افت روزانه ٣٥٠ هزار بشکه ای تولید نفت خام عربستان

افت روزانه ٣٥٠ هزار بشکه ای تولید نفت خام عربستان
یک منبع صنعتی از افت تولید روزانه ٣٥٠ هزار بشکه ای نفت خام عربستان سعودی در ماه اکتبر گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تولید نفت خام خود را از رقم  روزانه حدود ١٠ میلیون بشکه در سه ماه گذشته با هدف جبران افت عرضه نفت خام لیبی، کاهش داده است.

یک منبع صنعتی به رویترز گفت: عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت خام جهان در ماه اکتبر روزانه ٩ میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است در حالی که این مقدار در ماه سپتامبر به روزانه ١٠ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه رسیده بود.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر ریسک های ژئوپولیتیک در موسسه انرژی اسپکتس در این باره گفت: کاهش تولید نفت خام عربستان بسیار قابل توجه نیست.

وی افزود: تولید نفت خام عربستان هنوز در سطوح بالایی قرار دارد، تقاضای تابستانی در داخل و عرضه کافی نفت خام در بازارهای جهانی را می توان از دلایل افت نفت خام این کشور برشمرد.

این منبع صنعتی گفت:  با توجه به مصرف بیشتر نفت خام در نیروگاه های تولید برق، کاهش عرضه نفت خام عربستان در این فصل از سال معمول به نظر می رسد.

مشتریان اصلی نفت خام عربستان سعودی اعلام می کنند که نشانه ای از کاهش قابل توجه صادرات نفت خام عربستان در ماه گذشته میلادی مشاهده نشده و این مقدار افت تولید به دلیل افزایش تقاضای داخلی رخ داده است.

بر پایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عربستان سعودی در ماه اوت گذشته تولید نفت خام خود را به روزانه ١٠ میلیون و ٥٠ هزار بشکه در روز و بالاترین سطح از سال ١٩٨٠ میلادی رساند.

سعد الحسینی، یکی از مدیران پیشین شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان، در این باره گفت: افت تولید نفت عربستان زیاد نبوده است و تقاضای داخلی این کشور همیشه در زمستان در سطح پایین تری قرار دارد.

وی افزود: چنانچه تولید به سطوح روزانه ٩ میلیون بشکه برسد، آن زمان می توان گفت که تولید با هدف جلوگیری از مازاد عرضه نفت در بازار کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین برآورد خود اعلام کرد تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال ٢٠١٤ میلادی به روزانه ٢٩ بشکه می رسد در حالی که دبیرخانه اوپک این مقدار را در دوره مورد بررسی روزانه ٢٩ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه پیش بینی می کند.

اعضای اوپک در نشست ١٦٣ این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر ٢٠١١ را ثابت نگه دارند.

نشست بعدی اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید نفت این سازمان چهارم دسامبر سال جاری میلادی (١٣ آذر ١٣٩٢) در اتریش برگزار می شود.
۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۴۷
شانا |
تعداد بازدید : ۹۷۵