ورود شرکت ثالث به خط لوله صلح/ دو راهکار هندی‌ها برای انتقال گاز ایران

ورود شرکت ثالث به خط لوله صلح/ دو راهکار هندی‌ها برای انتقال گاز ایران
معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات اخیر خود با وزیر انرژی پاکستان گفت: پیشنهاد دادیم به منظور تسریع در روند احداث خط لوله پاکستان شرکت ثالثی به این خط ورود پیدا کند و حتی می تواند گاز ایران را خریداری و به پاکستان بفروشد.

علی ماجدی در نشست خبری امروز با اشاره به توافق صورت گرفته در خصوص احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان گفت: قرارداد این خط لوله در سال 88 بین ایران و پاکستان منعقد و مقرر شد 2008 کیلومتر خط لوله از پارس جنوبی به پاکستان به منظور صادرات گاز به این کشور کشیده شود.

معاون بین الملل وزیر نفت ادامه داد: قیمت فروش گاز در قرارداد مشخص شده است. تا کنون برای احداث این خط در خاک ایران 2 میلیارد دلار هزینه شده که حدود 1 میلیارد دلار دیگر نیز باید هزینه شود.

ماجدی تصریح کرد: ما در جلسه ای که با وزیر انرژی پاکستان داشتیم در خصوص روند کند احداث این خط در خاک پاکستان گلایه کردیم اما نکته ای که وزیر انرژی پاکستان به آن تاکید داشت این است که اگر از هم اکنون نیز کار احداث خط لوله را آغاز کنیم تا 4 سال دیگر این کار به اتمام می رسد.

وی ادامه داد: ولی ما اعلام کردیم که این موضوع اصلا مورد پذیرش ما نیست و حتی ما به دلیل شرایط تحریم که در آن واقع شدیم نمی توانیم به پاکستان در خصوص احداث خط لوله کمک کنیم.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه رسانه ها پاکستانی ادعا می کنند که زمان اتمام پروژه به تعویق افتاده است که آیا شما این موضوع را تایید می کنید پاسخ داد:این حق برای ما محفوظ است به طوری که زمان اتمام قرار داد همان است که بارها اعلام شده و پاکستان باید در زمان مشخص کار را به اتمام برساند.

وی ادامه داد: ما در جلسه ای که با پاکستانی ها داشتیم به آنها پیشنهاد دادیم بروند با شرکت های ثالث به منظور احداث این خط لوله مذاکره کنند و حتی چند شرکت که خواستار احداث این خط لوله بودند را به پاکستانی ها معرفی کردیم.

ماجدی تصریح کرد: یکی روشی که در این زمینه وجود دارد این است که شرکت های ثالث گاز را از ایران خریداری کرده و آن را به پاکستانی ها بفروشند،پاکستانی‌ها هم می توانند از این طریق به گازشان برسند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که پرسید در خصوص مذاکراتتان با هیئت هندی نیز توضیح دهید گفت: هندی ها علاقه مند هستند تا گاز را از ایران وارد کنند که به دلیل حجم بالای نیازشان قرار است جدای از خط لوله صادرات گاز پاکستان که به هند نیز می رسد یک خط لوله جدای دریایی نیز به این کشور کشیده شود.

ماجدی خاطرنشان کرد: هندی ها در مذاکرتاشان اعلام کرده اند که نافی خط لوله صلح نیستند و این خط قرار است حتی گاز چین را نیز تامین کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه این یک بحث اقتصادی است و هند می خواهد جدای از خط لوله صلح از طریق دیگری نیز گاز از ایران وارد کند که مذاکرات ما در خصوص این خط لوله ادامه دارد تا به نتیجه برسیم.

ماجدی با اشاره به درخواست 5 کشور اروپایی درخصوص واردات گاز از ایران گفت: این درخواست ها همواره بوده اما هرگز بحث جدی در این مورد صورت نگرفته است و اگر آنها واقعا نیازمند گاز ایران هستند می توانند با مامذاکره کنند.

وی با اشاره به حادثه تروریستی شب گذشته که در عراق رخ داد و منجر به شهادت چندتن از متخصصین صنعت نفت ایران شد گفت: ضمن تسلیت به خانواده این شهدا به مسئولان عراقی اعلام می کنم که باید با مسئولیت بیشتری کار حفاظت را انجام دهند و ما نیز پیگیری های خود را در خصوص این حادثه تروریستی انجام خواهیم داد.

۲۴ آذر ۱۳۹۲ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۷۷۵