ایران گران ترین گاز را به ترکیه عرضه می کند

ایران گران ترین گاز را به ترکیه عرضه می کند
در مقایسه با گاز روسیه و آذربایجان بنا بر اعلام یک کارشناس موسسه خزر استراتژی، ایران گران ترین گاز را به ترکیه عرضه می کند.

به گزارش خبرگزاری ورلد بولتن، ترکیه به طور کلی ٦٠,١ میلیارد دلار در بخش واردات انرژی از دیگر کشورها هزینه کرده که ٢٣ میلیارد دلار از این رقم مربوط به واردات گاز بوده است.

میانگین قیمتی که ترکیه هر ساله برای واردات گاز پرداخت می کند ٥١٣ دلار برای هر یکهزار مترمکعب و مشابه با سال گذشته است؛ ایران دوباره امسال گران ترین فروشنده گاز به ترکیه بوده است.

فاتح مکیت، یک کارشناس موسسه خصوصی خزر استراتژی و استاد دانشگاه سلیمان شاه ترکیه اعلام کرد: ترکیه سال ٢٠١٢ حدود ٥٠ میلیارد مترمکعب مصرف گاز داشته است و به نظر می رسد که این رقم به ٨٠ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

وی افزود: ترکیه برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از ایران ٥٧٠ دلار به این کشور، در حالی که برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از روسیه و آذربایجان به ترتیب ٤٠٦ دلار و ٣٨٠ دلار به این کشورها پرداخت می کند.

در گذشته روسیه گاز خود را به قیمت ٥٠٠ دلار برای هر یکهزار مترمکعب گاز به ترکیه می فروخت اما دو کشور توافق کردند که گازبها را به ٤٤٥ دلار و سپس به ٤٠٦ دلار برای هر یکهزار مترمکعب گاز کاهش دهند.

روسیه گاز خود را با قیمت های مختلف به کشورهای مختلف می فروشد، برای مثال آنها هر یکهزار مترمکعب گاز فروشی به انگلیس را با قیمت ٣١٣ دلار، به لهستان با قیمت ٥٢٥ دلار، به مقدونیه با قیمت ٥٦٤ دلار، به بوسنی و هرزگوین با قیمت ٥١٥,٢ دلار و به جمهوری چک با قیمت ٥٠٣ دلار می فروشند.

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۳۹
تعداد بازدید : ۸۷۳