بررسی راهکارهای توسعه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی راهکارهای توسعه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه
نشست کاری بازار سرمایه این هفته، با محوریت تأثیر تصمیمات اقتصادی دولت بر بازار سرمایه با تأکید بر صنعت فرآورده‌های نفتی با حضور مدیران شرکت‌های عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، حسابرسان، بانک‌ها و انجمن‌های صنفی فعال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز خدارحمی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری این نشست را با سخنانی درباره ضرورت ثبات در سیاست‌ها، شفافیت در ابلاغ ها برای جلوگیری از رانت های اطلاعاتی و توجه مناسب به صنایع بالادستی و پایین دستی آغاز کرد.

در ادامه این نشست صیدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با بیان این مطلب که قیمت خوراک باید با مزیت برای صنعت پتروشیمی تعریف شود، گفت: علاوه بر تعیین قیمت خوراک، باید قیمت ها از ثبات برخوردار باشند و از طریق تسهیل در صادرات و رفع مشکلات در خصوص جابه جایی پول، درآمد این صنایع را از امنیت برخوردار کرد که در این رابطه لازم است، دولت مانند پدر برای بالندگی فرزند خود حمایت کند.

مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی اعمال سیاست های اقتصادی کشور را چاقوی دو لبه توصیف کرد که در صورت استفاده از اندیشه، آگاهی و علم باعث رشد اقتصادی، رونق بازار سرمایه می شود و اگر تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسانه گرفته شود اثرات نامطلوبی به جا خواهد گذاشت که در حوزه اقتصاد اثرات ناشی از تصمیمات بسیار ماندگار است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وظیفه دولت و مجلس این است که باعث رونق و تحقق برنامه های چشم اندازه 20 ساله و رسیدن ایران به مقام اولی این صنعت در منطقه شوند، گفت: سرمایه جایی می رود که سود و امنیت وجود داشته باشد اما تا زمانی که بخش نامه ها و قوانین جدید تنظیم و تدوین می‌شود و حتی عطف به ما سبق می شود، نمی توان دورنمای مثبتی را تصور کرد.

طبیب زاده عضو هیأت مدیره اَپک با اشاره به اینکه بودجه برخی از پروژه های پتروشیمی دو برابر بودجه یک وزارتخانه است، گفت: 70 درصد گردش مالی دولت در صنعت بالا دستی پالایشی و پتروشیمی است، بنابراین اصلاح قوانین در این خصوص ضرورت دارد به عنوان نمونه، نرخ تسعیر ارز در صنایع بالادستی بازار سرمایه را از رقابت می اندازد.

غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی نیز سخنان خود را با گلایه از رییس شورای رقابت در خصوص ابطال معاملات هلدینگ خلیج فارس شروع کرد و گفت: امنیت و حمایت از بخش خصوصی جایی ندارد و به جای اینکه از سرمایه های عام المنفعه دل کنده شود ، برخی آقایان دنبال کسب کرسی های بیشتر در هیأت مدیره ها هستند.

میر معزی معاون سابق وزارت نفت و مدیر عامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، به موضوع کمبود خوراک در بخش صنایع پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به جزء برخی نهادهای عمومی که دسترسی به منابع دارند، بقیه با کمبود سرمایه و تأمین منابع مالی روبه رو هستند که اگر بازار سرمایه در خدمت این صنایع قرار نگیرید، این صنایع با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهند شد.

وی در خصوص قیمت خوراک و ایده های جدید تعیین قیمت اشاره کرد و گفت: به علت تلاطم در تعیین قیمت خوراک، اخیراً صحبت هایی شده تا قیمت نسبتی بین قیمت فروش و قیمت خوراک تعیین شود و در واقع قیمت خوراک به قیمت محصول گره خورده که باید در این مورد فکر جدی چه در تأیید و چه در تکذیب و یا اصلاح آن انجام گیرد.

خسرو پورمعمار عضو هیأت پذیرش فرابورس رکود بی سابقه بازارهای رقیب را عامل اقبال به بازار سرمایه دانست و گفت: افزایش حجم معاملات و رشد شاخص ، نشانگر گرایش هر چه بیشتر سرمایه گذاران به بازار سرمایه است اما نکته این است که این بازار چه تفاوتی با سایر بازارها چون بازار سکه و ارز دارد؟

وی افزود: بازار بر اساس عرضه و تقاضا رشد و کاهش قیمتی دارد و وقتی اینگونه به بازار سرمایه استقبال می شود، لازم است که فکر جدی در خصوص افزایش سهام شناور شرکت ها شود چون تقاضای بدون عرضه منجر به افزایش قیمت ها و در نتیجه عواقب خطرناک برای این بازار می شود و اساساً رابطه کلیدی برای امنیت در بازار نسبت سود هر سهم بر قیمت هر سهم (P/E) است که اگر به این شاخص بی توجهی شود خطرات بسیاری در پی دارد که با افزایش عرضه سهام و ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه رونق منطقی و عاقلانه شکل می گیرد. بنابراین لازم است در خصوص ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه مقاومت نشود.

هشی عضو جامعه حسابداران رسمی به سه عامل اصلی برای حمایت از صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: شفافیت، عطف به ما سبق نشدن قوانین و بخش نامه ها و تغییر بدنه می تواند کمک جدی به صنعت بالادستی و پایین دستی پتروشیمی داشته باشد.

هامونی عضو هیأت پذیرش سازمان خصوصی سازی نیز ورود شرکت ها به بازار سرمایه را در دوراهی ارزیابی کرد و گفت: صاحب صنعت و سرمایه گذاران نباید هر سال نگران این باشند که فصل بودجه رسیده الان دولت و مجلس چه تصمیمی برای قیمت خوراک می گیرند، بلکه با روش هایی همچون تأمین خوراک از طریق بورس انرژی و کشف قیمت از طریق این بورس و فراهم کردن سبک‌های مختلف در پرداخت ها بعد از انجام معاملات می توانند به ثبات و شفافیت در این بازار کمک کنند.

۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۸۹۳