با هدف شتاب بخشی در توسعه میدان های مشترک انجام می شود

با هدف شتاب بخشی در توسعه میدان های مشترک انجام می شود
تولید روزانه ٥٠ هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران تا ٢ ماه آینده

تولید نفت از میدان مشترک یادآوران بهمن امسال با بهره برداری از طرح تولید زودهنگام به روزانه ٥٠ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که این مهم سوددهی ماهیانه حدود۱۵۰ میلیون دلاری را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، با توجه به مشترک بودن میدان یادآوران، افزایش تولید زودهنگام در دستور کار است. فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران که با هدف دستیابی به تولید ٨٥ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است با پیشرفت ۸۶ درصدی در بخش های بالادستی و پایین دستی هم اکنون در دست اجرا است و این میزان پیشرفت بر اساس برنامه اولیه طرح محقق شده است.

تا کنون حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت از میدان یادآوران تولید شده است و هم اکنون روزانه به صورت میانگین ۲۶ هزار بشکه نفت خام در این میدان تولید می شود.

بر اساس برآوردهای انجام شده تا یک سال آینده فعالیت های اجرایی فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران به پایان می رسد و چهار ماه پس از آن با تکمیل عملیات تست و راه اندازی، شاهد تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام در مرحله نخست طرح توسعه این میدان خواهیم بود.

سوددهی ۱۵۰ میلیون دلاری حاصل از افزایش تولید نفت در میدان یادآوران

بر پایه این گزارش، بر اساس برنامه ریزی انجام شده تولید این میدان بهمن ماه امسال با بهره برداری از طرح تولید زودهنگام به روزانه ٥٠ هزار بشکه خواهد رسید که دستیابی به این مهم اثرات منفی عقب افتادگی های طرح توسعه این میدان مشترک در گذشته را تا حد زیادی جبران خواهد کرد، ضمن آنکه سود دهی میدان به حدود۱۵۰ میلیون دلار در ماه افزایش خواهد یافت.

پایان حفاری ٥٥ حلقه چاه در میدان مشترک یادآوران

هم اکنون حفاری ۵۵ حلقه چاه (شامل ٤٦ حلقه چاه توسعه ای، سه حلقه توصیفی، سه حلقه چاه  تزریقی و تعمیر سه حلقه چاه اکتشافی) میدان مشترک یادآوران به پایان رسیده است و زیر پروژه های بخش سطح الارضی با توجه به تأمین بخش بسیار عمده ای از کالاهای آن با شتاب مناسبی در حال اجرا است.

بر اساس این گزارش، پانزدهین جلسه کمیته مدیریت مشترک (JMC) طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با حضور اعضای کمیته مشترک مدیریت، مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های کارفرما و پیمانکار برگزار شد و شرکت ساینوپک (پیمانکار طرح) عملکرد توسعه طرح در سال ۲۰۱۳ میلادی از منظر اجرا و بودجه اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، طرح توسعه میدان مشترک یادآوران واقع در گستره نوار مرزی ایران با کشور عراق، در دو بخش قراردادی بیع متقابل و منابع داخلی اجرایی می شود. در بخش بیع متقابل قرارداد میان شرکت متن و شرکت سینوپک چین (به عنوان پیمانکار) و در بخش منابع داخلی نیز قرارداد با گروهی از پیمانکاران توانمند داخلی به امضا رسیده است.

مدیرعامل شرکت متن پیشتر در گفت و گو با خبرنگار شانا از افزایش تولید نفت از میدان یادآوران از روزانه ٢٥ هزار بشکه به روزانه ٥٠ هزار بشکه در قالب تولید زودهنگام در سال جاری خبر داده و گفته بود: در فاز نخست توسعه میدان مشترک یادآوران رسیدن به سقف تولید ٨٥ هزار بشکه نفت در مدت ٥٩ ماه برنامه ریزی شده بود؛ این در حالی است که شرکت های چینی خواستار افزایش زمان اجرای پروژه به ٧٤ ماه هستند.

۱۰ آذر ۱۳۹۲ ۱۷:۳۰
تعداد بازدید : ۸۴۴