نگاهی به کارنامه ١٠٠ روزه دولت در بخش نفت

نگاهی به کارنامه ١٠٠ روزه دولت در بخش نفت
ظرفیت تولید نفت تا پایان امسال به ٣ میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه افزایش می یابد

بر اساس گزارش عملکرد وزارت نفت در ١٠٠ روز نخست فعالیت دولت یازدهم، ظرفیت تولید نفت کشور تا پایان آبان امسال به روزانه ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسید و این رقم قرار است تا پایان امسال به روزانه سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، همزمان با پایان یافتن یکصد روز نخست کاری دولت یازدهم، فعالیت ها در یکی از مهمترین وزارتخانه‌ی اقتصادی دولت تدبیر و امید نیز در مسیر اهداف تعیین شده از سوی وزیر نفت در حال انجام است؛ هر چند ١٠٠ روز زمان مناسبی برای ارزیابی تحقق اهداف این وزارتخانه بزرگ اقتصادی نیست، ولی این دوره زمانی فرصت مناسبی را برای بررسی و مرور اهداف و برنامه های صنعت نفت فراهم کرده است.

افزایش تولید نفت و گاز، یکی از مهمترین اهداف دولت یازدهم بود و بر اساس آن افزایش ظرفیت تولید نفت خام و تدوین برنامه زمانبندی واقع بینانه برای تحقق این مهم در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار برنامه وزیر نفت قرار گرفت.

بیژن زنگنه در نخستین روزهای کاری خود ضمن تاکید بر توسعه پنج فاز اولویت دار پارس جنوبی، بازگشت ظرفیت تولید نفت کشور به سال ٨٤ (حدود ٤ میلیون بشکه در روز) را از اولویت های خود در این صنعت اعلام کرده و گفته بود: بر اساس قولی که مدیران و همکاران صنعت نفت داده اند در مدت ٦ تا ٧ ماه قادر خواهیم بود ظرفیت و توان صادرات نفت کشور را افزایش دهیم و این مهم یک الزام و ضرورت است که با هدف افزایش ظرفیت تولید انجام می شود؛ بدین معنی که توانایی افزایش تولید را در هر زمان داشته باشیم.

دوره زمانی هفت ماهه از ابتدای شهریور امسال آغاز شده و قرار است تا پایان امسال به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه ای نفت دست یابیم.

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت تولید نفت خام کشور در مرداد ماه ٩٢ سه میلیون  و ١٠٠ هزار بشکه بوده است.

بر پایه گزارش منتشر شده از سوی وزیر نفت در ١٠٠ روز نخست عملکرد دولت در این وزارتخانه، با توجه به اقدام های انجام شده از شهریور امسال تا کنون، ظرفیت تولید نفت کشور تا پایان آبان امسال به روزانه حدود سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه و با انجام سرمایه گذاری ها و اقدام های لازم این ظرفیت تا پایان سال ٩٢ به روزانه سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام رکن الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، برای افزایش ظرفیت تولید نفت به روزانه چهار میلیون بشکه به حدود یک سال زمان نیاز است که هنوز این موضوع از سوی وزیر نفت پذیرفته نشده است.

تلاش برای بهبود وضعیت طرح های برداشت از میدان های مشترک، تعیین و ابلاغ سیاست ها و شرایط پیگیری قراردادهای توسعه میدان های جدید نفتی و گاز مشترک و غیر مشترک با هدف جلوگیری از فعالیت در مقیاس های نامتناسب و زخمی کردن میدان های نفتی و گازی خشکی و دریا از دیگر اقدام های مهم انجام شده در وزارت نفت در ١٠٠ روز نخست کاری این وزارتخانه در دولت یازدهم بوده است.

۱۲ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۸۸۳