سایه سنگین تعطیلی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا بر بازارهای نفتی

سایه سنگین تعطیلی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا بر بازارهای نفتی
تعطیلی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در روز جمعه سبب نگرانی سرمایه‌گذاران نفتی و نگرانی آنها از ارائه آمارهای نادرست و تضعیف موقعیت‌شان در این بازار شده است.

به نقل از رویترز، از زمانی که سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نیز در روز جمعه به علت تعطیلی دولت آمریکا بسته شد، دیدگاه تاجران انرژی در مورد بزرگ‌ترین بازار نفتی جهان ناگهان به طور چشم‌گیری تیره و تاریک شد، اما به سیاهی کامل نگرایید.

بر اساس این گزارش، هفته آینده برای نخستین بار از سال 1979، گزارش هفتگی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در مورد تولید، مصرف و ذخایر بنزین و نفت خام که دقیق‌ترین اطلاعات در مورد بازار نفت در جهان است، منتشر نخواهد شد.

پس از عدم تخصیص بودجه و تعطیلی دولت آمریکا، این سازمان در نهایت بدون بودجه ماند و مجبور به تعطیلی شد.

اطلاعات ذخایر گاز طبیعی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا که یک روز بعد منتشر می‌شد، نیز در دسترس نخواهد بود.

اگر تعطیلی دولت آمریکا ادامه یابد، دیگر هیچ‌ گزارش جامع ماهانه که بسیاری از تحلیلگران از آن استفاده می‌کنند، منتشر نخواهد شد.

از دیدگاه رسمی، بزرگ‌ترین و شفاف‌ترین بازار نفت جهان، از لحاظ شفافیت پس از چین که تنها از نظر واردات خالص نفت از آمریکا پیشی گرفته است، قرار می‌گیرد.

تنها اطلاعات ماهانه تولیدات پالایشگاهی و تجاری از سوی پکن ارائه می‌شود.

جان استوارت سرپرست موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی ریسچر کردیت سوئیس گفت: معمول نیست که ما از شفافیت این بازار می‌کاهیم؛ وضعیت این بازار هم‌اکنون مبهم و غیرشفاف است. این کار احمقانه است.

اما همان طور که دیگر بازارهای مالی هم‌اکنون به علت دو هفته اطلاعات مبهم در سردرگمی به سر می‌برند، تاجران نفتی با اشتیاق شرکت‌های خصوصی برای ارائه اطلاعات مواجه خواهند بود.

تحلیلگران می‌گویند، سفته‌بازان از این بیم دارند در موقعیتی قرار بگیرند که هنگام انتشار مجدد اطلاعات سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، ثابت شود که اشتباه بوده است و این امر موقعیت آنها در بازار را تضعیف خواهد کرد.

۲۲ مهر ۱۳۹۲ ۱۷:۴۸
فارس |
تعداد بازدید : ۸۳۷