اوپک باید خود را برای بازگشت صادرات نفت ایران آماده کند

اوپک باید خود را برای بازگشت صادرات نفت ایران آماده کند
وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد اعضای اوپک باید در عرضه نفت خود، بازگشت صادرات نفت ایران را به بازارهای جهانی مورد توجه قرار دهند.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از کاراکاس، رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد که برای حفظ سقف تولید اوپک، اعضای این سازمان با توجه به کاهش تحریم ها برای صادرات نفت ایران، باید سطح تولید خود را تنظیم کنند.

به گفته رامیرز، چگونگی بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی، یکی از بحث های مهم نشست آینده اوپک در ماه دسامبر سال جاری میلادی خواهد بود. وی تأکید کرد که ونزوئلا تلاش خواهد کرد سقف تولید ٣٠ میلیون بشکه نفت این سازمان را حفظ کند.

یکشنبه این هفته (٣ آذر) ایران و ٦ قدرت جهانی به توافق رسیدند تا در ازای برخی اصلاحات در برنامه هسته ای ایران، بخشی از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا برای اقتصاد ایران کاهش یابد.

رامیرز گفت: اگر این توافق به ایران اجازه دهد به حداکثر تولید نفت خود برسد، بسیار عالی است. بنا بر این اگر سهمیه تولید ایران در اوپک مورد احترام باشد، ما باید با تنظیم عرضه نفت خود زمینه را برای بازگشت تولید ایران فراهم کنیم.

وی افزود: آن دسته از اعضای اوپک که از سهمیه تولید خود فراتر رفته اند، باید عرضه نفت خود را کاهش دهند تا جا برای نفت ایران در بازارهای جهانی باز شود و از سطح کنونی قیمت حفاظت شود.

پیش از این رامیرز بعضی از اعضای اوپک را متهم کرده بود که برای خوش خدمتی به مشتریان غربی، تولید نفت خود را بیش از حد افزایش داده و قیمت ها را پایین آورده بودند.

وی دیروز (پنج شنبه ٧ آذر) اعلام کرد که بازارهای جهانی با عرضه بیش از حد نفت رو به رو هستند و گفت: ذخیره سازی نفت بالاست و به بیش از میانگین گذشته رسیده و نفت بسیار زیادی در بازار هست.

طبق موضع ونزوئلا، بهای هر بشکه نفت باید ١٠٠ دلار برای هر بشکه باشد در حالی که بر پایه داده های وزارت نفت این کشور، بهای هر بشکه نفت صادراتی این کشور در هفته گذشته به ٩٣ دلار و ٩٨ سنت رسید.

رامیرز که به طور معمول با پیروی از موضع دولت خود، تحریم و حمله به کشورهای عضو اوپک را محکوم می کند، اعلام کرد که از معامله هسته ای ایران و قدرتهای جهانی خشنود است.

وی گفت: این توافق، شرایط ژئوپولتیک منطقه خاورمیانه را بهبود می بخشد و ما خوشحالیم زیرا از نفت آلوده به خون بیزاریم.
۹ آذر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۷۹۶