در آستانه نشست ١٦٤ اوپک

در آستانه نشست ١٦٤ اوپک
بهای نفت آمریکا بیش از ٢ دلار افزایش یافت

برای سومین روز پیاپی بهای نفت خام آمریکا در پایان بازار معاملات روز گذشته بازار بورس نیویورک (١٢ آذر) بیش از ٢ دلار برای هر بشکه افزایش یافت و به بالاترین سطح در ٤ هفته گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک،در پی انتشار خبری مبنی بر آغاز به کار یک خط لوله نفتی که ذخیره نفت خام را از کوشینگ در ایالت اوکلاهوما  به انبار نفت خلیج مکزیک در تگزاس منتقل می کند، بهای نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز گذشته دو دلار افزایش یافت.

پیش از نشست امروز (چهارشنبه ١٣ آذر) سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، که انتظار می رود سقف تولید این سازمان دست نخورده باقی بماند، ایران و عراق روز سه شنبه از افزایش شدید تولید نفت در آینده خبر دادند و اظهار داشتند دیگر اعضای اوپک باید فضا را برای بازگشت نفت این دو کشور به بازار آماده کنند.

پس از بسته شدن بازار معاملات نفت در روز سه شنبه و زمان ارائه تعرفه های گمرکی به کمیسیون تنظیم کننده فدرال آمریکا، مقامات شرکت ترانس کانادا اعلام کردند که خط لوله این شرکت با ظرفیت ٧٠٠ هزار بشکه در روز، که پایانه کوشینگ را به پایانه پورت آرتور تگزاس متصل می کند، از سوم ژانویه سال ٢٠١٤ میلادی آغاز به کار خواهد کرد.

جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت مدیریت و سرمایه گذاری انرژی اگین کاپیتال ال ال سی در نیویورک گفت: بنا بر تحلیل ما این رشد قیمت یک واکنش همراه تاخیر به آغاز کار این خط لوله است که در سال نو میلادی اتفاق خواهد افتاد.

این خط لوله منجر به کاهش ذخیره سازی های نفتی در کوشینگ خواهد شد، یعنی محل تحویل نفت خام آمریکا که در بازار معاملات آتی فروخته شده است و در نهایت به افزایش بهای نفت خام آمریکا در بازارهای آتی نسبت به شاخص نفت خام برنت خواهد انجامید.

نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با ١ دلار و ١٧ سنت افزایش در سطح ١١٢ دلار و ٦٢ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

روز دوشنبه گذشته، نفت خام آمریکا با دو دلار و ٢٢ سنت افزایش در سطح بشکه ای ٩٦ دلار و ٤ سنت تثبیت شد که بیشترین حد افزایش درصد روزانه از ١٨ سپتامبر سال جاری میلادی را نشان می دهد.

اختلاف بهای نفت برنت با نفت خام آمریکا با یک دلار نوسان به ١٦ دلار و ٥٨ سنت رسید که نسبت به اختلاف ١٧ دلار و ٦٣ سنتی روز دوشنبه کاهش نشان می دهد.

همچنین در پی انتشار اطلاعاتی از موسسه نفت آمریکا که حاکی از کاهش ١٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه ای در ذخیره سازی های نفت این کشور بود، بهای نفت خام آمریکا در بازار معاملات آتی بیش از ٣ دلار افزایش یافت.

آمار موسسه نفت آمریکا همچنین نشان داد ذخیره فرآورده های تقطیری، که شامل گازوئیل و نفت حرارتی می شود، ٥٤٠ هزار بشکه افزایش داشته است در حالی که پیش از این انتظار می رفت یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه کاهش پیدا کند.

افزایش سه روزه بهای نفت خام آمریکا در حالی است که پیش از آن این شاخص به مدت چهار روز دچار کاهش شد و شاخص آن به پایین ترین سطح در ٦ ماه گذشته یعنی ٩١ دلار و ٧٧ سنت برای هر بشکه رسید.

از سوی دیگر، عمر شمشک، معاون وزیر نفت لیبی روز دوشنبه گفت که در کشورش، جایی که معترضان بیشتر میدان ها و پایانه های نفتی را تعطیل کردند و به افزایش شاخص برنت کمک کردند، در دو هفته گذشته تولید کمی بیشتر شده است.

گرچه صادرات ١٣٠ هزار بشکه در روز تنها بخش کوچکی از صادرات یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه ای نفت خام پنج ماه گذشته این کشور است.

وزیران خارجه عربستان سعودی و الجزایر، از اعضای اوپک روز دوشنبه اعلام داشتند ممکن است اعضای این سازمان در نشست روز چهارشنبه خود سقف تولید اوپک را برای نیمه نخست سال ٢٠١٤ میلادی در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز ثابت نگاه دارند.

وزیر نفت عربستان، علی النعیمی گفت: بازار در بهترین شرایط خود قرار دارد؛ تقاضا شرایط  مطلوبی دارد و رشد اقتصادی در حال بهبود است.

۱۳ آذر ۱۳۹۲ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۸۵۷