مدیرعامل بورس انرژی:

٣٤٠٠ بشکه میعانات گازی در بورس انرژی معامله شد

بورس انرژی امروز میزبان خریداران و فروشندگان میعانات گازی بود تا برای نخستین بار در تاریخ کشور این محصول در بورس کشف قیمت شود.

به گزارش شانا، اولین محموله میعانات گازی امروز یکشنبه سوم آذر در بورس انرژی عرضه شد تا تابلوی فیزیکی چهارمین بورس کشور برای نخستین بار از زمان تأسیس عرضه فرآورده های نفتی و گازی را در خود ثبت کند.

مدیرعامل بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: ٣٤٠٠ بشکه میعانات گازی پالایش گاز ایلام در بورس انرژی عرضه شد که هر بشکه به قیمت ٢ میلیون ٢٠٩ ریال به ارزش ٧ میلیارد و ٥١٠ میلیون ریال از طرف یکی از پالایشگاه های خصوصی کشور خریداری شد و بدین ترتیب اولین عرضه محصولات نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با موفقیت به انجام رسید.

دکتر سید علی حسینی افزود: روزهای آتی نیز عرضه این محصول به صورت روزانه ٣٥٧٠ بشکه به صورت متناوب انجام می شود که جزئیات هر یک از عرضه ها طی اطلاعیه عرضه یک روز قبل از انجام معامله از طریق سایت بورس انرژی و مدیریت فناوری بورس تهران منتشر می شود.

مدیرعامل بورس انرژی درباره جزئیات و چگونگی عرضه نفت و گاز در بورس انرژی گفت: با توجه به مذاکراتی که با وزیر نفت انجام شد، مقرر شد که عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی انجام شود، با دستور وزیر نفت مقرر شد روزانه ٥ هزار بشکه نفت خام و ١٠ هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی عرضه شود که در گام اول امروز با فروش ٣٤٠٠ بشکه میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام گام اول عرضه محصولات و فرآورده های نفتی از طریق بورس انرژی صورت گرفت.

وی با اشاره به این که به زودی عرضه نفت خام نیز در بورس انرژی آغاز می شود، اظهار کرد : قرار است با عرضه میعانات گازی سامانه معاملاتی تابلوی فیزیکی در بخش حامل های انرژی آزمایش شود و طی چند روز از انجام معاملات میعانات گازی، عرضه نفت خام عملیاتی شود.

دکتر حسینی افزود: علاوه بر این رایزنی هایي در خصوص عرضه خوراک پالایشگاه های قطع کوچک از طریق بورس انرژی انجام گرفته است که با تأیید وزارت نفت به زودی امکان عرضه خوراک پالایشگاه های قطع کوچک در بورس انرژی فراهم می شود.

مدیر عامل بورس انرژی درباره شرایط خریداران محصولات نفتی عرضه شده در بورس انرژی گفت: به غیر از داشتن مجوز خرید نفت و خوراک از وزارت نفت هیچ محدودیت و منعی برای معامله گران حقیقی و حقوقی وجود ندارد، بنابراین افراد به شکل حقیقی و حقوقی می توانند در رقابت این معاملات با در اختیار داشتن مجوز از وزارت نفت حاضر شوند.

دکتر حسینی با بیان این که هدف نهایی از انجام این معاملات فراهم کردن بسترهای لازم برای انجام معاملات بین المللی است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای بالای کشور در صنعت نفت و گاز ایجاد بازار معالات بین الملی نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی دنبال می شود و بورس انرژی به عنوان تنها بورس انرژی منطقه قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری فرآورده های نفتی را در سطح خاورمیانه و حتی آسیا داراست.

وی با اشاره به اینکه در خصوص عرضه نفت کوره امکان تشکیل بازار منطقه ای و صادراتی از طریق بورس انرژی وجود دارد، گفت: رایزنی هایی هم در این خصوص به انجام رسیده که با راه اندازی معاملات داخلی و تجربه معامله نفت خام در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی مقدمه ای برای راه اندازی رینگ صادراتی معاملات فرآورده های نفتی فراهم می شود.

دکترحسینی درباره روش قیمت گذاری محصولات و فرآورده های نفتی در بورس انرژی گفت: مبنای معامله بر اساس ریال است و روش قیمت گذاری قیمت پایه در اختیار امور بین امللی شرکت نفت است به عبارتی عرضه کننده قیمت پایه را تعیین می کند و بازیگران بازار و خریداران در خصوص قیمت پایه امکان رقابت دارند، بنابراین بورس انرژی دخالتی در تعیین قیمت پایه ندارد و فقط در بورس انرژی بر مبنای رقابت بین خریداران کشف قیمت روی می دهد.

مدیر عامل بورس انرژی دربخش پایانی گفتگو با سنا به نرم افزار معاملاتی بورس انرژی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: نرم افزار معاملاتی برای معاملات نفت به روز رسانی شده و به لحاظ نرم افزاری از بهترین و مطمئن ترین قابلیت های برخورد است.

۳ آذر ۱۳۹۲ ۱۶:۵۲
شانا |
تعداد بازدید : ۸۴۴