قرعه دبیرکلی GECF بعد از ۱۲ سال به نام ایران می‌افتد؟

قرعه دبیرکلی GECF بعد از ۱۲ سال به نام ایران می‌افتد؟
بعد از گذشت ۱۲ سال از برگزاری نخستین نشست وزارتی کشورهای صادرکننده گاز، ریاست و میزبانی GECF با ایران است، باید دید مدیران نفتی دولت یازدهم می توانند از این موقعیت برای جبران دیپلماسی های ضعیف سالهای گذشته در حوزه انرژی بهره بگیرند.

تهران بعد از 12 سال دوباره میزبان GECF شد. این خبری است که با آغاز به کار نشست کارشناسان 17 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده گاز جهان در صبح امروز، تحقق یافت.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال 1380، تهران میزبان نخستین نشست کشورهای صادرکننده گاز جهان بود. در آن زمان هیچ سازمانی برای صادرات گاز در بعد جهانی وجود نداشت تا اینکه با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنه ای، در سال 1385، در دیدار ایشان با ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت روسیه، این سازمان شکل گرفت.

اما در سالهای بعد که مسئولیت اعمال دیپلماسی موثر برای کسب جایگاه درخور شأن کشور در سازمانی که به پیشنهاد ایران تشکیل شده، متوجه وزارت امور خارجه و وزارت نفت می شد، این دو وزارتخانه در این موضوع خاص نتوانستند آنطور که باید مسئولیت خود را به انجام رسانده، به طوری که مقر دائمی GECF در قطر تشکیل شد و دبیرکلی این سازمان نیز در نهمین نشست وزارتی این سازمان در 18 آذدر 1388 به لئونید بوخانوفسکی روسی رسید.

از آنجا که دبیر کل روس این سازمان تا پایان سال جاری میلادی به این سمت اشتغال دارد، قرار است فردا در تهران با حضور وزیران 17 کشور فعال در صادرات گاز جهان، دبیرکل جدید این سازمان انتخاب شود.

جمهوری اسلامی ایران، سیدمحمدحسین عادلی را به عنوان کاندیدای پیشنهادی خود برای احراز پست دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز معرفی کرده است.

وزیر نفت در جمع خبرنگاران، شانس کاندیدای ایران را برای احراز این پست بسیار بالا عنوان کرد و گفت: کاندیدای ایران هم از نظر تخصص و هم از نظر تجربه فردی شناخته شده است، ازاینرو تصدی پست دبیرکلی GECF از سوی ایران محتمل است.

بعد از گذشت 12 سال از برگزاری نخستین نشست وزارتی کشورهای صادرکننده گاز، ریاست و میزبانی GECF با ایران است، باید دید مدیران نفتی دولت یازدهم می توانند از این موقعیت، برای جبران دیپلماسی های ضعیف سالهای گذشته در حوزه انرژی بهره بگیرد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که آبان ماه گذشته به جی یی سی اف پیوست، از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند. همچنین کشورهای هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

۱۱ آبان ۱۳۹۲ ۱۳:۵۹
tasnim |
تعداد بازدید : ۸۵۵