معاون وزیر نفت در امور گاز خبرداد:

معاون وزیر نفت در امور گاز خبرداد:
عدم النفع ٢٨ میلیارد دلاری کشور به دلیل مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به استفاده فراگیر نیروگاه ها از سوخت مایع به دلیل کمبود گاز، گفت: این موضوع، عدم النفع ٢٨ میلیارد دلاری برای کشور در پی داشته است.

به گزارش شانا، حمیدرضا عراقی در نشست مدیران اداری و منابع انسانی قوای سه گانه اظهار داشت: در سال ٧٥، مصرف سوخت میان تقطیر در نیروگاه ها معادل ٨,٤ میلیارد مترمکعب گاز بود و این میزان در سال های بعدی افزیش یافت به طوری که مصرف سوخت میان تقطیر به جای گاز در سال های ٨٩، ٩٠، ٩١، به ترتیب معادل ١٣ میلیارد مترمکعب، ٢١ میلیارد مترمکعب، ٢٢.٣ میلیارد مترمکعب بوده و در هفت ماه نخست امسال نیز نیروگاه ها به دلیل به بهره برداری نرسیدن به موقع فازهای پارس جنوبی معادل ٣٠ میلیارد مترمکعب گاز سوخت مایع مصرف کرده اند.

وی با بیان این که مصرف این حجم سوخت مایع به جای گاز در نیروگاه ها، ٢٨ میلیارد دلار برای کشور عدم النفع داشته است، افزود: توسعه پارس جنوبی با حضور مهندس زنگنه و از سال ١٣٧٦ آغاز شد، بر این اساس درصورتی که تلاش مضاعفی برای بهره برداری از این مخزن مشترک در سال های اخیر صورت می گرفت و با مدیریت می شد، گاز مورد نیاز نیروگاه ها تامین و سالانه مبالغ قابل توجهی در این بخش صرفه جویی می شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که هم اکنون ٢٠ میلیون خانوار و ٧٠ نیروگاه به گاز طبیعی وصل شده اند، اظهار داشت: اقدامات و خدمات شرکت گاز، با همکاری همه ارگان ها و قوای سه گانه صورت گرفته است و اگر این همکاری ها نبود، این خدمات ارایه نمی شد.

عراقی افزود: درصورتی که بهره برداری از میدان مشترک پارس جنوبی در دستور کار قرار نمی گرفت، نه تنها کل نفت صادراتی باید در داخل مصرف می شد، بلکه می بایست سه میلیون بشکه معادل نفت خام، نفت وارد می کردیم.

وی با بیان این که ذخایر گازی کشور موهبتی الهی است که باید قدر آن را دانست، اظهار داشت: اگر مردم ایران از این موهبت محروم بودند، باید ٢٠ برابر میزان کنون کار می کردند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با انتقاد از مصرف بی رویه گاز در کشور، شدت مصرف انرژی در ایران را بسیار بالا اعلام کرد و گفت: ایران دارنده بزرگترین ذخایر گازی است، در همین حال ایران با گاز رسانی به ٩٥ درصد جمعیت شهری و ٥٤ درصد جمعیت روستایی، بیشترین حجم گازرسانی به شهرها و روستاها را در دنیا داشته است، در همین حال شدت مصرف انرژی ایران ١٥ برابر ژاپن است.

عراقی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز، بر فرهنگ سازی در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست مدیران اداری و منابع انسانی قوای سه گانه ، بعدازظهر روز گذشته (٢٧ آبان) در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۸۸۱