ساخت پتروشیمی‌های غرب کشور در مراحل پایانی قرار دارد

 مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: افزون بر پتروشیمی ایلام که آماده راه‌اندازی است عملیات ساخت ٣ مجتمع پتروشیمی دیگرغرب کشور با شتاب ادامه دارد. مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین اظهار کرد: پتروشیمی ایلام در آستانه بهره‌برداری قراردارد و بهره‌برداری از چند مجتمع پتروشیمی در غرب کشور از جمله ٣ طرح پتروشیمی لرستان، مهاباد و کردستان، سبب محرومیت زدایی و ایجاد زیرساخت‌های توسعه در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

مهندس احمدرضا حیدرنیا افزود: پتروشیمی لرستان بیش از ٩١درصد پیشرفت دارد و پتروشیمی‌های مهاباد و کردستان هرکدام به ترتیب ٧٦ و ٦٨درصد پیشرفت دارد و درصورت تامین مالی پروژه‌ها و نیز ترخیص تجهیزات و کالاهای خریداری شده از گمرک روند فعالیت‌ها تسریع خواهد شد. وی ادامه داد: پتروشیمی لرستان دارای ٣ بخش اصلی شامل بخش یوتیلیتی است که بخار، هوا، نیتروژن و اکسیژن را تامین می‌کند و در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد و این مجتمع پتروشیمی سالانه توان تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن و ۳۰ هزار تن بوتن یک دارد. حیدرنیا افزود: واحد بوتن یک دومین بخش این پروژه است که به زودی راه‌اندازی خواهد شد و بخش سوم نیز واحد تولید پلی اتیلن سبک و سنگین است که عملیات ساخت این واحد نیز در مراحل پایانی قرار دارد. وی با بیان این که پتروشیمی مهاباد نیز تولید‌کننده محصولات متنوعی خواهد بود گفت: پتروشیمی مهاباددارای طرح پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی و بوتن یک است که کاربرد زیادی در تولید انواع فیلم، ظروف مختلف، قطعه‌های پلاستیکی و لوله و کابل و نیز چندین محصول دیگر دارد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: خوراک پتروشیمی مهاباد از طریق خط لوله اتیلن غرب تامین خواهد شد و میزان آن حدود ٣٢٤هزار تن در سال است و فاز نخست پروژه پتروشیمی مهاباد با برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی به پایان رسیده و وارد مدار تولید خواهد شد. وی افزود: طرح تولید پلی اتیلن پتروشیمی کردستان نیز از طرح‌های مهم صنعت پتروشیمی در غرب کشور است که این طرح با ظرفیت تولید سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک در سال ٩٣ به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۸ آبان ۱۳۹۲ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۹۸۲