بازگشت ۸۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران به بازار‌های جهانی

بازگشت ۸۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران به بازار‌های جهانی
فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: ایران می‌تواند طی یک تا ۳ ماه نخست لغو تحریم‌ها، ۸۰۰ هزار بشکه نفت خود را به بازارهای جهانی بازگرداند و در این صورت قیمت هر بشکه نفت برنت به کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

فایننشال تایمز در گزارشی در مورد بازگشت نفت ایران با بازارهای جهانی نوشت، همانطور که ایران و کشورهای غربی هفته گذشته در ژنو در مورد برنامه هسته‌ای این کشور مذاکره کردند، تاجران نفت و تحلیلگران شروع به تحلیل و برآورد سرعت و میزان نفتی که از ایران در صورت برداشتن تحریم‌ها به بازار‌های جهانی باز می‌گردد، پرداختند.

بازگشت سریع نفت ایران به بازار می‌تواند قیمت هر بشکه نفت برنت را به کمتر از 100 دلار برساند و کشورهای اوپک را که به علت کمبود نفت ایران و چند کشور دیگر عضو، در بازار عکس‌العملی نشان نمی‌دادند، مجبور کند تا با تولید نفت شیل آمریکا مقابله کنند.

بر اساس این گزارش، متغییر اصلی در مورد بازگشت سریع نفت ایران به بازار به روشی برمی‌گردد که با آن تولید نفت متوقف شده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در مورد ایران، در یک تعطیلی منظم، بدون کمترین آسیب از نظر زمین‌شناسی به میدان‌های نفتی، چاه‌ها بسته شده‌اند و تجهیزات بلا استفاده مانده‌اند.

هیچ بمبی در این کشور فرود نیامده است و پس از انتشار خبر تحریم‌ها، دولت زمان بسیاری داشته است تا با کم شدن فروش، تولید نفت را کاهش دهد. 

رابین میلز رئیس شرکت مشاوره‌ای منار در امر انرژی می‌گوید: اگر تعطیلی چاه‌های ایران منظم بوده باشد، 800 هزار بشکه نفت ایران طی یک تا 3 ماه می‌تواند به بازارها بازگردد.

به گفته وی، تولید نفت ایران حتی می‌تواند به علت تعطیلی طولانی‌مدت چاه‌ها، افزایش یابد، اما این تعطیلی سبب بازگشت فشار در برخی از میدان‌ها خواهد شد.

این گزارش در مورد عواملی که می‌تواند مانع بازگشت سریع نفت ایران به بازار شود، مدعی شد: در مقابل این خوش‌بینی، 2 عامل داخلی وجود دارد. گفته می‌شود که اگر تولید بخواهد به سرعت به میزان پیش از تحریم‌ها، حدود 3.6 میلیون بشکه در روز، بازگردد، چاه‌های بیشتری باید حفر شود و اینکه معمولا اکثر میدان‌های نفت ایران برای استخراج نفت به تزریق حجم زیاد گاز نیاز دارند.

اما فایننشال تایمز در ادامه نوشت، فریدون فشارکی رئیس ایرانی موسسه انرژی فکتس که اطلاعات خوبی در مورد صنعت نفت این کشور دارد، گفت: شرکت ملی نفت ایران در طی تحریم‌ها به حفر چاه‌های نفتی خود ادامه داده است.

وی با توضیح اینکه دولت ایران برنامه‌ای مفصل برای افزایش تولید دارد، خاطرنشان کرد: صادرات نفت ایران، طی 90 روز ابتدایی لغو تحریم‌ها از 1.3 میلیون بشکه در روز به 2.2 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

با این حال، بسیاری از تاجران در مورد اطلاعات مربوط به تهران محتاط هستند. یکی از این تاجران گفت: ایران مانند جعبه سیاه است؛ ما نمی‌دانیم کدام یک از میدان‌های نفتی این کشور بسته شده‌اند، یا چه زمانی بسته شده‌اند در نتیجه فهمیدن اینکه واقعا چه زمانی تولید به سطح پیشین بازخواهد گشت، غیرممکن است.

۳۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۹۲۳