معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری:

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری:
قدرت چانه زنی ایران در بازارهای جهانی با ارتقای ظرفیت تولید نفت افزایش می یابد

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به وجود ١٥٨ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام در ایران (تا سال ٢٠١٢) گفت: با افزایش ظرفیت تولید، قدرت چانه زنی ایران در بازار جهانی نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت دیروز (٢٦ آبان) در نشست الزامات راهبردی صنعت نفت در راستای تبدیل شدن به صنعت تراز جهانی با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به صنعت نفت تصریح کرد: توسعه صنعت نفت به عنوان تامین کننده نیازهای استراتژیک و موتور نحرک اقتصادی کشور، منجر به شتاب بخشی در اجرای دیگر طرح های اقتصادی خواهد شد.

وجود ٤٨ درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان در منطقه خاورمیانه

معظمی ذخایر اثبات شده نفت جهان را تا پایان سال ٢٠١٢، ١٦٦٨,٩ میلیارد بشکه اعلام و تصریح کرد: سازمان اوپک با داشتن ١٢١١.٩ میلیارد بشکه (٧٢.٦ درصد) بیشترین حجم ذخایر اثبات شده نفت جهان را دارد، بنابراین تلاش برای ضعیف کردن این سازمان و متلاشی کردن آن با هدف فراهم کردن شرایطی که اعضای این سازمان واگرا باشند، طبیعی است.  

وی با بیان این که  ٨٠٧,٧ میلیارد بشکه از ذخایر اثبات شده نفت جهان در منطقه خاورمیانه واقع شده است، افزود: با توجه به وجود ٤٨.٤ درصد کل ذخایر اثبات شده نفت جهان در این منطقه، خاورمیانه نقش حساس و استرانژیکی در تولید و تامین انرژی مورد نیاز جهان دارد و طبیعی است که آبستن حوادث زیادی باشد.

به گفته معظمی ٣٢٨,٧ میلیارد بشکه (معادل ١٩.٧ درصد) از ذخایر اثبات شده نفت جهان در منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی ، ٢٢٠.٢ میلیارد بشکه (معادل ١٣.٢ درصد) در آمریکای شمالی ، ١٤٠.٨ میلیارد بشکه (معادل ٨.٤ درصد) در اروپا و اوراسیا، ١٣٠.٣ میلیارد بشکه (معادل ٧.٨ درصد) در آفریقا و ٤١.٥ میلیارد بشکه (معادل ٢.٥ درصد) در آسیا پاسفیک واقع شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این که کشورهای ونزوئلا، عربستان، کانادا، ایران و عراق از کشورهای برتر دارنده ذخایر اثبات شده نفت در جهان هستند، افزود: ونزوئلا با داشتن ١٧,٨ درصد از ذخایر نفت جهان، عربستان سعودی با داشتن ١٣.٣ درصد، ایران با داشتن ٩.٤ درصد و عراق با داشتن ٩ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان، از کشورها لیدر و عضو اصلی اوپک هستند البته این آمار تا پایان سال ٢٠١٢ جمع آوری شده ولی در سال ٢٠١٣ این موازنه تغییر کرده است.

وی گفت: با توجه به وجود ٢٦٥,٩ میلیارد بشکه از ذخایر اثبات شده نفت جهان در عربستان، این کشور نقش متعادل کننده و گاها برهم زننده بازار را دارد.

معظمی تصریح کرد: ظرفیت تولید، قدرت چانه زنی کشورها را در بازار افزایش می دهد و برای اینکه بتوانیم نقشی در اوپک داشته باشیم باید توان و ظرفیت تولید را بالا ببریم ضمن آنکه با بالا رفتن توان تولید، افزایش تولید نیز محقق خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان این که عراق در آینده تهدید جدی برای ایران خواهد بود، گفت: عراقی ها بعد از تحریم ایران رفتارهای درستی در زمینه برخورد با مشتریان نفت ایران انجام نداده اند و این رفتارها از نظر همسایگی و عضویت در سازمان اوپک صحیح نیست.

بررسی فرصت ها و تهدیدهای بازار انرژی

معظمی با اشاره به تجارب موفق شرکت های نفتی تراز اول جهانی در زمینه نفت و گاز گفت: توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، فرآیندهای سازمانی و عملیاتی بر مبنای استانداردهای زیست محیطی، توسعه فناوری های روزآمد بر مبنای بیشتر کردن زنجیره ارزش، توسعه منابع مالی، افزایش کیفیت و رقابت پذیری از مهمترین راهبردهای  توسعه و ارتقای جایگاه صنعت نفت است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت دارا بودن ١١ درصد ذخایر نفتی و  ١٧ درصد ذخایر گازی جهان را از مزیت های اصلی کشور اعلام و تصریح کرد: هنوز قیمت تمام شده انرژی در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها، پایین تر است همچنین در زمینه صنعت پتروشیمی نیز مزیت های رقابتی قابل توجهی در کشور وجود دارد.

وی تغییرات ترکیب سبد انرژی در آینده جهان و ظهور بازیگران جدید عرصه تولید و تجارت نفت و گاز (مانند عراق و قطر) را از عوامل تهدید بازار انرژی اعلام و تصریح کرد: مدیریت کربن و پدافند غیرعامل اچ.اس.یی، اعمال تحریم در زمینه سرمایه گذاری، خدمات، فناوری، تجارت، تسلط کشورهای صنعتی و شرکت های فراملیتی بر فناوری های نوین تولید نفت و گاز و محدودیت های بازارهای بین المللی برای تامین سرمایه از تهدیدهایی است که باید به آنها توجه شود.

معظمی سرمایه گذاری و مشارکت با شرکت های صاحب نام جهانی را از راهکارهای مناسب برای مقابله با این تهدیدها برشمرد و گفت: با وجود تحریم ها باید با همه شرکت های بزرگ و بین المللی در زمینه نفت و گاز وارد مذاکره شویم ولی این مسئله به معنی کوتاه آمدن از مواضع و ارزش ها نیست.

وی افزایش ظرفیت تولید (بکارگیری روش های نگهداشت توان تولید در میادین دارای افت تولید)، توسعه فناوری‌های روزآمد (بالادست، میان دست و پایین دستی)، توسعه ساختارهای چابک و چالاک، اصلاح ساختار و مبانی آموزشی در تربیت مدیران و متخصصین تراز جهانی و مشارکت فعال در بازار و توسعه تجارت انرژی را از دیگر الزام های عملیاتی برای غلبه بر چالش های موجود در حوزه صنعت نفت دانست.
۲۸ آبان ۱۳۹۲ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۸۸۹