ترکیه خرید نفت ایران را بیش از این کاهش نخواهد داد

وزیر انرژی ترکیه گفت، ترکیه کاهش بیشتر واردات نفت از ایران را نمی پذیرد و کشورش موضع خود را در قبال این مسئله برای آمریکا روشن کرده است
به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال پست، وزیر انرژی ترکیه روز جمعه گفت، ترکیه کاهش بیشتر واردات نفت از ایران را نمی پذیرد.
تانر ییلدیز، روز جمعه در آنکارا به خبرنگاران گفت: «ما واردات نفت خود (از ایران) را از 140 هزار بشکه به 105 هزار بشکه در روز کاهش داده ایم.»
اقتصاد ایران از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که با هدف متوقف کردن برنامه هسته ای ایران وضع شده، متاثر شده است. ایران همواره تاکید کرده است که فعالیت های هسته ای اش تنها دارای اهداف صلح آمیز است.
پس از اینکه بزرگترین شرکت پالایشگاهی ترکیه، توپراس، خرید نفت خود از ایران را کاهش داد، آنکارا به مدت شش ماه از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شد. ماه آینده واشنگتن کارنامه خرید نفت آنکارا از تهران را برای تمدید معافیت از تحریم ها مورد بررسی قرار خواهد داد.
آنکارا همچنان یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است. ترکیه همچنین از مشتریان عمده گاز طبیعی ایران به شمار می رود.
ییلدیز افزود: «آنچه برای ترکیه لازم الاجراست، تحریم های سازمان ملل است، البته تصمیمات اتخاذ شده از سوی آمریکا نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»
وزیر انرژی ترکیه در عین حال گفت که کشورش موضع خود را در قبال این مسئله برای آمریکا روشن کرده است. وی افزود: «ما در نقطه ای هستیم که دیگر نمی توانیم پایین تر برویم.»
تحریم ها علیه ایران همچنین موجب وارد شدن فشار بر کشورهای وارد کننده نفت نیز شده است، زیرا خلاء وجود نفت ایران در بازار جهانی، یکی از دلایل اصلی بالا باقی ماندن قیمت نفت بوده است.
دلایلی همچون کاهش ارزش لیره ترکیه و بالا بودن قیمت نفت فشار مضاعفی را بر اقتصاد ترکیه وارد کرده است. آنکارا برای پوشش دادن کسری تجاری خود به شدت به سرمایه گذاری خارجی نیازمند است.
۲۶ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۴۷
تسنیم |
تعداد بازدید : ۹۱۱