توافق ژنو به رشد فروش نفت ایران کمک می کند

توافق ژنو به رشد فروش نفت ایران کمک می کند
توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، به ویژه توقف تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای نفتکش های حامل نفت ایران، می تواند به رشد صادرات نفت جمهوری اسلامی کمک کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، توقف تحریم های بیمه اتحادیه اروپا برای نفتکش های حامل نفت ایران سبب خواهد شد جمهوری اسلامی بتواند صادرات نفت خود را به مشتریان بزرگ آسیایی بهبود بخشد.

دیروز (یکشنبه سوم آذر) ایران و ٦ قدرت بزرگ جهانی توافق کردند که در برابر کاهش تحریم ها از سوی کشورهای غربی، جمهوری اسلامی در برنامه هسته ای خود اصلاحاتی انجام دهد.

به گفته یکی از مسئولان غربی، کاهش تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای نفتکش های حامل نفت ایران، یکی از بندهای توافق جمهوری اسلامی و گروه ١+٥ یک بوده است.

کوین بوک، مدیر مؤسسه آمریکایی کلیرویو انرژی گفت توقف تحریم بیمه ای، به ایران امکان می دهد صادرات خود را، به ویژه به پالایشگاه های هندی، روزانه ٢٠٠ هزار تا ٤٠٠ هزار بشکه بیفزاید.

توافق یاد شده برخی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در بخش های دیگر اقتصاد ایران را نیز در دوره ٦ ماهه توافق از میان بر می دارد. ایران می تواند با از سر گیری معامله فلزات گرانبها و همچنین افزایش صادرات خودرو و محصولات پتروشیمی، حدود یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار درآمد به دست آورد.

بر اساس متن توافقنامه منتشر شده به وسیله کاخ سفید، در صورت پابیندی ایران به توافق ها، حدود چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران در حساب های غربی به جمهوری اسلامی بازگردانده می شوند.

بر پایه متن کامل توافق ژنو، غرب به مشتریان کنونی نفت ایران اجازه خواهد داد به واردات میانگین کنونی خرید نفت خود از ایران ادامه دهند.

اولیور جیکوب، کارشناس مؤسسه پترومیتریکس گفت: توقف تحریم های بیمه اتحادیه اروپا دستاورد بزرگی است و شرایطی را برای ایران فراهم می کند که صادرات خود را افزایش دهد.

فشار غربی ها به مشتریان نفت ایران برای یافتن تأمین کنندگان دیگر، یکی از عواملی بوده که به رشد بهای نفت در دو سال گذشته دامن زده است.

ابهام درباره سرنوشت مذاکرات ژنو سبب شده بود بهای شاخص نفت خام برنت در پایان معاملات جمعه (اول آذر) به بالاترین حد خود در ٦ هفته گذشته، یعنی ١١١ دلار و ٤٠ سنت برسد.

پیش بینی می شود با بازگشایی بازارهای جهانی نفت از امروز (دوشنبه چهارم آذر)، بهای نفت افت قابل توجهی داشته باشد.

سث کلینمان، کارشناس بانک آمرکایی سیتیگروپ گفت: با وجود تلاش برخی کشورها برای اختلال در توافق ایران و قدرت های جهانی، این توافق تحولی مهم است که تأثیر کاهشی بر بهای نفت خواهد داشت.
۴ آذر ۱۳۹۲ ۱۶:۵۸
تعداد بازدید : ۷۴۴