازار خودرو چین نیز تا حودی با افت رو به رو شده است اما همچنان در اوت با ١١ درصد رشد همراه بود.

پکن در حال تشویق برای استفاده از نیروهای بادی و خورشیدی، خودروهای با سوخت باطری یا گاز طبیعی است اما انتظار می رود در دهه های آینده همچنان بنزین سوخت اصلی خودروها باشد.

دولت چین برای کاهش شدت مصرف انرژی در بخش های شهری، صنعتی و واحدهای اقتصادی، مشوق هایی را به کار گرفته است، پکن گزارش می دهد که در این زمینه به موفقیت های دست یافته اما هنوز میانگین آن پایین تر از کشورهای توسعه یافته است.

چین تا اواخر دهه ١٩٩٠ میلادی، نیازهای نفتی خود را از طریق تولید داخلی به ویژه از میدان بزرگ داکینگ در شمال شرق این کشور تامین می کرد اما به دنبال توسعه اقتصادی در این کشور آسیایی، مصرف نفت از ظرفیت تولید فراتر رفت، به طوری که پیش بینی می شود برداشت نفت ازمنابع داخلی نیز کاهش یابد.

از این رو چین هم اکنون برای تامین نیازهای نفتی خود به خرید نفت خام به ویژه از ایران و عربستان سعودی وابسته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد تولید داخلی چین ظرف دو ماه گذشته به دلیل وقوع سیل های تابستانی با افت رو به رو بوده است.

شرکت های دولتی نفت چین و شریکان خارجی در حال تلاش برای منابع نفتی جدید در این کشور آسیایی و توسعه منایع جایگزین از جمله تولید گاز از زغال سنگ هستند اما تاکنون ذخیره ای به بزرگی میدان داکینگ کشف نکرده اند.

به دنبال تقاضای روز افزون انرژی در چین، شرکت های دولتی نفت این کشور به منظور تضمین تقاضای رو به رشد انرژی، میلیاردها دلار در بخش های نفت و گاز عراق، کشورهای آسیایی میانه و آفریقا سرمایه گذاری کرده اند که برخی از این منابع نفت و گاز وارد چین و برخی نیز در بازارهای بین المللی به فروش می رسد.

همزمان در پی استفاده از فناوری شکست هیدرولیک برای برداشت نفت خام از ذخایر شیل اویل در آمریکا و دیگر منابع انرژی، واردات نفت خام آمریکا با کاهش همراه بوده است.

برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد، تقاضا برای نفت ودیگر سوخت های مایع آمریکا در ٩ ماه نخست سال جاری میلادی تنها حدود ٠,٦ درصد یا روزانه ١١٠ هزار بشکه افزایش داشته است که بخشی از آن به ارتقای بهره وری در موتورهای بنزینی مربوط می شود.

پیش بینی های این اداره حاکی از آن است که مصرف نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی ٠,٤ درصد کاهش می یابد.

آمریکا در سال آینده میلادی با مصرف روزانه ١٨ میلیون و ٧٠٠ هزر بشکه نفت و سوخت های مایع هنوز باید بزرگ ترین مصرف کننده جهان باشد که البته این مقدار نسبت به اوج روزانه ٢٠ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در سال ٢٠٠٥ افت نشان می دهد.

بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف نفت چین در سال آینده میلادی به روزانه حدود ١١ میلیون بشکه می رسد.

۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۸۲۸