تا آبان امسال محقق شد

تا آبان امسال محقق شد
پیشرفت بیش از ٩٢,٦ درصدی بزرگترین فاز میدان مشترک پارس جنوبی

مجری پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی در شرکت پتروپارس گفت: پیشرفت فیزیکی فاز ١٢ پارس جنوبی در مجموع تا پایان آبان امسال به بیش از ٩٢,٦ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید اکبری گفت: هم اکنون در سکوی A این فاز از ١٢ حلقه چاه موجود هفت حلقه آماده تولید گاز بوده و عملیات حفاری مابقی چاه ها به پایان رسید.

مجری پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی در شرکت پتروپارس با اشاره به این که عملیات اسیدکاری و آماده سازی چاه های باقی مانده در سکوی A فاز ١٢ قطعا تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید؛ تاکید کرد: هم اکنون شرکت پتروپارس آمادگی لازم برای تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز ترش در قالب طرح تولید زودهنگام از این فاز را دارد.

به گفته اکبری شیرین سازی گاز فاز ١٢ در انتظار تکمیل ترین یک پالایشگاه این فاز است، از این رو با تلاش های انجام شده تاکنون برنامه های موجود مانند، راه اندازی و پیش راه اندازی در این بخش به ویژه بخش یوتیلیتی محقق شده، به طوری که این تاسیسات هم اکنون امکان فرآورش آب و مایعات گازی را دارند.

مجری پروژه فاز ١٢ در شرکت پتروپارس به محدودیت های موجود برای تهیه و راه اندازی کمپرسورهای خارجی فاز ١٢ اشاره و تصریح کرد: متخصصان ایرانی با وجود مشکلات و عدم همکاری سازنده خارجی توانسته اند موانع تکنیکی نرم افزارهای پیچیده این کمپرسورها را برداشته و این تجهیزات را برای راه اندازی پروژه آماده کنند.

به گفته اکبری ترین دو فاز ١٢ بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و رفع موانع پیش رو ٤٥ روز پس از راه اندازی ترین یک وارد مدار تولید می شود و نیز ترین سوم و چهارم این فاز نیز پس از نصب سکوهای دوم و سوم این پروژه به ترتیب تا قبل از زمستان سال آینده در سرویس تولید گاز  قرار می گیرد .

وی خاطر نشان کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده و با تجهیز منابع انسانی و بکارگیری تجهیزات لازم، عملیات حمل و نصب دو سکوی C و B فاز ١٢ پارس جنوبی در اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد که با اجرای این بخش امکان برداشت گاز به میزان یک میلیارد فوت مکعب در این سکوها پیش از زمستان سال آتی ایجاد خواهد شد.

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧٥ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، ٢٥ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود. تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز  پیش بینی شده است.

۲۳ آذر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۸۱۰