بر پایه گزارش روزنامه اکسپرس تریبون

پروژه واردات گاز از ایران برای پاکستان درآمدزایی مطلوبی خواهد داشت

شانا _ گروه بین الملل: روزنامه اکسپرس تریبون در گزارشی اعلام کرد انتظار می رود پاکستان با تکمیل پروژه خط لوله آی پی سالانه حدود ٣٠٠ تا ٥٠٠ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.

به گزارش روزنامه اکسپرس تریبون، اسلام آباد یکی از معدود کشورهایی است که مگاپروژه های توسعه اقتصادی آن بیشتر یا با تاخیر روبه رو بوده اند یا این که قربانی اختلاف های داخلی یا بین المللی شده اند.

نمونه های اندکی از پروژه های اقتصادی در پاکستان وجود دارد که با وجود همسویی با منافع ملی، بدون کشمکش و اختلاف های داخلی و برون کشوری پیش برده می شود؛ خط لوله گازی ایران-پاکستان یکی از این نمونه پروژه هاست که اجرای آن به درازا کشیده است.

اجرای این خط لوله موسوم به خط لوله صلح با سرمایه برآوردی هفت میلیارد دلاری، در سال ٢٠٠٢ اعلام شد و قرار بود که تا پایان سال ٢٠١٤ تکمیل شود؛ بر اساس این طرح، قرار است یک خط لوله دو هزار و ٧٠٠ کیلومتری از میدان پارس جنوبی و با عبور از کراچی و دیگر شهرهای بزرگ پاکستان مانند مولتان و لاهور به سمت دهلی نو امتداد یابد.

با این حال، دهلی نو به دنبال امضای یک قرارداد همکاری هسته ای غیرنظامی با آمریکا از این پروژه گازی کنار کشید اما اسلام آباد تاکنون توانسته است فشارهای آمریکا را تحمل کند و متعهد به اجرای آن باقی بماند.

هم اکنون این خط لوله دو هزار و ١٠٠ کیلومتر طول خواهد داشت که یک هزار و ١٠٠ کیلومتر آن در خاک ایران و یکهزار کیلومتر دیگر آن در خاک پاکستان خواهد بود.

ایران به اسلام آباد پیشنهاد کمک ٥٠٠ میلیون دلاری برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور را مطرح کرده است؛ ایران دومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است که پس از پاسخ گویی به نیازهای داخلی خود می تواند به دیگر کشورها گاز بفروشد.

از طرف دیگر، پاکستان با بحران شدید انرژی رو به روست و این موضوع به اختلال در فعالیت های اقتصادی این کشور در زمان اوج تقاضای سوخت در تابستان و زمستان منجر شده است.

پیش بینی می شود که با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان، کمبود انرژی در این کشور به شدت کاهش یابد.

یکی از جنبه های مهم اجرای پروژه واردات گاز پاکستان از ایران موثر و مفید بودن این پروژه است.

هم اکنون ذخایر گازی پاکستان رو به کاهش گذاشته و بنا بر ارزیابی ها، گاز وارداتی با خط لوله صلح نسبت به دیگر گزینه های وارداتی چهار برابر ارزان تر است و پس از تکمیل این پروژه، انتظار می رود که این خط لوله سالانه حدود ٣٠٠ تا ٥٠٠ میلیون دلار برای این کشور درآمدزایی به همراه داشته باشد.

اجرای پروژه صادرات گاز ایران به پاکستان دروازه ها را برای اجرای پروژه های جدید میان دو کشور به ویژه تجارت نفت باز می کند.

بنا بر گزارش ها، ایران یکی از عرضه کنندگان بزرگ نفت کوره، علاقه مند به صادرات نفت به پاکستان با خط لوله یا به وسیله نفتکش است.

با ارزیابی جنبه های مختلف می توان دریافت که خط لوله گازی ایران-پاکستان باید به منظور نجات اقتصاد اسلام آباد در اولویت قرار گیرد زیرا هر گونه تاخیر بیشتر در اجرای این پروژه احتمال دارد شرایط و وضعیت انرژی در این کشور را وخیم تر کند.

۲۸ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۹۸۱