فروش محصولات پتروشیمی خریداری شده از بورس ممنوع شد

فروش محصولات پتروشیمی خریداری شده از بورس ممنوع شد
مدیر کل نظارت برکالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تمام شرکتهای تولیدی که مواد اولیه پتروشیمی خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند باید این مواد اولیه را در خط تولید خود استفاده کنند و فروش آنها به افراد دیگر ممنوع شد.

محمد حسین مولاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اتفاقاتی که در زمینه محصولات پتروشیمی طی یک سال اخیر در کشور روی داده است، گفت: با پیشنهاد سازمان حمایت و تصویب کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، تمام شرکتهای تولیدی که مواد اولیه پتروشیمی خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند باید از این مواد اولیه در خط تولید خود شرکت استفاده کرده و حق فروش محصولات را به افراد دیگر ندارند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی پتروشیمی در صورت عدم فعالیت و تعطیلی مکلفند مراتب را سریعا به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه یا سازمان حمایت اعلام کنند.

مولا‌خواه با بیان این‌که این تصمیم برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی و کوتاه کردن دست دلالان در بورس است، خاطرنشان کرد: همچنین دسترسی مصرف کنندگان واقعی که در برخی شرایط قادر به خرید نیازهای خود برای استمرار خط تولید واحدهای صنعتی مربوطه نبوده‌اند گرفته شده است.

مدیر کل نظارت برکالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در ادامه به شناسایی 70 واحد تولیدی غیرفعال توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت استانها و رد صلاحیت خرید آنها در بورس اشاره‌ کرد و گفت: در شرایط فعلی و با توجه به کمبود برخی از محصولات پتروشیمی در کشور ناچار شدیم سیستم سهمیه بندی برای خرید مواد پتروشیمی در بورس کالاتعریف کنیم تا صنایع پایین دستی بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود رابا تضمین کیفیت ، کمیت و قیمت رقابتی تامین کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حال حاضر حدود 3000 واحد صنعتی و تعاونی در این سایت ثبت نام کرده و مواد اولیه خود را از طریق بورس کالا تهیه می کنند.

مولاخواه با تاکید بر این‌که محصولاتی که در بورس کالا پذیرش و معامله می شود از نظام قیمت‌گذاری سازمان حمایت معاف هستند، تصریح کرد: در راستای اجرای تصمیمات کارگروه کنترل بازار از آذرماه سال گذشته تاکنون با توجه به اهمیت محصولات پتروشیمی به عنوان مواد اولیه اصلی موردنیاز و تاثیرگذار در محصولات نهایی و بهای تمام شده اکثر کالاهای تولیدی واحدهای تولیدکننده پایین دستی، نرخ پایه محصولات پتروشیمی ‌براساس متوسط نرخ بازارهای جهانی و ارز مبادله ای توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی استخراج و اعلام می‌شود.

وی در ادامه افزود: این در صورتی که است که اگر اهداف بورس کالا به معنای حقیقی پیاده شود فروش و قیمت واقعی محصولات از طریق حراج و رقابت کشف و تقاضاهای کاذب از این بازار حذف می شود.

او با بیان اینکه طبق ضوابط تدوین شده مراجع قانونی در سالهای گذشته کلیه مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی مکلف به عرضه محصولات پتروشیمی خود در بورس کالا هستند، تصریح کرد: در عوض مزیت های مطمئن وشفاف بازار بورس از قبیل معافیتهای مالیاتی ، قیمتگذاری، رانت‌زدایی و غیره باید عرضه کالا اختیاری باشد و تولیدکنندگان نوع معامله خود را که در بورس و یا بازار سنتی فروخته شود، انتخاب کنند اما به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا و به منظور حمایت از صنایع پایین دستی و کوچک لازم است این محصولات مشمول سیاستهای تنظیم بازار شود.

مولاخواه در ادامه درباره سیاستهای حال حاضر سازمان حامایت در خصوص عدم عرضه محصولات مجتمع های پتروشیمی در بورس کالا گفت : تذکر، بررسی کارشناسی و پیگیری رفع موانع و مشکلات و استفاده از سایر ابزارها بوده و برخورد تعزیری راهکار آخر خواهد بود .

به گفته وی هرچند اتخاذ تصمیمات حاکمیتی در این بخش با لحاظ واقعیتهای موجود و تعیین روشهای اجرایی و کارآمد ، برنامه ریزی صحیح در تامین خوراک مورد نیاز واحدها و ایجاد تناسب در قیمت خوراکهای مایع و گازی مورد مصرف مجتمع‌هایی که خوراک آنها گاز است ارایه تشویق های تضمینی جهت سرمایه گذاری لازم می تواند مثمرثمر واقع شود.

مدیر کل نظارت برکالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در پایان با تاکید بر لزوم ارایه تشویق های تضمیمنی جهت سرمایه گذاری لازم برای تولید محصولات کمبوددار بیان کرد: اولویت قرار دادن تامین نیاز بازار داخلی و برنامه ریزی هدفمند در جهت برآورد دقیق تولید و مصرف محصولات پتروشیمی برای مقاطع زمانی یکساله نیز امری ضروری و اجتناب ناپذیر در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، در یک‌سال اخیر برخی از واسطه‌ها با خرید مواد اولیه پتروشیمی و فروش آن به کارخانه‌ها باعث افزایش چندین برابری قیمت این محصولات و محصولات پلاستیکی در بازار شده‌اند به نحوی‌که قیمت بسته بندی از خود محصولات آنها نظیر فراورده‌های لبنی بیشتر شده‌ است.

۱۸ آذر ۱۳۹۲ ۰۸:۵۱
تعداد بازدید : ۸۶۰