شمارش معکوس بهره برداری از بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی آغاز شد

شمارش معکوس بهره برداری از بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی آغاز شد
فاز ١٢ پارس جنوبی آماده ارسال گاز ترش از اعماق خلیج فارس به عسلویه

پیشرفت فیزیکی فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی در حالی به بیش از ٩٢,٥ درصد رسیده است که بر اساس برنامه ریزی راه اندازی امید می رود از ماه آینده گاز ترش از ١٢ حلقه چاه این فاز تولید و به پالایشگاه این فاز منتقل شود.

هم اکنون امیدها به فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی برای تامین سوخت زمستانی با توجه به پیش راه اندازی و تست بخش های مختلف این فاز پر رنگ تر از قبل شده؛ گفته می شود از این فاز تا پیش از شروع فصل سرما روزانه حداقل به صورت آزمایشی ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به خطوط لوله سراسری گاز کشور تزریق و مرور این تولید افزوده می شود. 

طی ماه گذشته گوی شناور (SPM) فاز ١٢ تکمیل و نصب شده و به زودی آماده کار خواهد شد، همزمان سکوی A این فاز در دریا در دست راه اندازی بوده و قرار است با ١٢ حلقه چاه حداقل روزانه یک میلیارد فوت مکعب (٢٧ میلیون متر مکعب) گاز ترش را به سمت خشکی ارسال کند، که این تولید با ١٣ میلیون متر مکعب شروع و طی دو ماه به حداکثر ظرفیت خواهد رسید.

بر اساس زمابندی های صورت گرفته تولید اولیه گاز در فاز ١٢ میدان پارس جنوبی آذر ماه امسال آغاز خواهد شد، برای این منظور هم اکنون همزمان بخش خشکی و دریا به همراه خط لوله دریایی در حال تست و راه اندازی است.

بر اساس این گزارش سکوی A فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی در مرحله تست و راه اندازی بوده و کار ساخت سکوهای B  و C این فاز نیز به ترتیب با پیشرفت فیزیکی بیش از ٩٥ و ٩٣ درصد در شهرستان خرمشهر در حال انجام است، این دو سکو نیز کمتر از سه ماه آینده بارگیری و در دریا نصب خواهد شد، پیش بینی می شود با ورود این دو سکو به مدار، تولید از این فاز به روزانه ٧٠ میلیون متر مکعب در روز برسد.

متخصصان صنعت نفت کشورمان در حال حاضر عملیات راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی را با جدیت در دست دارند و بخش های مختلف پالایشگاهی این فاز را یکی پس از دیگر تست و راه اندازی می کنند.

بر اساس این گزارش هم اکنون تیم های راه اندازی در فاز ١٢ پارس جنوبی به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند و شنیده ها حکایت از آن دارد که واحدهای مختلف این فاز یکی پس از دیگری به صورت آزمایشی وارد مدار می شوند که به عنوان مثال واحدهابی مانند برق و یوتیلتی راه اندازی و وارد مدار شده است. 

گفتنی است هم اکنون واحدهای تولید بخار، کمپرسورهای هوا، واحد دریافت گاز و مشعل فاز ١٢ راه اندازی شده و واحدهای دیگر همچون واحد تولید آب شیرین، تصفیه آبهای صنعتی و پساب در مرحله راه اندازی به سر می برد.

با توجه به تاکید و پیگیری های شبانه روزی برای راه اندازی حداقل یک ترین از فازهای ١٥ و ١٦ و بخشی از فاز ١٢ پیش از شروع فصل سرد، تیم واکنش سریع و اجرایی راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی در عسلویه تشکیل شده است. هم اکنون همه مدیران این پروژه با همفکری و نظارت به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت در این فاز هستند تا وعده وزیر نفت به مردم برای افزایش تولید گاز عملی شود.

مسئول پیگیری امور اجرایی پروژه ها در شرکت پتروپارس پیشتر از پیشرفت ٩٢ درصدی بخش خشکی فاز ١٢ پارس جنوبی خبر داده و گفته بود: هم اکنوپیشرفت بخش دریا و خشکی در این فاز نیز به ترتیب به ٩٥.٠٥ و ٨٤ درصد رسیده است.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، ٢٥ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.. تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز  پیش بینی شده است.
۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۱:۴۹
شانا |
تعداد بازدید : ۸۱۴