ایران در مسیر تولید با کیفیت ترین بنزین جهان

تولید آزمایشی بنزین با استاندارد یورو ٥ در پالایشگاه تبریز آغاز شد

تولید آزمایشی بنزین با استاندارد بین المللی یورو ٥ در پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت روزانه ٢,٤ میلیون لیتر آغاز شده و با استمرار موفقیت آمیز آن مراسم بهره برداری رسمی از این طرح مهم به زودی انجام خواهد شد.

مدیر مهندسی اجرای طرح های پالایشگاه نفت تبریز در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: تولید آزمایشی این کالای استراتژیک که حاصل طرح بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده در این پالایشگاه است با ٦٠ درصد ظرفیت اسمی آغاز و در برخی روزها تا ٩٠ درصد نیز رسیده است.

صمد شهری با بیان این که پالایشگاه نفت تبریز این تولید آزمایشی را از ٣٠ شهریور امسال آغاز کرده است، تصریح کرد: از آن زمان تاکنون به طور متوسط ١,٥ میلیون لیتر در روز بنزین به تولید پالایشگاه موجود اضاقه شده است.

وی ظرفیت کنونی پالایشگاه موجود را ٢,٧ میلیون لیتر در روز اعلام و اظهار کرد: با اجرای طرح بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده، ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه تبریز به ٥.٣ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز سه زیر پروژه دارد که نیروگاه جدید با مشخصه دو دستگاه ژنراتور گازی، سیستم بازیافت حراراتی و ایستگاه برق، زیر پروژه نخست آن است.

گوگرد زدایی از نفتا، واحد افزایش عدد اکتان بنزین،احیاء کاتالیست مداوم و اکستروکشن بنزن زیر پروژه دوم  و زیر پروژه سوم  نیز مخازن ذخیره، تجهیزات جانبی و تکمیلی را شامل می شود.

افزایش تولید بنزین موتور به میزان روزانه یک میلیون لیتر و قابل افزایش تا سه میلیون لیتر در روز( در صورت تامین خوراک) امکان تولید بنزینی با اعداد اکتان ٩٠، ٩٢ و ٩٥ براساس استاندارد یورو ٥، همچنین تولید روزانه ٧٥٠هزار بشکه محصول بنزن با درجه خلوص ٩٩,٩ درصد وکاهش هزینه های عملیاتی از جمله اهداف پیش بینی شده درطرح بهینه سازی فرآیند و بهیود کیفیت فرآورده پالایشگاه تبریز است.

طرح بهینه سازی فرآیند و بهیود کیفیت فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز با سرمایه گذاری ٢٦٥ هزار یورو به ثمر نشسته است.

بر پایه این گزارش، سرمایه گذاری بخش نیروگاهی پالایشگاه تبریز ٦٤٠  میلیارد ریال و بخش فرایندی این پالایشگاه نیز ٢٣٠ میلیون یورو  بوده است.

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۳۷
شانا |
تعداد بازدید : ۸۸۲