گزارش زنگنه به کمیسیون صنایع مجلـس

گزارش زنگنه به کمیسیون صنایع مجلـس
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جلسه وزیر نفت با این کمیسیون گفت: وزارت نفت با اجرای برنامه های خود سبد سوخت نیروگاه های کشور را ظرف سه سال تغییر خواهد داد.

مهرداد بذرپاش عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار شانا، در ارزیابی گزارش اخیر وزیر نفت به این کمیسیون اظهار داشت: وزیر نفت گزارش جامعی به این کمیسیون ارائه کرد از این رو در آینده نزدیک نشست دیگری در وزارت نفت با حضور اعضای این کمیسیون تشکیل خواهد شد.

وی با بیان این که وزیر نفت در کمیسیون صنایع در مورد افزایش ظرفیت تولید گاز با هدف مصرف گاز در شبکه نیروگاهی سخن گفت، تصریح کرد: این راهبرد با هدف جایگزینی گاز با سوخت‌های گازوئیل و نفت کوره (مازوت) است تا ظرف دو تا سه سال آینده این تغییر در سبد مصرف انرژی انجام گیرد.

بذرپاش با اشاره به محتوای گزارش وزیر نفت در کمیسیون صنایع مجلس افزود: راهبرد تغییر در سبد مصرفی سوخت نیروگاهی کشور با بهره برداری از چهار یا پنج فاز پارس جنوبی محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع در خصوص بخش دیگری از گزارش وزیر نفت ادامه داد: بخشی از گزارش وزیر نفت در مورد صنایع پتروشیمی بود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت ملی پتروشیمی ضعف ساختاری دارد، بخش اعظمی از این صنایع واگذار شده است از این رو نظارت کارآمدی بر این امر موجود نیست.

آرایش جدید پتروشیمی با نقش های جدید

این عضو کمیسیون صنایع با بیان این مطلب که به نظر می‌آید شرکت پتروشیمی می‌تواند دو نقش را برای پوشش ضعف‌ها ایفا کند، تصریح کرد: لازم است این شرکت آرایش توسعه ای به خود بگیرد و به واحدهایی که واگذار شده است اکتفا نکند و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی را برنامه ریزی کند.

بذرپاش، دومین نقش شرکت پتروشیمی را کارکرد نظارتی آن دانست و گفت: شرکت‌های مادر تخصصی از جمله پتروشیمی لازم است نقش ناظر نسبت به بخش‌های خصوصی واگذار شده، داشته باشد.

وی این نظارت را در حوزه های تعرفه گذاری، سیاست گذاری و ایجاد زمینه مناسب برای تولید، عرضه و فروش محصولات پتروشیمی ارزیابی کرد و گفت: این نقش را پتروشیمی اکنون به خود نگرفته است.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های وزیر نفت و مدیرعامل تازه نفس پتروشیمی این دو نقش پتروشیمی به آن باز گردانده شود و این صنعت ادامهٔ مسیر دهد.

وی راهبرد «ساخت داخل» و ارتباط و کار صنعت نفت با جامعه دانشگاهی را از سرفصل‌های با اهمیت گزارش وزیر نفت دانست و گفت: وزارت نفت با دارا بودن پژوهشگاه و دانشگاه ظرفیت مناسبی در این بخش‌ها دارد.

بذرپاش با بیان این که ارتباط صنعت نفت با جامعه دانشگاهی کشور باید پیش از این توسعه یابد، گفت: وزیر نفت در خصوص گسترش ارتباط وزارت نفت با دانشگاه‌ها با هدف جذب نیروی های مورد نیاز این صنعت دیدگاه مثبت و سازنده ای داشت.

برنامه جدید نفت برای ساخت داخل

نماینده مردم تهران به شورای داخلی سازی تجهیزات صنعت نفت اشاره کرد و گفت: این شورا در گذشته ایجاد شده بود و بنا به اظهارت وزیر نفت در کمیسیون صنایع وی نیز در برنامه خود این شورا را با آرایش جدید در قالب کمیته فعال خواهد کرد.

وی در این باره گفت: شبکه ای از قطعه سازان و تولید کنندگان در کشور وجود دارد که به پیشتوانه این شبکه جز در موارد خاص - که تکنولوژی انحصاری لازم دارد - همهٔ قطعات مورد نیاز را در داخل می‌سازد.

قول وزیر نفت برای بهره مندی از توان ملی

بذرپاش در این باره تصریح کرد: اگر مدیریت سفارش و تأمین کالا به خوبی برنامه ریزی کند بیشتر قطعات به جز موارد خاص از سبد تولید تجهیزات داخل تهیه می‌شود و بر این اساس وزیر نفت قول داده است کمیته ساخت داخل هر چه سریع‌تر فعال شود.

این عضو کمیسیون صنایع با بیان این مطلب که وزیر نفت نکات سازنده ای را مطرح کرد، اظهار داشت: صنعت نفت از صنایع پیشرو است از این رو موارد مطرح شده از سوی وزیر نفت جای تعمق دارد بنابراین هر نوع کمکی که لازم باشد از سوی کمیسیون صنایع برای تحقق اهداف صنعت نفت انجام خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه یا خوشبختانه بخش اعظمی از اقتصاد کشور همچنان به درآمدهای نفتی وابستگی دارد و علاوه بر آن خود صنعت نفت پیشران بسیاری از بخش‌های صنعتی کشور است.

بذرپاش ادامه داد: رشد و شکوفایی صنعت نفت به بخش اعظمی از صنایع کشور نیز تسری می‌یابد و آن‌ها را به تکاپو در خواهد آورد.

کمک کمیسیون صنایع به صنعت نفت

نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات با بیان این که بسیاری از صنایع در کشور انرژی بر است گفت: اگر انرژی موجود نباشد یا به مقدار کافی نباشد به طور طبیعی به صنایع دیگر آسیب وارد خواهد شد بنابراین کمیسیون صنایع، وزارت خانه نفت را جهت انجام مأموریت‌هایش کمک می‌کند.

وی گفت: قرار است در آینده نزدیک جلسه دیگری در وزارت نفت برای ادامهٔ گفت و گو ها برگزار شود.

۲۲ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۲۸
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۷۳