برنامه ریزی برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی

برنامه ریزی برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی
تقاضا برای نفت ایران سال آینده به ٢,٥ میلیون بشکه در روز می رسد

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: پیش بینی می شود تقاضا برای نفت خام ایران در سال آینده میلادی به روزانه ٢,٥ میلیون بشکه برسد که باید ببینم به چه میزان این رقم قابل تحقق است.

منصور معظمی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: سال آینده تقاضای جهانی نفت خام در دنیا ١,١ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که میزان افزایش تولید نفت کشورهای غیراوپک سال آینده ١.٨ میلیون بشکه اعلام شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: بر اساس پیش بینی ها تقاضا برای نفت خام اوپک سال آینده ٢٩ میلیون بشکه خواهد بود؛ در حالی که سطح کنونی تولید نفت در میان کشورهای عضو اوپک هم اکنون ٣٠ میلیون بشکه اعلام شده است.

وی با اشاره آمار و ارقام منتشر شده مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی چین و آمریکا گفت: این مهم علامتی است برای بازار تقاضای انرژی و بر این اساس پیش بینی می شود میزان تقاضا برای نفت خام ایران به ٢,٥ میلیون بشکه برای سال آینده برسد که باید ببینم به چه میزان این رقم قابل تحقق است.

عراق، ونزوئلا و نیجریه به دنبال بازار نفت ایران

معظمی با اشاره به تمایل چین برای افزایش واردات نفت خام از روسیه و عراق گفت: با توجه به سرمایه گذاری شرکت سی ان پی سی (CNPC) چین در توسعه میدان های نفتی سیبری، آنها نیز به دنبال واردات ٣٠٠ هزار بشکه ای نفت خام از روسیه هستند.

وی افزود: هم اکنون چین روزانه ٥٠٠ هزار بشکه نفت از عراق وارد می کند که قرار است سال آینده این میزان به روزانه ٨٥٠ هزار بشکه افزایش یابد؛ علاوه بر این چینی ها توافق هایی با طرف ترکمنستانی برای افزایش وارات گاز نیز انجام داده اند که این مسایل علایم خوبی برای بازار نفت ایران نیست و هم اکنون عراق، ونزوئلا و نیجریه در بازار جایگزین نفت ایران شده اند.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تصریح کرد: در چنین شرایطی متاسفانه عراق ها رفتار مناسب و دوستانه ای در برخورد با مشتریان نفت ایران نداشته اند و از این رفتار آنها گلایه مند هستیم.

وی با اشاره به اقتصادی شدن برداشت نفت و گاز از منابع شیل گفت: با توجه به شرایط کنونی، رقبا در تلاش برای کاهش سهم نفت ایران در بازارهای جهانی هستند ولی مطمئنا این امر به زودی قابل تحقق نیست.

افزایش تولید و کاهش واردات و مصرف نفت خام در آمریکا

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری در تشریح روند تولید و مصرف نفت خام در آمریکا گفت: از سال ٢٠٠٧ تا ٢٠١٢ مصرف نفت خام در این کشور سیر نزولی داشته است؛ به گونه ای که میزان مصرف نفت خام در آمریکا در سال ٢٠٠٧، ١٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه بوده که این رقم در سال ٢٠١٣ به روزانه ١٨ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: میزان تولید نفت خام آمریکا در سال ٢٠٠٨ میلادی روزانه پنج میلیون بشکه بود و این رقم در سال ٢٠١٣ به روزانه هفت میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش یافت، ضمن آنکه میزان واردات نفت خام این کشور نیز از روزانه ١٠ میلیون بشکه در سال ٢٠٠٧ به روزانه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در سال ٢٠١٣ رسید.

به گفته معظمی، بین سال های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٣  آمریکا واردات نفت خود را از کشورهای غیراوپک روزانه یک میلیون بشکه و از کشورهای عضو اوپک نیز حدود ٣٨ درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم تقاضای نفت خام بر رشد اقتصاد جهانی گفت: پیش بینی می شود وضعیت رشد اقتصادی در سال ٢٠١٤ خیلی بیشتر از سال ٢٠١٣ نباشد.

۱۰ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۸۰۹