زنگنه خواستار بازنگری در نوع قراردادها و شیوه قیمت‌گذاری گاز شد

زنگنه خواستار بازنگری در نوع قراردادها و شیوه قیمت‌گذاری گاز شد
وزیر نفت در پانزدهمین اجلاس وزارتی کشورهای صادرکننده گاز طبیعی، خواستار بررسی و بازنگری در نوع قراردادهای گازی و شیوه قیمت گذاری گاز طبیعی در تجارت جهانی گاز شد.

بیژن زنگنه در پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی که با حضور وزرا و نمایندگان 17 کشور صادرکننده نفت جهان ساعتی پیش در هتل آزادی تهران آغاز به کار کرد، اظهار داشت: خواستار تلاش مشترک همه اعضا برای دستیابی به راهکارهای مناسب در جهت رسیدن به امنیت انرژی که مهمترین هدف این اجلاس است، هستم.

وی افزود: دستیابی به امنیت انرژی برای همه کشورها مهم است و ایران با دارا بودن ذخایر عظیم گاز که بالغ بر 33 تریلیون مترمکعب است می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این راه داشته باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه گاز به‌عنوان منبع پاک انرژی برای همه کشورهای جهان در راه توسعه و پیشرفت از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: تا سال 2035 میلادی 26 درصد از کل منبع انرژی مورد استفاده در جهان را گاز تشکیل می‌دهد.

زنگنه رقابت برنامه ریزی شده میان کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در جهان را موجب اعتلای این صنعت دانست و تصریح کرد: کاهش شدید قیمت‌ها در بازار برای این فرآورده استراتژیک، تهدید این منبع درآمد اقتصادی را برای تولید کنندگان گاز در پی دارد.

وی ادامه داد: با وجود رقابت موجود میان صادر کنندگان گاز طبیعی باید این کشورها همیشه به‌دنبال منافع مشترک باشند و این همکاری موجب رفع چالش‌های مشترک خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه همکاری میان کشورهای صادر کننده گاز طبیعی در جهت رفع چالش‌های مشترک از جمله هزینه بالای تولید و خریداری فن‌آوری‌های مؤثر خواهد بود، گفت: زمان آن رسیده که فعالیت‌های این اجلاس به‌دقت بررسی شده تا کشورهای حاضر به اهداف تشکیل این اجلاس دست یابند.

وزیر نفت با اشاره بر اینکه ایجاد نقشه راه برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز مشترک از طریق توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات میان تولید کنندگان گاز طبیعی در جهان باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: ایران آماده هزینه برای دستیابی به اهداف خود در این زمینه است.

وزیر نفت در ادامه در تشریح راهکارهای ایران برای دستیابی به اهداف مشترک در اجلاس کشورهای صادر کننده گاز طبیعی اظهار داشت: تشکیل جلسه با نهادهای مالی برای پشتیبانی از پروژه‌ها و طرحهای به‌روزرسانی و افزایش توانایی تولید و صادرات گاز طبیعی از جمله این راهکارها است که لازمه ثمربخشی آن به‌روزرسانی قراردادها و شیوه‌های قیمت گذاری گاز طبیعی در بازارهای جهانی است.

وزیر نفت ایران در این نشست خواهان بررسی و بازنگری در نوع قراردادهای گازی، شیوه قیمت گذاری گاز طبیعی در تجارت جهانی گاز، تلاش برای توسعه خطوط انتقال گاز و به‌روزرسانی فن‌آوری‌های تولید این منبع مهم انرژی در جهان شد.

زنگنه استراتژی ایران در گاز طبیعی را افزایش تولید و توسعه صادرات گاز طبیعی اعلام کرد و گفت: ایران خواستار افزایش حضور در بازارهای جهانی و ایجاد فضاهای جدید برای همکاری با تمامی کشورهای صادر کننده گاز است.

۱۲ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۵۷
tasnim |
تعداد بازدید : ۹۳۶