عراق خواستار افزایش حجم واردات گاز از ایران تا روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از مسیر یابی و تعیین نقطه مرزی صادرات گاز به عراق از طریق بصره ( فاز دوم صادرات گاز به عراق) با ظرفیت ٢٥ میلیون مترمکعب در روز به درخواست طرف عراقی و مذاکره برای اجرایی شدن این قرارداد خبر داد.

علیرضا غریبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، طول خط لوله صادرات گاز به بصره را ١٤٢ کیلومتر اعلام کرد و گفت: به منظور تسریع در اجرای این پروژه، خط اضطراری به طول ٢٧ کیلومتر تعریف شده که با انعقاد این قرارداد، سفارش لوله های آن انجام خواهد شد.

عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق هفته گذشته با اعلام این که عراق خواهان واردات حجم زیادی از گاز ایران برای تامین سوخت نیروگاه های برق خود است، گفته بود: ما دو پروژه واردات گاز از ایران داریم که یکی از این خطوط لوله در حال ساخت است و دومین پروژه نیز احتمال دارد ظرف دو هفته آینده ساخت آن آغاز شود.

بر اساس این گزارش، غریبی با اعلام این که طرف عراقی با امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران درحال مذاکره برای اجرایی شدن فاز دوم قرارداد صادرات گاز ایران به عراق است، اظهار داشت: برای اجرای این خط لوله انشعابی از خط ششم گرفته می شود به سمت خرمشهر و در فاز اضطراری، انشعابی از خرمشهر تا مرز گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز هزینه اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به بصره را هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

صادرات گاز ایران به بغداد تا پایان امسال

غریبی از اجرایی شدن فاز اضطراری صادرات گاز ایران به بغداد تا پایان سال جاری خبر داد و در مورد پیشرفت اجرای این خط لوله ٩٧ کیلومتری گفت: عملیات جوش کاری ٥٥ کیلومتر از لوله های این خط انجام شده، مشکلات مالی پیمانکار مرتفع شده است و پیش بینی می شود ٣ تا ٤ ماه آینده، نخستین گاز ایران به عراق صادر شود.

وی با اعلام این که طول خط لوله صادراتی گاز به بغداد ٢٢٧ کیلومتر است، گفت: ١٣٠ کیلومتر از ادامه این خط نیز هم اکنون در مرحله سفارش لوله قرار دارد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: هزینه اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد ٧٠٠ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گزارش شانا، تنوع بخشی در مسیرهای انتقال گاز به اروپا از مزایای انعقاد قرارداد صادرات گاز ایران به عراق است. با امضای قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد، علاوه بر مسیر ترکیه برای ترانزیت گاز به اروپا، مسیر عراق - سوریه نیز به عنوان گزینه دوم مطرح است؛ این موضوع در دولت ها و پارلمان های عراق و سوریه مطرح و موافقت آنها اخذ شده است که بر این اساس نه تنها با ترانزیت گاز ایران از کشورهای یاد شده، درآمدی برای این کشورها ایجاد خواهد شد، بلکه قدرت چانه زنی ایران نیز برای صادرات گاز به اروپا افزایش خواهد یافت.

براساس قرارداد در فاز نخست صادرات گاز به عراق (بغداد) روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می شود که ماهانه ۳۵۰ میلیون دلار درآمد برای کشور خواهد داشت.

با اجرایی شدن این قرارداد در فاز نخست، گاز مورد نیاز پنج نیروگاه کلیدی عراق تامین می شود، صادرات گاز ایران به بغداد از سمت ایلام و از خط لوله گاز ششم سراسری صورت خواهد گرفت. همچنین ٣٠ تا ٣٥ درصد گاز عراق و ٦٥ تا ٧٠ درصد از برق بغداد با استفاده از گاز ایران تامین خواهد شد.

۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۸۹۷