بر اساس سند توافق هسته ایران و گروه ١+٥

بر اساس سند توافق هسته ایران و گروه ١+٥
تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران لغو شد

بر اساس سند توافق مذاکرات هسته ای ایران و گروه ١+٥ پس از چهار روز مذاکرات فشرده در ژنو سوئیس، لغو تحریم فروش محصولات پتروشیمی از جمله دستاوردهای این توافقنامه برای صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

به گزارش شانا، جمهوری اسلامی ایران و گروه ٥+١ در دور سوم مذاکرات ژنو (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین ) پس از چهار روز مذاکرات فشرده اواخر شب گذشته به وقت محلی بر سندی توافق کردند.

بر اساس سند این توافقنامه، گروه ١+٥ بعضی از تحریم‌های مربوط به صادرات پتروشیمی ایران، طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران را متوقف می کند و احتمال می رود حدود  پنج میلیارد و ١٠٠ میلیون دلار درآمد نصیب جمهوری اسلامی ایران کند.

همچنین بر اساس این توافق صادارت نفت ایران در سطح  کنونی باقی می ماند و همچنین چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از پول فروش این محموله های نفتی به صورت اقساط به ایران انتقال داده می شود.

بر اساس این توافقنامه، در ٦ ماه آینده فروش نفت خام ایران به دلیل باقی ماندن تحریم ها افزایش نخواهد داشت. باقی ماندن تحریم‌های فروش نفت در یک دوره‌ شش ماهه سبب از دست رفتن حدود ٣٠ میلیارد دلار درآمد ایران می‌شود.(حدود ماهانه پنج میلیارد دلار).

بر اساس این توافق در حالی که جمهوری اسلامی ایران اجازه‌ دسترسی به چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را خواهد داشت که حدود ١٥ میلیارد دلار از درآمدهایش در طول شش ماه آتی به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور ریخته خواهد شد.

۳ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۸۱۵