کارگروه جهاد اقتصادی در اتاق تهران تشکیل شد

کارگروه جهاد اقتصادی در اتاق تهران تشکیل شد
یحیی آل اسحاق و سید حمید حسینی در این نشست شرکت كردند
عصر روز سه شنبه چهره هایی در طبقه هشتم اتاق تهران جمع شدند که شاید کمتر بتوان همه آنها را یک جا جمع دید. در یک طرف سالن ، محسن قدیری ابیانه نشسته بود و متن سخنرانی اش را مرور می کرد. و اما در گوشه ای دیگر از سالن، محسن رفیق دوست نشسته بود. در جایگاه هیأت رییسه نیز علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات در کنار یحیی آل اسحاق نشسته بود. از اتاق بازرگانی تهران نیز یحیی آل اسحاق و سید حمید حسینی در این نشست شرکت کردند و محمدرضا صدرهاشمی نژاد عضو هیأت مدیره بانک اقتصاد نوین و عضو سابق هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست فرصت سخنرانی پیدا کرد.


قدیری ابیانه: به کارخانه های جدید مجوز ندهید
دبیر کارگروه جهاد اقتصادی در این نشست با اشاره به اینکه جلسه قبل کارگروه در دانشگاه تهران برگزار شد و نتایجی نیز در بر داشته است، نیاز به جهاد اقتصادی را در شرایط امروز کشور متوجه این نکات دانست که کشور با توطعه های دشمنان مواجه است و برای مقابله با آن باید استراتژی جهادی در حوزه اقتصادی داشت. قدیری ابیانه، یکی دیگر از ضرورت های جهاد اقتصادی را رقابت سازنده ایران با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای منطقه دانست تا به زعم وی چشم انداز 1404 در ایران محقق شود.
به اعتقاد این استاد دانشگاه تهران، از دیگر عواملی که باعث شد رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهاد اقتصادی اعلام کنند، مشکلات اقتصادی در داخل کشور اعمم از اشتغال و رشد پایین اقتصادی است.
قدیری ابیانه از نخبگان کشور خواست برای تحقق اهداف جهاد اقتصادی راه را به مسوولان نشان دهند.
او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که " در تمام دنیا بابت سوخت از مصرف کننده مالیات می گیرند در حالی که ما یارانه می دهیم."
دبیر کارگروه جهاد اقتصادی با بیان اینکه " بسیاری از کارخانه ها و واحد های تولیدی کشور و نیز پالایشگاه ها زیان ده هستند،گفت: "باید به طور جدی ارزیابی کرد که آیا صنایع ما در مقایسه با قیمت واقعی سوخت سودده هستند یا زیان ده؟"
قدیری ابیانه این نکته را نیز یادآور شد که هدفمند سازی یارانه ها در مجالس قبلی تصویب شده بود و قرار بود طی 10 سال اجرا شود اما دولت در این دوره تصمیم گرفت طی 5 سال این قانون را اجرا کند.
او گام نخست در جهاد اقتصادی را این دانست که تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی باید در مقایسه با قیمت واقعی سوخت بازبینی شوند و بر این اساس ادامه داد: "به هیچ کارخانه و واحد صنعتی جدید نباید مجوز داده شود مگر آنکه نسبت به قیمت واقعی سوخت مزیت داشته باشد که فعالیت کند."
قدیری ابیانه در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله عدالت پرداخت و تصریح کرد که " عدالت این نیست که به افراد کم درآمد جامعه یارانه نقدی بدهیم." او این نکته را نیز یادآور شد که در کشورهای غربی و توسعه یافته برای صنایع تخفیف قائل می شوند و کمتر مالیات می گیرند.
دبیر کارگروه جهاد اقتصادی همچنین از تعطیلات زیاد در ایران انتقاد کرد و گفت :" روز ملی شدن نفت نباید تعطیل رسمی باشد."


سید حمید حسینیعضو هیأت رییسه اتاق تهران نیز در این نشست تأکید کرد که "لازمه توسعه ملی ، آشتی ملی است."
این فعال اقتصادی، ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور را "مدیریت" دانست و تصریح کرد که امروز باید شکاف در جامعه را پر کرد و سرمایه اجتماعی را که فاصله گرفته است با دولت همراه کرد.


آمارهای اقتصادی استاد دانشگاه تهران
دیگر استاد دانشگاه تهران که از اعضای کارگروه جهاد اقتصادی است و روز گذشته نیز در نشست اتاق تهران حاضر شد، ادیب بود. این استاد دانشگاه در چند دقیقه ای که فرصت یافت پشت تریبون قرار بگیرد، مشکلات اقتصادی کشور را با آمار بیان کرد تا مخاطبان خود را به لازمه جهاد اقتصادی آشنا کند.
او گفت: "بررسی های آماری نشان می دهد که از سال 81 تا آذرماه 89، با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی، تورم در کشور 210 درصد بوده است. همچنین،با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی از اسفند 81 تا آذرماه 89 نرخ ارز در کشور 27 درصد افزایش یافته است."
به گفته وی، بر اساس این آمار هزینه تولید کننده در ایران 83 درصد رشد داشته است و انتظار این بوده است که ارتقای سطح بهره وری در ایران 133 درصد باشد.
آماری که این استاد دانشگاه تهران ارائه کرد در بازه زمانی اسفند 81 که نرخ ارز تک رقمی شد تا آذرماه 89 است که آغاز هدفمندی یارانه ها بود.
بر اساس آمار دیگری که ادیب ارائه داد، در این بازه زمانی قیمت مصرف کننده 9 درصد د شاخص تولیدکننده 22 درصد رشد کرده است.
او همچنین به یکی از اثرات مرحله نخست هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: " در این مرحله 13 درصد به هزینه تولیدکننده اضافه شده است بدون آنکه این هزینه به مصرف کننده ارتقا پیدا کند.
ادیب در ادامه، به بیان سه ظرفیت بحران زا برای صنایع کشور پرداخت و با ذکر این نکته که یارانه انرژی یکی از عوامل بحران زا برای صنعت ایران است گفت: "با توجه به اینکه 72 درصد یارانه ها باقی مانده باید انتظار داشته باشیم که دو 13 درصد دیگر نیز به هزینه تولیدکننده افزوده شود.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، از دیگر ظرفیت های بحران زا برای صنایع کشور، نرخ تعرفه است. ادیب افزود:"در حالی که متوسط نرخ تعرفه در سال 81 ، 65 درصد بود این میزان در آذرماه 89 به 33 درصد رسید.یعنی به طور متوسط طی این مدت نرخ تعرفه 4 درصد کم شده است."
او ادامه داد: اگر با همین روال پیش برویم باید انتظار داشت که هر سال نرخ متوسط تعرفه در کشور 4 درصد کاهش پیدا کند. ادیب همچنین یارانه ارز را یکی دیگر از ظرفیت های بحران زا برای صنایع داخل کشور دانست . با بیان اینکه "با شاخص برابری قدرت خرید، دلار باید 600 تومان باشد در حالی که 1200 تومان است" تصریح کرد که " به این ترتیب ما به خارجی ها یارانه می دهیم که این باید اصلاح شود."
ادیب در ادامه سخنانش با انتقاد از ادغام وزارت صنایع و معادن در بازرگانی گفت:«من به صنعت آشنایی دارم و بسیاری از مدیران صنعتی کشور و فعالان این حوزه را ار نزدیک می شناسم. فهم من این است که دولت دغدغه تولید ندارد. وقتی دولت دغدغه تولید ندارد نتیجه این می شود که وزارت صنایع را در وزارت بازرگانی ادغام می کند».
این استاد اقتصاد ادامه داد: «دولت نوسانی است بین دو تفکر صنعت و بازرگانی. حال می بینیم که کدام در کدام ادغام شده است: صنعت در بازرگانی».
ادیب هم چنین در ادامه سخنانش به افزایش قیمت نفت در طی هشت سال گذشته پرداخت و با سنجش آن با قیمت های ثابت سال 81 گفت: «شاخص دلار در آذرماه 89 نسبت به اسفند 81 حدود 21 درصد کاهش داشته است اما در این فاصله 49 درصد هم تورم در دنیا بوده است. در سنجش بضاعت مالی خودمان می بینیم که درآمد عمومی دولت فقط 14 درصد افزایش یافته پس وقتی دولت در حوزه های جدید دخالت می کند یعنی بودجه یک سری بخش ها را قطع کرده است».
ادیب افزود: «درآمد دولت هم چنین از مالیات 74 درصد در طول این دوره افزایش یافته است. پس دولت برای دخالت در حوزه های جدید فشار مالیاتی را تشدید کرده است.در حال حاضر هم می بینید که 68 درصد بودجه جاری حقوق است».
این اقتصاددان هم چنین با بی تاثیر بودن افزایش قیمت در هشت سال گذشته و هضم و جذب این پول در گفت: «الان اثری از افزایش قیمت نفت دیده نمی شود. چرا که قسمت اعظم افزایش قیمت نفت صرف تورم و جبران کاهش ارزش دلار می شود»
ادیب هم چنین به بدهکار شدن مردم به سیستم بانکی پرداخت و مقدار واقعی معوقات را نادرست و بسیار بیشتر از آنچه اعلام شده دانست. ادیب که با ارائه آمار و ارقام پی در پی سخنان خود را تکمیل می کرد افزود: «در طول این دوره هشت ساله که شروع آن در سال 81 و با شروع طرح یکسان سازی نرخ ارز و پایان آن در آذر 89 و شروع طرح هدفمندی یارانه هاست، میزان بدهی مردم 200 درصد رشد کرده است.یعنی نرخ تسهیلات از بضاعت ملی عبور کرده است. حجم پول در هشت سال گذشته 24 درصد افزایش یافته اما شبه پول 207 درصد رشد داشته است. چگونه ممکن است با رشد حجم پول 24 درصدی تسهیلات 200 درصد افزایش یابد؟»
آل اسحاق: اقتصاد کشور روح ندارد
پس از سخنان این استاد دانشگاه تهران، یحیی آل اسحاق رییس اتاق تهران رشته کلام را در دست گرفت. او به بیان آسیب شناسی اقتصاد ایران پرداخت و یکی از عوامل مهم در ناکارآیی اقتصاد کشور را این عنوان کرد که "اقتصاد ما روح ندارد."
آل اسحاق با تذکر اینکه در اقتصاد کشور، فعالان اقتصادی، برنامه ریزان و حتی دانشگاهیان روح اقتصادی دیده نمی شود،خاطرنشان کرد که "خمودی در دانشگاه ها موج می زند." رییس اتاق تهران تصریح کرد که برای تحقق اهداف جهاد اقتصادی باید چگونه آوردن روح در اقتصاد بررسی شود.
او همچنین خواستار بازنگری در بینش های اقتصادی و تدابیر اقتصادی شد و تأکید کرد که " در سال جهاد اقتصادی، قدم اساسی بازنگری است."
آل اسحاق ادامه داد: "طی 30 سال اخیر، ما در کشور همه بینش های اقتصادی را تجربه کرده ایم و
» صدر هاشمی نژاد:انرژی در کشور ما بسیار به هدر می رود. مدیران و افراد کار زیاد انجام می دهند اما نتیجه ای حاصل نمی شود. الان رییس اتاق بازرگانی آمریکا یا سوئیس نصف آقای آل اسحاق هم کار نمی کنند. مدیر یک بانک خارجی نصف من هم کار نمی کند

به نوعی ملغمه ای از بینش ها و تدابیر اقتصادی را در کشور داشته ایم. حتی امروز آثاری از اقتصاد متمرکز دولتی را نیز شاهد هستیم. بنابراین اگر هدف ما جهاد اقتصادی است به باور من باید نگرش جدی به تدابیر و سیاست گذاری های اقتصادی داشته باشیم."
رییس اتاق تهران در ادامه بر "انظباط در اقتصاد" تأکید کرد و گفت: "با حدس و گمان و تصور و خیال نمی توان فرآیند اقتصادی را نظم داد."

صدر هاشمی نژاد: کاش دولتی ها تعطیل باشند تا ما کار کنیم
محمد صدرهاشمی نژاد عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین نیز سخنانش را با این جمله شروع کرد که «نمی دانسته قرار است صحبت کند» اما سعی می کند تا به طور خلاصه و ساده چند نکته را بیان کند.
صدرهاشمی نژاد با اشاره به سخنان قدیری ابیانه گفت: «درست است که تعطیلات در تقویم کاری کشور زیاد است اما حداقل این را می دانم که مجموعه ما اغلب روزهای تعطیل را سرکار بوده ایم اما اتفاق خاصی نیفتاد. اصطلاحی هم داریم که می گوییم کاش دولتی ها تعطیل کنند تا ما آن روز بهتر کارکنیم».
صدر هاشمی نژاد با بیان این نکته که الان 15 سال است که در مورد خصوصی سازی صحبت می شود گفت: «روزی در اتاق بازرگانی یکی از دوستان جزوه ای برای مطالعه برای من فرستاد تا آن را بخوانم و نظر بدهم. با این که عنوان جزوه «فقرزدایی» بود وقتی جزوه را باز کردم و خواندم دیدم یک مجموعه مقالات ترجمه شده در مورد روند خصوصی سازی در کشورهای خارجی نظیر لهستان است. هیچ توضیحی هم در مورد فقرزدایی در جزوه نبود و فقط به چگونگی خصوصی سازی پرداخته شد بود. به دوستم زنگ زدم و گفتم من هر چه خواندم در مورد خصوصی سازی بود و چیزی از فقرزدایی در جزوه نبود که وی پاسخ داد اگر پشت این کتابچه بنویسیم خصوصی سازی هیچ کس از مسئولان آن را نمی خواند. باید بنویسیم فقرزدایی تا آن را بخوانند».
صدر هم چنین به سردرگمی روشنفکران و مسئولان بین عناوینی چون عدالت، ثروت، کاپیتالیسم، سوسیالیسم، رفاه... اشاره کرد و گفت: بیش از صد سال است که ما در این مفاهیم سردرگم مانده ایم».
وی ادامه داد: «من در اوایل دولت آقای احمدی نژاد یک سری آمارهایی از دولت آقایان هاشمی و خاتمی جمع آوری کردم و نشان دادم که در پایان هر دوره دولت بزرگتر شده است. با وجود سیاست های تعدیل اقتصادی در دولت آقای هاشمی و خصوصی سازی در دولت آقای خاتمی دولتی سازی بیشتر بود. بعد هم در دولت آقای احمدی نژاد گفتند تحول اقتصادی. این ها مقولاتی است که در زمان های مختلف در کشور مطرح شده و امروز آقای آل اسحاق می گویند تمام این ابزار 250 از هزار است و 750 تای دیگر روح و انگیزه است».
صدرهاشمی نژاد در ادامه خواستار آسیب شناسی این دوران و مشخص شدن مشکل اصلی شد. صدر گفت: «اگر می خواهیم جهاد اقتصادی بکنیم باید مشکل را بشناسیم»
صدرهاشمی نژاد با اشاره به کارهای متناقضی که در کشور انجام می شود گفت: «من معتقدم که مشکل کشور ما این است که یک عده می ریسند و عده ای دیگر رشته ها را پنبه می کنند. انرژی در کشور ما بسیار به هدر می رود. مدیران و افراد کار زیاد انجام می دهند اما نتیجه ای حاصل نمی شود. الان رییس اتاق بازرگانی آمریکا یا سوئیس نصف آقای آل اسحاق هم کار نمی کنند. مدیر یک بانک خارجی نصف من هم کار نمی کند».
صدرهاشمی نژاد با اشاره به حوزه بانکداری و فعالیت خودش در این حوزه افزود: «در حوزه بانکداری که استدعا دارم دولت با بانکدارها بنشیند و تحول را تفسیر و سپس تببین و مشخص کند. بگویند انتظار دولت از سیستم بانکی چیست. دولت خواست خود را بگوید و بقیه را به ما واگذار کند. این که هر سال یک بسته سیاستی نظارتی بدهند که با سال قبل متفاوت است یعنی چه؟یعنی هر سال باید برعکس کارهایی بکنیم که قبلا می کردیم.»

رفیق دوست: جهاد اقتصادی با بخش خصوصی
محسن رفیق دوست نیز در نشست کارگروه جهاد اقتصادی گفت: "جهاد در همه مقوله ها ، دولتی امکان ندارد،حتی جهاد نظامی."
او با انتقاد از حضور شبه دولتی ها در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد که برای رسیدن به اهداف اقتصادی تنها یک راه وجود دارد و آن این است که دولت اقتصاد را رها کند.
رفیق دوست در ادامه تأکید کرد : "جهاد نشاط می خواهد و نشاط نیز در اقتصاد دولتی امکان ندارد. از این رو، جهاد اقتصادی فقط توسط بخش خصوصی با نشاط که به امکانات دسترسی دارد محقق می شود."
او نیز به مقوله عدالت پرداخت و با بیان اینکه "عدالت این نیست که در جامعه یارانه نقدی توزیع کرد"، افزود: "به جای آنکه پول بدهیم باید از مردم پول بگیریم که در قالب مالیات امکان پذیر است. نباید از مردم بترسیم و باید به آنها اعتماد داشته باشیم."رفیق دوست در خاتمه سخنانش تأکید کرد که اگر خواستار این هستیم که جهاد اقتصادی نیز به سرنوشت دیگر محورهای کلیدی که طی این سال ها از سوی مقام معظم رهبری اعلام و بر آن تأکید شده دچار نشود تنها یک راه پیش رو داریم و آن اینکه "جهاد اقتصادی فقط با اعتماد به بخش خصوصی محقق می شود."

تبعیض میان فقر و قناعت
سیدامین جوادی مدیرعامل و رییس هیات مدیره موسسه مالی اعتباری عسگریه نیز سخنران بعدی دومین نشست کارگروه جهاد اقتصادی بود که در همان ابتدای سخنانش بر جدی گرفتن سال جهاد اقتصادی و محدود نکردن آن به نصب بنر و بیلبورد و برگزاری همایش تاکید کرد.
جوادی هم چنین با انتقاد از حاکم شدن سلیقه ها گفت: به یک کشور خارجی سفر کرده بودم و در کلاس هایی شرکت کرده بودم. یکی از اساتید در جمله ای گفت زمانی یک کشور موفق می شود که در آن سیستم حاکم کنیم نه سلیقه. حال بیایید ببینیم ما چقدر در کشورمان سیستم حاکم کرده ایم و چقدر سلیقه.
جوادی هم چنین با اشاره به حضورش در شورای شهر یکی از شهرهای توریستی گفت: من طرحی دادم که در آن اشاره کردم اگر ما بتوانیم از هر توریستی که به شهر می آید که به گفته خود مسئولین 20 میلیون نفر بودند، سه هزار تومان بگیریم می شود 60 میلیارد تومان و هزینه های شهر که سالانه 50 میلیارد تومان بود تامین می شود اما سایر اعضا گفتند این طرحی که تو می گویی در چهار سال عملی نمی شود و زمان می برد و ما نمی توانیم به آبادی شهر بپردازیم و دور بعد رای نخواهیم آورد».
جوادی با مثال زدن از کشور کوچکی مثل دانمارک گفت: «این کشور که وسعت بسیار کمی هم دارد صنعت لبنیاتش آن چنان پیشرفت کرده که این کشور قدرت زیادی گرفته و حتی وقتی بدترین توهین را به اسلام می کند باز هم کشورهای اسلامی مجبورند برای تامین نیازهای خود از همین کشور کالا بخرند یا کشور چین را در نظر بگیرید. مگر این کشور چه کرده که این همه پیشرفت اقتصادی در طی همین دو دهه اخیر داشته است؟»
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری عسگریه با انتقاد از ارگان های مختلفی که هماهنگ نیستند گفت: «چرا صدا و سیمای ما خوبی را در این نشان می دهد که مثلا فردی دمپایی بپوشد؟ نباید فقر و قناعت را با هم اشتباه بگیریم. فردی از پیامبر اکرم(ص) پول طلب کرد پیامبر به او گفت این سنگ را به فلان جا منتقل کن. سنگ را که برد پیامبر فرمودند آن را دوباره برگردان. بعد هم به او پول دادند پرسید رسول خدا چرا گفتید این کار را بکنم؟ پیامبر فرمود چون پول بدون زحمت به تو ندهم. پول مفت بنیان می کند».
سید امین جوادی هم چنین خواست تا در کنار کاهش تعطیلات به افزایش راندمان هم توجه شود. جوادی گفت: یک شعبه بانک در بانکوک با چهار نفر کاری را انجام می دهد که من در یک شعبه با 20 نفر کارمند نمی توانم».

فلاحیان: خطر کمبود نقدینگی برای واحدهای تولیدی
علی فلاحیان که در کنار آل اسحاق نشسته بود پس از این سخنان در خواست کرد تا همه روی یک موضوع متمرکز شوند تا از کلی گویی ها پرهیز شود. فلاحیان با تشکر از سخنانی که توسط کارشناسان مختلف بیان شد گفت: برای مثال الان موضوع نظام بانکی بسیار موضوع مهم و حیاتی است. چرا که هر روز یک بانک جدید تاسیس می شود در حالی که بنگاه های تولیدی ما به خاطر کمبود نقدینگی در حال ورشکست شدن هستند».
فلاحیان پیشنهاد داد تا برای جلسه بعد بر روی نظام بانکی و نحوه پایین آوردن نرخ بهره و استفاده صحیح از سرمایه های مردم و هدایت این سرمایه ها به سوی بازارهای تولیدی بحث و بررسی شود تنا نتایج آن جمع بندی و مورد استفاده قرار گیرد.

۱ خرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۳۶
اتحادیه |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۱