وزارت نفت نیاز به خانه تکانی دارد/۵ گروه درگیر پرونده بابک زنجانی

عضو کمسیون انرژی مجلس معتقد است حاشیه های وزارت نفت بسیار زیاد است و این وزارتخانه در بخش های مختلف نیاز به بررسی و تفحص دارد.

احمد سجادی در گفت‌وگو با خبرنکار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: وزارت نفت، وزارتخانه پیچیده ای است و به نظر می رسد نیاز به بررسی و تحقیق و تفحص در بخش های مختلف آن وجود دارد.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، روند بسیاری از طرح ها از تدوین سند ملی راهبردی انرژی کشور تا پرونده بابک زنجانی مشمول زمان و پیچیدگی می شود.

متن گفت‌وگوی احمد سجادی - نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس نهم - با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم بدین شرح است:

تسنیم: طبق ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه، تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور می بایست تا نیمه سال 90 به اتمام رسیده و به تصویب می رسید اما این مهم تاکنون محقق نشده است، علت این تأخیر دو ساله چیست؟

سجادی: یکی از کارهای مهمی که امسال مجددا در دستور کار کمیسیون انرژی قرار گرفته طرح تنظیم سند ملی راهبرد انرژی کشور است. طبق قانون وزارتخانه های دیگری مثل وزارت آموزش و پرورش نیز نیاز به سند ملی داشتند که آمدند پیگیری کردند و سند ملی‌شان را تنظیم کردند اما وزارت نفت در این کار پیشگام نبود و تاکنون اینکار به انجام نرسیده است.

تسنیم: در این مدت شما از وزارت نفت، اجرای این ماده قانونی را پیگیری کردید؟

سجادی: ما چندین بار هم از مرکز پژوهش های مجلس خواستیم، هم از وزارت نفت خواستیم، اما وزارت نفت وزارتخانه پیچیده ای است و خیلی خوب جواب نمی دهند. یکی از وزارتخانه هایی است که باید یک تحقیق و تفحص های بسیار خوبی در آن انجام شود. یعنی باید یک خانه تکانی بسیار خوبی در آن صورت بگیرد. باید وزارت نفت بیاید تا ما بتوانیم تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور را به سرانجام برسانیم. اگر اینکار به انجام برسد کار بسیار بزرگی در حوزه نفت و در مجموع در بخش انرژی کشور انجام شده است.

تسنیم: یعنی هم در وزارت نفت و هم در وزارت نیرو هنوز تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور ادامه دارد؟

سجادی: در هر دو قسمت داریم کار می کنیم. ولی ما از این روند راضی نیستیم. هم در کمیسیون رسیدگی به این مسئله را از مرکز پژوهش های مجلس مطالبه کردیم و هم کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی در حال کار بر روی این موضوع است و هم وزارت نفت را مجبور کردیم که بیایند سریعتر تکلیف این موضوع را مشخص کنند تا کار انجام شود.

تسنیم: با توجه به روند کنونی، آیا تا پایان سال جاری تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور به انجام می رسد؟

سجادی: تدوین این سند در کمیسیون انرژی در حال انجام است و مطمئنا تا حصول نتیجه آنرا ادامه می دهیم. ولی ما می خواهیم که سرعت بیشتری داشته باشد. امیدواریم تا پایان سال 92 اینکار بزرگ را بتوانیم به انجام برسانیم. مطمئن باشید کمیسیون انرژی بسیار علاقمند است که اینکار را به انجام برساند و در این راستا به صورت مستمر با وزارت نفت همکاری داریم.

تسنیم: اینکه این مسئله در وزارت نفت مشمول زمان شده را ناشی از چه می دانید؟

سجادی: هر روز صحبت های زیادی در وزارت نفت مطرح است که بیشتر آن درحاشیه است. چون حاشیه وزارت نفت هم در بحث جهانی و هم مشکلات داخلی بسیار زیاد است که امیدواریم زودتر حل و فصل شود.

تسنیم:‌اینکه حاشیه های وزارت نفت زیاد است و اشاره کردید که این وزارتخانه به خانه تکانی نیاز دارد، آیا تحقیق و تفحص از وزارت نفت در برنامه کمیسیون انرژی قرار دارد؟

سجادی: تحقیق و تفحص به صورت کلی از وزارت نفت نه، ولی در بعضی بخش ها نیاز به تفحص است مثل بحث فروش نفت که هم اکنون نیز پرونده بابک زنجانی در این بخش در حال پیگیری و بررسی در کمیسیون انرژی است.

تسنیم: در خصوص پرونده آقای زنجانی تاکنون چه اقداماتی در کمیسیون انرژی انجام شده است؟

سجادی: خود آقای زنجانی را به کمیسیون انرژی آوردیم و صحبت هایش را در این زمینه شنیدیم، شرکت نیکو، بانک مسکن، تأمین اجتماعی و وزارت نفت را نیز به کمیسیون انرژی آوردیم تا هر کدام در بخش خود در خصوص فروش نفتی که صورت گرفته و فروش بالایی هم بوده جوابگو باشند. به یک نتابج خوبی هم رسیدیم، امیدواریم سریعتر این وضعیت دلارهای نفتی ما که دست این آقایان بوده مشخص شود.

تسنیم: بررسی پرونده بابک زنجانی در کمیسیون انرژی ادامه دارد؟

سجادی: بله، ما تاکنون بیش از 3 جلسه با ایشان داشتیم و سخنانش را شنیدیم و تا نتیجه نگیریم این کار را رها نمی کنیم. وزارت نفت بسیار جای پیچیده ای است با وجود اینکه این پرونده خیلی واضح است، فروشی انجام شده و باید وضعیت پرداخت پولش مشخص شود اما برای رسیدن به جواب از طرف وزارت نفت خیلی مشکل داریم. یا جواب نمی دهند یا جوابی که می دهند ما را به نتیجه نمی رساند. یا زمان را از بین می برند. بایستی یک مقدار سریعتر عمل کنیم. ما هم توقع داریم کمیسیون انرژی همینطور که محکم وارد این موضوع شده با قاطعیت به کار خود ادامه دهد و وزارت نفت نیز که متولی این امر بوده و امین مردم است به میدان بیاید و قوه قضائیه نیز خیلی سریع ورود کند و این موضوع را جمع کند. وقتی مسئله ای دچار زمان می شود، ما واقعا متضرر می شویم. امیدواریم با ورود همه این نهادهای مسئول، این موضوع هرچه زودتر به نتیجه برسد.

۲۲ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۳۹
تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۸۸