صادرات اما و اگر نمیخواهد

صادرات اما و اگر نمیخواهد
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ما فکر می‌کردیم در 100 روزه مشکلات صادرات حل می‌شود اما نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اما و اگرها افزایش پیدا کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ما فکر می‌کردیم در 100 روزه مشکلات صادرات حل می‌شود اما نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اما و اگرها افزایش پیدا کرد.

رضا نورانی در گفت‌وگو با تاپ نیوز، درباره تصمیم اخیر هیئت دولت در خصوص رفع ابهام پیمان‌سپاری اظهار داشت: چرخه اقتصادی کشور را بخشنامه‌ یک شبه دولتی متزلزل می‌کند و گاهی این گونه استنباط می‌شود که دولت به دنبال آن نیست تا صادرات توسعه پیدا کند. مگر دولت برای ایجاد شغل نباید هزینه کند، این در حالی است که اگر از صادرات حمایت لازم صورت گیرد منجر به ایجاد شغل و توسعه آن می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه صادرات اما و اگر نمی‌خواهد اظهار داشت: صادرات نیاز به حمایت و تشویق دارد نه اینکه هر شب اما و اگر جدیدی برای صادر کنندگان تعیین شود.

نورانی گفت: سه سال است که دولت هیچ‌گونه جایزه صادراتی نپرداخته است اما امروز برای پرداخت جایزه صادراتی اما و اگر هم می‌آورد.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: در سالهای گذشته با تصویب نرخ ارز در واقع به تولید کننده خارجی یارانه داده و از او حمایت کردیم و نتوانستیم آن طور که شایسته است صادرات را توسعه دهیم و با گسترش تحریم‌ها بخشنامه‌ها و نامه‌های زیادی صادر شد و نتیجه آن چیزی جز کاهش صادرات نبود به نحوی که در 6 ماهه سال جاری 13 درصد و در 7 ماهه 14 درصد کاهش صادرات داشتیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم زمان آزمون و خطا به پایان رسیده است باید به صادر کنندگان اعتماد کرد و از تجربه 30 سال گذشته به نحو صحیح استفاده کرد باید نگاهی به تجربیات کشورهایی مثل چین و هند بیندازیم امروز کشور چین با حمایت از صادرات کل بازارهای دنیا را در دست گرفته است.

نورانی گفت: ما فکر می‌کردیم در 100 روزه مشکلات ما حل می‌شود اما نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اما و اگرها افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در حالی که تحریم‌های نظام سلطه شاهرگ‌های اقتصاد را بسته است، صادر کنندگان از ارتباطات مویرگی استفاده می‌کنند تا کالای خود را بفروشند، اگر جلوی ارتباطات مویرگی بسته شود سکته خواهیم زد.

نورانی گفت: آنها که می‌گویند ارز صادرات در اختیار واردات قرار می‌گیرد پس واردات ارز را از کجا می‌آورد؟

 رئیس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند باید شفاف‌سازی در ارز حاصل از صادرات صورت گیرد و مسیر دخل و خرج آن مشخص شود، اظهار داشت: امروز زمان شفاف‌سازی نیست امروز باید به دنبال تدبیر بود تا صادرات توسعه پیدا کند.

وی افزود: صادرات غیرنفتی سنتی ما منهای پتروشیمی و میعانات در حدود 12 میلیارد دلار است، کارشناسان اگر کار بلدند این 12 میلیارد را 120 میلیارد دلار بکنند نه اینکه با سنگ‌اندازی باعث کاهش روز به روز صادرات غیرنفتی شوند. با این حرکت‌ها نمی‌توان جهش پیدا کرد.

نورانی گفت: هیچ صادر کننده‌ای ارز خود را پنهان نمی‌کند تورمی را که بانک مرکزی در مهر ماه اعلام کرده 40.4 درصد بوده است، آیا این نرخ تورم در نرخ فروش صادرات تأثیر داشته است یا خیر؟ کالایی را که ما 12 ساعته به حوزه خلیج‌فارس ارسال می‌کردیم باید 12 روزه ارسال کنیم. کارشناسی که اینگونه تصمیم‌گیری می‌کند باید درد صادرات را بداند.

وی افزود: صادرات ما شفاف است و اگر از غیرشفاف بودن صحبت می‌شود به دلیل تصمیمات غلط کارشناسان غیرمسئول است در شرایط امروز باید به صادر کنندگان اعتماد کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: اگر دولت به دنبال شفاف‌سازی است مشخص کند ارزهای ارزان قیمت به کجا رفته است، شفاف کند که ارزهای ارزان قیمت چگونه دخل و خرج شده است.

وی افزود: ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا باعث افزایش امید شده و با تدابیر لازم باعث توسعه صادرات شود.

نورانی گفت: آرزوی مقام معظم رهبری این است که در چاه‌های نفت بسته شود و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند اما با این کارشکنی ها و سنگ‌اندازی‌ها این اتفاق نمی‌افتد مگر این بخشنامه‌ها می‌گذارند.

وی افزود: همانطور که حماسه سیاسی در 24 خرداد رقم خورد باید برای ایجاد حماسه اقتصادی نیز تلاش کنیم، حماسه اقتصادی هنر است.

۴ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۸۵۸