برداشت گاز از عمق ٥٣٠٠ متری خلیج فارس

برداشت گاز از عمق ٥٣٠٠ متری خلیج فارس
عمیق ترین چاه های پارس جنوبی در فاز ١٢ حفاری شد

عمیق ترین چاه پارس جنوبی به عمق ٥٣١١ متر واقع در سکوی B فاز ١٢ با موفقیت حفاری و تکمیل شد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل گروه پتروپارس، محمود جوادیان مدیرعامل شرکت حفاری پتروپارس (پوسکو) با اعلام این خبر گفت: با تلاش متخصصان ایرانی و با تکیه بر دانش بومی، حفاری چاه SPD١٢B-٠٩ با عمق نهایی ٥٣١١ متر، چاه SPD١٢B-١٠ با عمق نهایی ٥٢٣٩ متر، چاه SPD١٢B-١١ با عمق نهایی ٤٩٧١ متر که از طولانی‌ترین چاه‌های میدان گازی پارس جنوبی است، با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: با وجود شرایط سخت حفاری به علت طول زیاد چاه و رسیدن به زاویه‌ای حدود ٧٠ درجه، مهندسان باتجربه شرکت حفاری پتروپارس (پوسکو) با تلاش شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی دقیق در بخش مهندسی حفاری، مهندسی تکمیل چاه و پشتیبانی دریایی، توانستند این عملیات را با موفقیت به اتمام برسانند.

جوادیان با تاکید بر محدودیت‌های ناشی از تحریم و در دسترس نبودن وسایل نوین حفاری، کسب این موفقیت را مهر تاییدی بر توانمندی‌های صنعت نفت ایران دانست و گفت: تحریم‌های بین‌المللی و حتی شرایط سخت آب و هوایی نتوانست مانع مهندسان ایرانی برای خلق حماسه اقتصادی شود.

قرار است با ١٢ حلقه چاه حداقل روزانه یک میلیارد فوت مکعب (٢٧ میلیون متر مکعب) گاز ترش از فاز ١٢ پارس جنوبی تولید و به سمت خشکی ارسال شود. این تولید با حجم ٥٠٠ میلیون فوت مکعب با حفر شش حلقه چاه آغاز و در ماه های بعد به حداکثر ظرفیت خواهد رسید و بر اساس برنامه عملیات حفاری چاه های باقی مانده نیز در یک دوره دو تا سه ماهه تکمیل می شود.

متخصصان صنعت نفت کشورمان در حال حاضر عملیات راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی را با جدیت در دست دارند و بخش های مختلف پالایشگاهی این فاز را یکی پس از دیگر تست و راه اندازی می کنند.

بر اساس این گزارش هم اکنون تیم های راه اندازی در فاز ١٢ پارس جنوبی به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند و برای آغاز تولید از این فاز بزرگ مرزی نیروها روی ریگ شهید رجایی و شناور دریایی به صورت چند شیفت کاری در حال فعالیت هستند تا گاز مورد نیاز در زمان تعیین شده ارسال شود.

هم اکنون واحدهای تولید بخار، کمپرسورهای هوا، واحد دریافت گاز و مشعل فاز ١٢ راه اندازی شده و واحدهای دیگر همچون واحد تولید آب شیرین، تصفیه آبهای صنعتی و پساب در مرحله راه اندازی به سر می برد و یکی پس از دیگری به صورت آزمایشی وارد مدار می شوند.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، ٢٥ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.. تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز  پیش بینی شده است.

بر پایه این گزارش، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۳:۰۸
shana |
تعداد بازدید : ۸۷۰