ایران مایل به حضور هند و چین در ادامه خط لوله صلح است

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام این که ایران مایل است هند تردید خود را کنار گذاشته و به خط لوله صلح بپیوندد، اظهار داشت: با توجه به طراحی اولیه خط لوله صلح، حتی کشور چین نیز می تواند به این خط بپیوندد و امکان تحقق این امر وجود دارد.

علی ماجدی در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود در اجرای خط لوله صلح عمل کرده است، اظهار داشت: با پیوستن هند به این خط منافع سه کشور پاکستان، هند و ایران تامین می شود.

وزارت نفت هند اخیرا در گزارشی اعلام کرد: با توجه به ادامه مذاکرات درباره شرایط عرضه گاز میان ایران و هند و از جمله قیمت گاز، دهلی نو همچنان به طور رسمی عضوی از پروژه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان به شمار می رود.

هند پیش‌تر علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح اعلام کرده بود، اما قیمت گاز و تامین امنیت مسیر این خط لوله گازی در خاک پاکستان، تنها موضوعی است که با وجود نیاز مبرم هند به انرژی، موجب تاخیر در انجام مذاکره و حضور این کشور در این پروژه گازی شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود برای صادرات گاز به پاکستان عمل کرده است، گفت: ایران سرمایه گذاری زیادی برای اجرای این خط لوله انجام داده و بخش قابل توجهی از احداث خط لوله در خاک ایران انجام شده است.

وی اظهار داشت: پاکستان برای دریافت گاز از ایران نیازمند به ساخت خط لوله است که هنوز هیچگونه اقدام قابل ملاحظه ای در این خصوص انجام نداده است.

به گزارش شانا، خط لوله ٢٧٠٠ کیلومتری ایران-پاکستان-هند، بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار بود گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند و پیش بینی شده بود ۱۱۰۰ کیلومتر از این خط لوله در ایران، ۱۰۰۰ کیلومتر در پاکستان و در صورت توافق با هند، ۶۰۰ کیلومتر نیز در این کشور ساخته شود. بر این اساس در نظر گرفته شده بود با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن به هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان اختصاص داشت.

دهلی نو سال ٢٠٠٧ گفت گوهای رسمی درباره خط لوله صلح را به دلیل نگرانی های امنیتی در پاکستان متوقف کرد و ایران و پاکستان توافقنامه ای درباره اجرای این پروژه گازی  به صورت دو جانبه امضا کردند.

خواجه محمد آصف، وزیر آب و نیرو پاکستان دو روز گذشته (٢٣ آبان ماه) اعلام کرد: اسلام آباد بر اساس تعهدهای قراردادی ملزم به ساخت این خط لوله است و درصورتی که این پروژه را پیش نبرد باید جریمه نقض قرارداد را بپردازد.

دولت پاکستان به دلیل بحران گازی که در نتیجه تاخیر در ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان، خط لوله تاپی و آغاز واردات ال ان جی به وجود آمده است، با سالانه حدود دو میلیارد دلار خسارت رو به روست؛ کمبود گاز در پاکستان روزانه حدود سه میلیارد فوت مکعب است.

دولت پاکستان بی اعتنا به تحریم های آمریکا علیه ایران، ٢١ اسفند ماه ١٣٩١ ساخت بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان را آغاز کرده است که با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان در سال ٢٠١٤ میلادی، این کشور پس از ترکیه، دومین دریافت کننده گاز طبیعی از ایران خواهد بود.

۲۵ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۹۱۸