با بیش از ١٤٥ هزار مقاله فنی تخصصی

با بیش از ١٤٥ هزار مقاله فنی تخصصی
بانک مقالات مهندسی نفت و گاز در مناطق نفت ‌خیز جنوب راه اندازی شد

بانک مجموعه مقالات مهندسی نفت و گاز با بیش از ١٤٥ هزار مقاله فنی تخصصی در شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار شانا رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به مناسبت به مناسبت  روز کتاب و کتابخوانی (٢٤ آبان) گفت: این کتابخانه نزدیک ٨٥ سال پیش راه اندازی شد و گزارش های تخصصی مربوط به عملیات مهندسی نفت و زمین شناسی  مربوط به سال ١٣٠٢ خورشیدی از قدیمی ‌ترین منابع موجود در این کتابخانه محسوب می شود.

فرخ اسدی پور افزود: در این مدت کتابخانه مرکزی همواره با حمایت مدیریت و تلاش همکاران روندی رو به گسترش داشته و هم اکنون سیاستگذاری خدمات اطلاع رسانی مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را بر عهده دارد وکتاب ها و مجلات، کاتالوگ ها و استانداردهای مورد نیاز واحدهای مختلف را تأمین و در اختیار متقاضیان قرار می دهد.  

وی اظهار کرد: این کتابخانه هم اکنون بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار عنوان کتاب، مقاله، مجله، پایان نامه و گزارش تحقیقاتی به صورت چاپی و دیجیتال در زمینه نفت، گاز، شیمی و موضوعات فنی و مهندسی مرتبط از جمله زمین شناسی، مکانیک، الکترونیک، برق، مخابرات و رایانه در اختیار  دارد.

اسدی پور ادامه داد: این تعداد مستندات شامل نزدیک به یک میلیون و ٢٠٠ هزار مقاله دیجیتال لاتین و فارسی، مجلات و کنفرانس‌ ها و همایش‌ های علمی، بیش از ١٥٢ هزار پایان نامه دانشگاهی دیجیتال لاتین و فارسی،  ٤٥ هزار عنوان کتاب دیجیتال لاتین، ٦ هزار عنوان سند دیجیتال فارسی و لاتین،  ٤ هزار و ٧٠٠ عنوان کاتالوگ فنی دیجیتال دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه ها، ٦٥٠ عنوان مجله فارسی و لاتین  و یک هزار و ٢٧٠ عنوان نقشه جغرافیایی است.

رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره مدارک الکترونیکی کتابخانه مرکزی توضیح داد: برنامه کاری ما در سازمان تازه تاسیس پایگاه داده و کتابخانه ها  به‌ علت پراکندگی سازمان‌ها و اداره ها بر این است که حتی الامکان مدارک سفارش شده به صورت دیجیتال و در شبکه داخلی و از طریق نرم افزار کتابخانه ای در دسترس همکاران و کارشناسان در گستره جغرافیایی این شرکت قرار گیرد تا در عمل اطلاعات موجود را به درون دفاتر کارشناسان برده و دسترسی آسان سازی شود. 

 وی گفت: این منابع از طریق پورتال کتابخانه ای در درگاه ورودی شبکه داخلی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قابل جست و جو، مشاهده، ذخیره و چاپ کامل متن است و این امکان برای استفاده دیگر کارشناسان مجموعه وزارت نفت در دیگر سازمان ها از طریق اینترنت  فراهم بوده که این امکان هم اکنون به ‌علت مشکلات فنی شبکه ای امکان پذیر نیست و با رفع این مشکلات می توان برای استفاده دیگر همکاران در وزارت نفت نیز برنامه ریزی گردد.

مجموعه مقالات انجمن مهندسین نفت (SPE) در کتابخانه مناطق نفت خیز جنوب

اسدی پور  افزود: در دو سال اخیر به ‌منظور تامین نیازهای اساسی و پایه ای کارشناسان به خصوص کارشناسان بخش‌های فنی و عملیاتی مجموعه مقالات موضوع مهندسی نفت وگاز مربوط به انجمن مهندسین نفت (SPE) پیگیری و در نهایت این مجموعه تهیه و از طریق پورتال کتابخانه در دسترس عموم قرار گرفته  است.

رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در توضیح بیشتر در این زمینه، اظهار کرد: انجمن مهندسین نفت یا (SPE) Society of Petroleum Engineers بزرگترین انجمن تخصصی صنعت نفت در جهان است که بیش از ٧٥ هزار عضو دارد و در کتابخانه الکترونیکی این انجمن بیش از  ٦٠ هزار مقاله تخصصی از سال ١٩٥٤ به بعد وجود دارد که به ‌صورت یکی از مهمترین مراجع این رشته درآمده است.

وی گفت: براساس درخواست کمیته مشاوره ای کتابخانه مرکزی مقرر شد مجموعه مقالات این حوزه موضوعی در کتابخانه الکترونیکی OnePetro  نیز تامین و در دسترس کارشناسان قرار گیرد که این مهم هم اکنون تهیه و راه اندازی شد. 

اسدی پور افزود:  OnePetro کتابخانه آنلاینی از مقالات فنی برای اکتشاف و تولید (E & P)  در موضوعات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است که شامل بیش از ١٤٥ هزار اسناد تولید شده توسط ١٨ سازمان می‌باشد و انجمن مهندسان نفت (SPE)، با استفاده از منابع و تکنولوژی خود  OnePetro را با شرکای خود تاسیس کرد و این سازمان غیر انتفاعی  ماموریت جمع آوری، انتشار، و دانش فنی مربوط به اکتشاف، توسعه و تولید از منابع نفت و گاز و فن آوری های مربوط برای استفاده کارشناسان را به منظور افزایش مهارت فنی و حرفه ای خود به‌ عهده دارد.

تهیه اسناد و مدارک ١٠٣ موسسه ملی، بین المللی و تخصصی استاندارد

رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: در سال جاری با هدف اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ استفاده از استانداردهای صنعتی و تخصصی و موضوع تامین و سهولت دسترسی بانک های اطلاعاتی استاندارد پیگیری ‌های مستمری به عمل آمد که  پس از نیاز سنجی اطلاعاتی از مجموعه ادارات مناطق نفت خیز جنوب و اداره مهندسی استانداردها، هم اکنون اسناد دیجیتال تمام متن ١٠٣ موسسه ملی، بین المللی و تخصصی استاندارد تحت شبکه و در نسخه وب از طریق پورتال کتابخانه ای در دسترس مراجعان قرار دارد.

وی گفت: کتابخانه مرکزی مناطق نفت خیز جنوب در سال های اخیر همگام با پیشرفت‌‌‌های پرشتاب فناوری ‌های اطلاعاتی و ارتباطی با بهره‌گیری صحیح از این فناوری‌ها به فعالیت‌های خود در راستای گسترش منابع الکترونیکی و یکپارچه ‌سازی فعالیت ‌های کتابخانه ای در سطح مناطق نفت‌ خیز جنوب و  بسترهای اطلاعاتی موجب افزایش و تمرکز اطلاعات فنی مورد نیاز کارشناسان، پژوهشگران و محققان در صنعت نفت اهتمام داشته است.

 اسدی پور افزود: این سازمان به عنوان یکی از حلقه های مهم در مبحث مدیریت دانش در سازمان و به عنوان  مرکز اطلاعاتی و پژوهشی به منظور فراهم آوری و سازماندهی دانش روز در حوزه های فنی تخصصی مورد نیاز صنعت نفت در تلاش برای شتاب بخشیدن به جریان انتقال اطلاعات بین منابع و کاربران بوده تا به ‌عنوان حامی و پشتیبان همکاران و کارشناسان در خلق و تالیف آثار علمی بیش از پیش اثرگذار باشد.

رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: هم اینک همکاران از طریق ارتباط با پورتال کتابخانه ای، مشاهده و ذخیره مدارک دیجیتال، رزرو مدارک، اعلام نیازهای اطلاعاتی، رویت تازه های کتابخانه، ارتباط با بانک نشریات الکترونیکی لاتین، بانک مقالات نشریات فارسی، بانک اطلاعات مقالات مهندسی نفت و گاز  و بانک‌های اطلاعاتی استاندارد تحت وب، اطلاع رسانی همایش‌ ها و کنفرانس ‌های علمی، امکان نظر سنجی های مختلف و امکان ایجاد دایره المعارف های موضوعی توسط کاربران  را در اختیار دارند.

 توسعه کتابخانه ها در گستره مناطق نفت خیز و همکاری با سازمان های علمی

 وی درباره دیگر فعالیت های این واحد، گفت: فعالیت ‌های صورت گرفته در سال های اخیر بر آماده سازی و تجهیز دیگر کتابخانه های موجود در راستای یکپارچه سازی و دسترس پذیری شبکه ای آنان بوده است که از این مهم می توان به استاندار سازی اطلاعات مدارک و استفاده از نرم افزار کتابخانه ای برای مکانیزه کردن خدمات در کتابخانه های شرکت خدمات رفاهی نفت، کانون قرآن شهرک نفت اهواز، استانداردها، مرکز آموزش فنون اهواز، معاونت زمین شناسی، معاونت رایانه و شرکت‌ های نفت و گاز گچساران، مسجدسلیمان و آغاجاری اشاره کرد.

 اسدی پور افزود: در خصوص گسترش و توسعه مباحث نقش کتابخانه های دیجیتال و آرشیوهای الکترونیکی در مدیریت دانش سازمان ها با همکاری دیگر صنایع استان در سال جاری دو همایش برگزار کردیم که همایش اول با عنوان « مدیریت دانش؛ حال و آینده» در گستره کشوری ( اردیبهشت ماه ) در دانشگاه شهید چمران اهواز  و همایش دوم باعنوان «آرشیوهای دیجیتال و نقش آنها در مدیریت دانش سازمان ها»  در مهرماه به میزبانی  مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی آب و برق خوزستان و با استقبال علاقه مندان این موضوعات برگزار شد.  

رئیس پایگاه داده و کتابخانه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره تعداد اعضای این کتابخانه توضیح داد: هم اکنون حدود ٦ هزار نفر از کارکنان شرکت عضو کتابخانه مرکزی و بیش از ١٢ هزار نفر عضو پورتال کتابخانه ای مناطق نفت خیز جنوب هستند.

وی از تلاش های کارکنان سازمان پایگاه داده و کتابخانه ها و حمایت های مدیرعامل و مدیران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به ویژه مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت برای ارائه خدمات مطلوب به کارشناسان صنعت نفت تقدیر کرد.

۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۰۴۷