مواضع اقتصاد انرژی وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک جهانی

مواضع اقتصاد انرژی وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک جهانی
تحریم های نفتی علیه ایران به اقتصاد شکننده جهان آسیب می رساند

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفت: تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه ایران به ویژه در بخش های نفتی و مالی، اقتصاد شکننده جهانی را به شدت دچار چالش کرده است.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران روز گذشته (٢٠ مهر) در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) در واشنگتن آمریکا گفت: تحریم های یک جانبه علیه ایران همچنین به بی‌ثباتی و عدم شفافیت در بازار منجر شده و دسترسی برابر و جامع به کالاها و محصولات حیاتی را ناکافی ساخته است.

وی افزود: هیچ شکی وجود ندارد که مشورت تمام سهام‌داران جهانی شامل دولت‌ها، محققین مستقل و جامعه مدنی برای خارج کردن اقتصاد جهانی از شرایط شکننده کنونی ضروری است. استراتژی جدید باید روی طرحی جدید برای ساختار سیستم مالی بین‌المللی متمرکز شود.

وی همچنین تصریح کرد: دستیابی به انرژی و افزایش شفافیت در بازار انرژی به ویژه به‌نفع کشورهای کمتر توسعه یافته، یک پیش‌ شرط غیرقابل انکار برای ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی است.

طیب‌نیا یادآور شد:کیفیت و وجود مقادیر کافی از انرژی و همچنین استفاده از فناوری های انرژی‌محور پاک و تجدید پذیر اهمیت بسیاری برای دستیابی به توسعه پایدار دارند.

در همین حال پیش تر اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان، در دیدار با با طیب نیا در حاشیه این  نشست سالانه واشنگتن گفته بود: پاکستان از ایران خواسته است تا بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان را نیز احداث کند، زیرا تحریم های بین المللی مانع از آن شده است که اسلام آباد بتواند منابع مالی اجرای این پروژه را تامین کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز موافقت کرد تا دلایلی که مانع از بهتر شدن روابط تجاری میان دو کشور شده است، بازنگری شود.

وی افزود: سطح مبادلات تجاری میان دو کشور هم اکنون تنها یک میلیارد دلار است که می تواند این رقم چند برابر شود.

۲۱ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۴۰
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۷۸