یکصد شرکت برتر شیمیایی- پتروشیمیایی جهان در سال 2012

یکصد شرکت برتر شیمیایی- پتروشیمیایی جهان در سال 2012
در سال 2012 و به دنبال کاهش رشد اقتصاد جهانی و تقاضای محصولات شیمیایی برخی جابجایی ها در رتبه بندی شرکتهای برتر جهان رخ داده است و شرکتهای اندکی با حداقل درآمد سالانه 5/3 میلیارد دلار توانسته اند به این فهرست وارد شوند.

شرایط سخت اقتصادی سال 2012، شرکتهای تولیدی را به حفظ درآمد فروش و حاشیه سوددهی آنها سوق داده است چرا که این شرکتها به واسطه افزایش هزینه خوراک های حاصل از نفت خام به شدت تحت فشار قرار داشته اند.

ایجاد تنوع در تولیدات یکی از مهمترین راهبردهای شرکتهای برتر جهان در سال 2012 بوده است. در میان شرکتهای برتر جهان، شرکت چینی سینوپک رشد چشمگیری داشته به گونه ای که از رتبه 29 در سال 2002 به رتبه دوم در سال 2012 ارتقاء یافته و طی همین مدت شرکت سابیک عربستان نیز از جایگاه چهاردهم به رتبه پنجم جدول رسیده است. در این میان شرکتهای باسف، داوکمیکال، دوپونت، اکسون موبیل و میتسوبیشی کمیکال نیز موقعیت خود را در میان ده شرکت برتر جهان همچنان حفظ کرده اند.

کندی رشد تقاضای چین در سال 2012، تاثیر بسزایی بر تولید کنندگان شیمیایی داشته و چالشهای اساسی را پدید آورده است، این در حالی است که رشد تقاضای محصولات شیمیایی در آمریکا نیز به واسطه کندی احیای اقتصاد و مشکلات بخش مسکن این کشور، کم فروغ بوده و طی این مدت رشد تقاضای اروپا نیز تحت تاثیر بحران اقتصادی کشورهای این منطقه اندک بوده است.

 

·     کاهش ظرفیتهای تولید

براساس آمار و ارقام، در سال 2012 کاهش 1/1 درصدی در حجم تجارت محموله های شیمیایی- دارویی جهان در مقایسه با سال پیش از آن رخ داده و در میان نواحی مختلف جهان تنها در منطقه آسیا- پاسیفیک رشد تجاری دیده شده است.

بیشترین آسیب طی این مدت به شرکتهای اروپایی وارد آمده که مهم ترین دلیل آن تعلل دولتها در رفع بحران اقتصادی این منطقه بوده است، این در حالی است که تنش در اقتصاد آمریکا همچنان ادامه داشته و رشد تقاضای چین نیز با کاهش مواجه شده است.

براین اساس مدیران صنعتی سال 2012 را چنین تعریف کرده اند:

" سالی که در آن احیای اقتصاد جهان همچنان با فراز و نشیب فراوان روبرو بوده و بی ثباتی ها و عدم قطعیت های موجود شرایط جدیدی را در این سال فراهم آورده است "

در آمریکای شمالی، کسب و کار شرکتهای تولیدی به واسطه دسترسی آنها به گاز ارزان قیمت اتان رونق گرفته و سرمایه گذاری های کلانی در احداث واحدهای کراکر این منطقه صورت گرفته است که می تواند موجب افزایش ظرفیتهای متانول، آمونیاک و محصولات وابسته به خوراک گاز گردد.

از سال 2000 به بعد، بیش از یک سوم رشد تقاضای جهانی محصولات شیمیایی به منطقه آسیا- پاسیفیک تعلق داشته است و پیش بینی می شود طی ده سال آینده نیز نیمی از رشد تقاضا به کشورهای در حال توسعه اختصاص یابد.

پیش بینی می شود رشد ظرفیتهای الفین در چین، خاورمیانه و آمریکای شمالی همچنان ادامه یابد و آمریکای شمالی به یک صادر کننده محصولات پلی اتیلن مبدل گردد.

در سال 2012، مجموع درآمد یکصد شرکت برتر جهان به حدود 39/1 تریلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال قبل از آن کاهش 8/0 درصدی داشته است، این در حالی است که 37 درصد این درآمد به ده شرکت اول جهان تعلق داشته است.

·     بی ثباتی اقتصاد جهانی

سال 2012 به وضوح سالی پرچالش برای صنایع شیمیایی- پتروشیمیایی جهان محسوب شده و در این سال موانع پر شماری همچون بحران اقتصادی اروپا پیش روی تولید کنندگان قرار داشته است.

در این سال برخی شرکتها با مدیریت هوشمند سبد محصولات تولیدی خود و بهره برداری از شرایط بازارهای جهانی توانسته اند آشفتگی های بازار را مدیریت کنند و موقعیت خود را در فهرست برترین شرکتها حفظ کنند.

در میان این شرکتها می توان به شرکت باسف اشاره داشت که علیرغم کاهش 9/1 درصدی درآمد خود، همچنان با اختلاف 30 میلیارد دلاری نسبت به شرکت سینوپک، در صدر جدول قرار دارد. رتبه های اول تا چهارم جدول تغییری نیافته است اما شرکت سابیک توانسته است از رده ششم به جایگاه پنجم ارتقاء یابد.

پنجاه شرکت پایین جدول در مجموع 7/20 درصد کل درآمد یکصد شرکت برتر جهان را در سال 2012 کسب نموده اند که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد یک درصدی دیده می شود. تمامی شرکتهای رده های 100-90 ،  شرکتهای فعال در صنایع تکمیلی شیمیایی- پتروشیمیایی و عمدتا شرکتهای ژاپنی هستند.

 

·     تحلیل تقاضا و کاهش قیمت ها

چنانچه بتوان رکورد فروش شرکتها در سال 2011 را ناشی از افزایش قیمت محصولات شیمیایی دانست،  کاهش فروش این شرکتها در سال 2012 نیز ناشی از پایین بودن قیمت ها بوده است.

براساس شاخص IPEX ( شاخص قیمت گذاری محصولات پتروشیمی موسسه ICIS )، قیمت محصولات اساسی پتروشیمی به خصوص بوتادین در جهان کاهش یافته و در این میان قیمت PVC نیز به واسطه کاهش نرخ GDP چین با کاهش مواجه شده است.

·     نرخهای بهره برداری

در سال 2012، میانگین حاشیه بهره برداری از واحدهای تولیدی نسبت به سال پیش از آن، در حدود یک درصد کاهش یافته است که البته در این میان تولید کنندگان کود شیمیایی شرایط تولید بهتری داشته اند و با کاهش کمتری مواجه شده اند.

در این سال برخی شرکتها برای جبران کاهش درآمدهای خود سعی بر کاهش هزینه های عمومی، فروش و مدیریتی واحدهای تولیدی خود داشته اند.

بهره وری نیروی انسانی امری مهم در شرکتهای تولیدی به حساب می آید. میانگین نرخ نسبت فروش به تعداد کارکنان با کاهش 6 درصدی به حدود 930 هزار دلار رسیده که البته در قیاس با سال 2010 ( 730 هزار دلار ) افزایش یافته است.

·     وضعیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران (NPC) با درآمد فروش 017/9 میلیارد دلار در سال 2012 در جایگاه پنجاهم شرکتهای برتر جهان قرار گرفته است. این در حالی است که مجموع درآمد NPC و شرکتهای واگذار شده آن  در این سال به حدود 21 میلیارد دلار رسیده که در پی نوشت جدول به آن اشاره شده است. با توجه به این موضوع جایگاه واقعی صنعت پتروشیمی ایران در جدول، رتبه سیزدهم است.

۱۹ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۹۵۷