آمریکا با معاف کردن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از تحریم‌ها مخالفت کرد

دولت آمریکا با درخواست پاکستان برای معاف کردن خط لوله انتقال گاز ایران از تحریم‌ها علیه این کشور مخالفت کرد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی تریبیون، دولت آمریکا از معاف کردن خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از تحریم های احتمالی خودداری کرده و سرنوشت این پروژه را بیش از پیش با ابهام مواجه کرده است.
پاکستان پیشتر تضمین های دولتی در مورد این خط لوله به طرف ایرانی اعطا کرده و صرف نظر کردن از این پروژه را برای دولت فعلی اسلام آباد دشوار ساخته است.
اما به دلیل تهدید ناشی از تحریم ها اسلام آباد قادر به تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت این خط لوله نیست. اسلام آباد تقاضای دریافت 2 میلیارد دلار کمک مالی از دولت ایران برای تامین اعتبار این پروژه کرده است.
به گفته منابع مطلع، پاکستان در نشستی در حاشیه گفت‌وگوهای استراتژیک دوجانبه در واشنگتن که هفته گذشته برگزار شد، این موضوع را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است. اما آمریکا هیچ تضمینی در مورد معاف کردن این خط لوله از تحریم ها به اسلام آباد نداده است.
یک مقام آگاه پاکستانی در این باره گفت: «ما در حال ارزیابی پروژه در این مرحله هستیم و نمی توانیم آن را از تحریم های احتمالی آمریکا معاف کنیم.»
از سوی دیگر منابع آگاه گفتند آمریکا از اسلام آباد خواسته است تا به جای این پروژه، پروژه انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (تاپی) را پیگیری نماید. آنها افزودند، پاکستان قراردادهای ساخت خط لوله و اکتشاف گاز خط لوله تاپی را احتمالا با شرکت های آمریکایی نظیر شورون منعقد خواهد کرد، بنابراین نگرانی ای از بابت تامین مالی این طرح ندارد.
پاکستان پیشتر در جریان سفر  نواز شریف به آمریکا درخواست معافیت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از تحریم های آمریکا را مطرح کرده بود. این موضوع  در جریان سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان مطرح شده بود. اما تاکنون اسلام آباد هیچ پاسخ مثبتی از جانب آمریکا دریافت نکرده است.
در مقابل، واشنگتن از پاکستان خواسته است تا طرح های دیگر را برای تامین نیازهای انرژی خود مورد توجه قرار دهد. اخیرا آمریکا به پاکستان پیشنهاد کمک در اکتشاف گاز شیل و واردات ال ان جی را داده است تا اسلام آباد را از پیگیری پروژه انتقال گاز از ایران منصرف نماید.
اما مقامات پاکستانی این طرح را به صرفه ترین راه تامین نیازهای انرژی این کشور می دانند.
۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۸۶۰