تلاش برای دولتی ماندن سهام باقیمانده هلدینگ خلیج فارس

تلاش برای دولتی ماندن سهام باقیمانده هلدینگ خلیج فارس
شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال تلاش برای حفظ ٣٨ درصد از سهام باقیمانده هلدینگ خلیج فارس با هدف صیانت از صنعت پتروشیمی است.

٣٨ درصد از سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس به دنبال رایزنی های مدیران و و متولیان در وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت حاکمیتی باقی خواهد ماند و با توجه به رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در بازنگری واگذاری های مشمول اصل ٤٤ قانون اساسی به احتمال فراوان عرضه ٣٨ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس منتفی می شود.

پیگیری خبرنگار شانا حاکی است، در این میان امکان عرضه چهار درصد از سهام به عنوان سهام ترجیحی وجود دارد که مدیران وزارت نفت به دنبال راهکاری قانونی برای حفظ این چهار درصد در مجموعه دولت برای حفظ یکپارچگی شرکت های عضو هلدینگ هستند.

بر پایه این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش به شانا گفته بود: حاکمیتی ماندن و حفظ هلدینگ خلیج فارس اولویت بوده و یک ضرورت برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

مهندس شعری مقدم با تاکید بر تلاش برای حفظ هلدینگ خلیج فارس و جلوگیری از واگذاری باقیمانده سهام آن اظهار کرده بود: مصلحت کشور و پتروشیمی  حاکمیتی ماندن ٣٨ درصد سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس است و من از مهندس نژادسلیم به عنوان مدیرعامل جدید هلدینگ می خواهم این موضوع را پیگیری کنند و ما هم به صورت جدی دنبال تحقق این موضوع هستیم.

 از سوی دیگر چندی قبل ر ئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس به شانا گفت: بهتر است واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس به آهستگی و با پختگی انجام شود از این رو پیشنهاد معاون وزیر نفت مبنی بر «حاکمیتی ماندن ۳۸ درصد سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس» قابل بررسی است.

مؤید حسینی صدر، رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن و مجلس شورای اسلامی افزوده بود: هلدینگ خلیج فارس مجموعهٔ با ارزش است و سهام آن به نوعی متعلق به مردم و دولت است، بنابراین معتقد هستم سهام این هلدینگ نباید شتاب زده واگذار شود.

این عضو کمیسیون صنایع ادامه داده بود: حاکمیت باید در این امر قدرت مانور برای تنظیم بازار داشته باشد تا با توجه به تحریم‌ها بتواند قیمت‌ها را تثبیت کند از این رو اگر حاکمیت به طور موقت بتواند بخشی از این سهام را در اختیار خود نگه دارد و با آهستگی و مطالعه واگذار کند بهتر است.

وی با این بیان که قیمت سهام هلدینگ خلیج فارس بیش از مبلغ فعلی است، گفته بود: به نظر می‌رسد باید در این قیمت بازنگری انجام شود تا با قیمت واقعی خود در بورس عرضه شود.

 تولید  هلدینگ خلیج فارس افزایش می یابد

به گزارش شانا تولید مجتمع های پتروشیمی عضو هلدینگ خلیج فارس با برنامه ریزی های انجام شده امسال به بیش از ١٨ میلیون و ٩٠٠هزار تن خواهد رسید.

در سال گذشته هلدینگ خلیج فارس ٤٠درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داد و ظرفیت تولید مجموع شرکت های عضو این هلدینگ به ٢١,٩ میلیون تن رسید.

در سال ١٣٩١ طبق برنامه قرار بود بیش از ١٨ میلیون و ٥٥٠ هزار تن محصول تولید شود ولی به دلیل وجود برخی چالش های موجود و نیز تحریم های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی کشورمان، این رقم به حدود  ١٥ میلیون و ١٠٠ هزارتن رسید.

میزان فروش محصولات تولید شده در هلدینگ خلیج فارس در سال گذشته به بیش از ٥٨ هزار میلیارد ریال رسید که سهم بزرگی از فروش را در میان شرکت های پتروشیمی به خود اختصاص داد و بیش از ٤ میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار نیز صادرات هلدینگ خلیج فارس بوده است.

با توجه به ارقام اعلام شده ٢٩درصد از صادرات پتروشیمی کشور متعلق به هلدینگ بوده و توانست ٣٣ درصد از کل فروش داخلی را به خود اختصاص دهد.

در  ٦ ماه نخست سال گذشته میزان تولید هلدینگ به ٧,٧ میلیون تن رسد و در مدت مشابه و در٦ ماه اول سال جاری  با رشدی ٦درصدی میزان تولید به ٨.٢ میلیون تن رسیده است.

 به گزارش شانا، ١٥ شرکت پتروشیمی دولتی در قالب این هلدینگ حضور دارند.

این شرکت ها شامل مجتمع های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی اروند، شهید تندگویان، بوعلی سینا، پتروشیمی فجر، پتروشیمی خوزستان، شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی، شرکت ره آوران فنون جنوب، شرکت پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی مبین، شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت پتروشیمی بین الملل هستند.

از مجموع شرکت های عضو هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس،٧ شرکت تولیدی، ٢ شرکت تامین کننده یوتیلیتی و مابقی بازرگانی و خدماتی هستند.

۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۱۵:۱۴
شانا |
تعداد بازدید : ۹۲۴