کشمکش دولتی‌ها بر سر تصدی‌گری/ عملیات صادرات گاز به شرکت گاز واگذار شد؟

کشمکش دولتی‌ها بر سر تصدی‌گری/ عملیات صادرات گاز به شرکت گاز واگذار شد؟
درحالی که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طی حکمی از ادغام وظایف شرکت صادرات گاز ایران در امور بین الملل شرکت گاز خبر داده روابط عمومی شرکت صادرات گاز ایران اعلام کرده صرفا بخش عملیاتی صادرات گاز به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است.

در حالی که در متن حکم صادر شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به ادغام وظایف شرکت صادرات گاز ایران در امور بین الملل شرکت گاز با موافقت وزیر نفت اشاره شده، روابط عمومی شرکت صادرات گاز اعلام کرد که صرفا بخش عملیاتی صادرات گاز به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است.

بیش از یک دهه است که صادرات گاز ایران در مجموعه شرکت ملی صادرات گاز و زیرنظر شرکت ملی نفت ایران در حال برنامه ریزی و اجرا است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با توافقی که پیشتر از نظر ساختار سازمانی انجام شده بود، بر اساس مصوبه مجمع نمایندگان صاحب سهام شرکت ملی صادرات گاز در تاریخ بیست و چهارم دی ماه سال 1391، با امضای وزیر نفت وقت و اعضای مجمع، شرکت ملی صادرات گاز به شرکت ملی گاز واگذار شد.

این شرکت که چه زیر نظر شرکت ملی نفت ایران و چه زیر نظر شرکت ملی گاز ایران در مجموعه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، اجرای کلیه اقدامات و تصمیم گیری های کلان در حوزه صادرات گاز را بر عهده دارد در بسیاری از مذاکرات بین المللی سالهای اخیر صنعت نفت و گاز ایران حضور داشته به طوری که قراردادهای صادراتی گاز ایران به پاکستان و عراق با امضای مدیران این شرکت منعقد شده است.

در این شرایط، شرکت ملی گاز ایران با انتشار متن حکم صادره از سوی مدیرعامل این شرکت برای مدیر جدید امور بین الملل شرکت ملی گاز، خبر از ادغام مسئولیت های شرکت ملی صادرات گاز در امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران می دهد.

در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی در خصوص انحلال یا عدم انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران در خروجی رسانه های گروهی قرار گرفت که حتی انتشار تکذیبیه از سوی روابط عمومی وزارت نفت نیز نتوانست شرایط ابهام آمیز به وجود آمده را رفع کند.

در حالیکه سایت اطلاع رسانی وابسته به روابط عمومی وزارت نفت از انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران و ادغام مسئولیت های این شرکت در امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران خبر داده است، این خبر روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران را به واکنش واداشت. در اطلاعیه صادر شده از سوی این روابط عمومی، تأکید شده که صرفا بخش عملیاتی صادرات گاز به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده است و خبری از انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران نیست.

از آنجا که حرکت شفاف مسئولان دولتی همواره فرض اصلی شفاف بودن تصمیم های کلان اقتصادی است، امید است در روزهای آینده، مسئولان وزارت نفت نسبت به اتخاذ این تصمیم، اقدام به تنویر افکار عمومی کنند.

۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۸:۵۴
تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۲۴