تولید زودهنگام از بزرگترین میدان گازی مستقل کشور تا پایان امسال

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش با اشاره به تاکید وزیر نفت بر آغاز تولید زودهنگام از این میدان گفت: تلاش می شود تولید زودهنگام گاز از این میدان به میزان روزانه ١٠٠ میلیون فوت مکعب گاز تا پایان امسال انجام شود.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به نخستین بازدید بیژن زنگنه از این طرح بزرگ گازی در روز گذشته (٥ آبان) تصریح کرد: مهندس زنگنه ضمن تاکید بر ضرورت آغاز تولید زودهنگام از میدان گازی کیش با در مدار قرار گرفتن چند چاه، دستور دادند که اقدام های لازم برای رفع مشکلات و موانع توسعه این میدان در حوزه های دیگر نیز انجام شود.

همایون کاظمینی در باره آمادگی شرکت متن برای تولید زودهنگام گاز از این میدان بزرگ گازی گفت: حفاری ١٢+١ حلقه چاه به صورت دسته ای انجام و هم اکنون وارد مخزن شده ایم و پس از راندن رشته تکمیلی چاه ها آماده بهره برداری خواهد شد.

تولید زودهنگام روزانه ١٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برای تامین گاز منطقه کیش

وی با بیان این که برای تولید زودهنگام دو تا سه حلقه چاه در مدار تولید قرار خواهد گرفت، افزود: گاز مورد نیاز نیروگاه جزیره کیش بوسیله ٢ حلقه از چاه های این میدان تامین خواهد شد؛ این در حالی است که توان تولید یکی از چاه ها برای تامین انرژی منطقه کیش کفایت می کند و چاه دیگر در حالت آماده باش قرار خواهد گرفت و  در صورت تعمیر یا توقف تولید چاه اول، چاه دوم روند تامین گاز شبکه را بدون وقفه ادامه خواهد داد.

کاظیمنی گفت: در تلاش هستیم تا پایان امسال به تولید زودهنگام در میدان گازی کیش دست یابیم.

وی با اشاره به این که هر چاه از میدان گازی کیش توان تولید روزانه حدود ١٠٠ میلیون فوت مکعب گاز را دارد، افزود: برای تولید زودهنگام باید خط لوله ای از کلاستر A یا B میدان کیش تا ایستگاه تقویت فشار کشیده شود.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش با بیان این که سرمایه گذاری لازم از سوی شرکت ملی نفت ایران برای تولید زودهنگام گاز از این میدان بزرگ گازی انجام شده است، با تاکید وزیر نفت امیدواریم اقدام های مقتضی برای بهره برداری هر چه سریعتر از میدان انجام شود.

کاظمینی به بیان این که طرح توسعه میدان گازی کیش، در سه فاز انجام می شود، تصریح کرد: بر اساس دستور وزیر نفت، آغاز تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان نیز در دستور کار  و در این زمینه بازنگری های لازم در دست اجرا است.

بر پایه این گزارش، طرح توسعه میدان گازی کیش، به عنوان بزرگترین میدان گازی مستقل کشور در سه فاز با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان بوسیله خطوط لوله زیرزمین و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه) همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه برای تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی کشور در دست اجرا است.

ذخیره میدان گازی کیش طبق بررسی های اولیه حدود ٦٦ تریلیون فوت مکعب و میعانات گازی آن حدود ٥١٤ میلیون بشکه برآورد می‌شود که در اعماق ٤ هزار و ٤٠٠ متری در زیر جزیره کیش قرار دارد.

با توجه به مطالعات اولیه، احتمال داده می‌شود روزانه حدود ٣ تا ٥ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان گازی کیش تولید شود.

۶ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۲۹
شانا |
تعداد بازدید : ۹۹۴