اخبار سواپ 24-09-92

 

اخبار جلسه ‌کمیسیون نفت، سواپ، بنکرینگ و ترانزیت

مورخ 24/09/92

 

-      بر اساس خبر مندرج در سایت تابناک مورخ 15/09/92 معاون اول رئیس جمهوری مصوبه معافیت مالیات صادرکنندگان (لغو پیمان سپاری ارزی) را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ابلاغ نموده است.

-      مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای مصوبات هیات وزیران مورخ 17/06/92 را که در راستای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و اشتغال و ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار به تصویب رسیده است را به این اتحادیه ارسال نموده که از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال شده است. بر اساس این مصوبات شرکت ملی نفت ایران مجار است نسبت به مشارکت حداکثر 40 درصدی در صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران که به صورت غیر دولتی و با مشارکت انجمن های صنفی و تخصصی سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی  تشکیل می شود، متناسباً اقدام نماید و به همین منظور نام شرکت های مذکور به فهرست شرکت های توسعه ای افزوده می شود.

-      با توجه به قرار گرفتن طرح صدور چک در دستور مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی ایران طی نامه ای در خصوص مفاد این طرح که بر روی پرتال آن اتاق به نشانی www.iccim.ir قرار گرفته است. از اعضاء تشکل ها نظرخواهی نموده است. قابل ذکر است طرح مذکور از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال شده است. چنانچه نظر یا پیشنهادی نسبت به این طرح وجود دارد، مراتب را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمعبندی به اتاق مزبور ارسال گردد.

-      بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و اعلام بخش امور تجاری سفارت جمهوری عراق در تهران شرکت بازرسی بین المللی S.A.I به عنوان نماینده شرکت بالتیک کنترل، نسبت به صدور گواهی انطباق(COC) جهت کالاهای صادراتی ایران به مقصد عراق اقدام می نماید.

-      جلسه مشترک اتحادیه با رئیس کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 16/09/92 برگزار شد. طی این جلسه ایشان نظر مساعد خود را نسبت به لغو بخشنامه مربوط به پرداخت 5% مابه‌التفاوت نرخ داخلی و صادراتی خوراک عرضه شده به صنایع اعلام نمودند و به زیر مجموعه گمرک دستور دادند تا مکاتبات لازم را با سازمان های ذیربط معمول نمایند.

-      جلسه مشترک اتحادیه با معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان ها و استان های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 26/08/92 برگزار شد.

-      جلسه مشترک اتحادیه با رئیس محترم سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ 09/09/92 برگزار گردید.

-      با توجه به انقضای مدت اعتبار تفاهم نامه فی ما بین اتحادیه و بانک ملت، ضمن برگزاری جلسات کارشناسی با بانک، مفاد تفاهم نامه مذکور مورد بازنگری قرار گرفته و پیشنهادات اصلاحی اتحادیه برای درج در تفاهم نامه و تمدید آن به بانک ملت ارسال شده است. همچنین در نظر دارد در راستای فراهم نمودن تسهیلات بانکی برای اعضاء نسبت به تنظیم تفاهم نامه همکاری با بانک تجارت اقدام نماید و در این رابطه اولین جلسه هماهنگی بین طرفین در تاریخ 13/09/92 با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان بانک مذکور در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید. پیش نویس این تفاهم نامه تنظیم شده و جهت بانک ارسال می گردد.

-      بر اساس خبر مندرج در سایت گمرک مستند به بند 8 نامه شماره 92/362/ص مورخ 04/08/92 معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان ها و استان های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدت اعتبار اسناد مثبته مواد اولیه مورد مصرف در محموله های صادراتی ( فاکتور فروش صادره از مراجع رسمی از تاریخ بارنامه حمل از مبدأ) و نیز اسناد مثبته گمرکی (پروانه وارداتی) حداکثر تا یکسال تعیین شده است.

-      طبق اطلاعیه واصله از موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنعیع، معادن و کشاورزی در نظر دارد همایش نقش مدیریت در توسعه صنعت و تجارت را در تاریخ هشتم اسفند ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار نماید.

-      بر اساس خبر مندرج در سایت گمرگ، دفتر صادرات گمرک طی بخشنامه ای به عنوان گمرکات اجرایی آخرین فهرست آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده جهت تعیین ماهیت فراورده های نفتی را اعلام نموده است که از طریق ایمیل جهت اطلاع اعضاء محترم ارسال شده است.

-      در راستای کاهش میزان مراجعات اعضاء به سازمان های متعامل و امکان رسیدگی به مشکلات صنفی ایشان به طور نظام مند، متمرکز و تشکیلاتی این احتادیه براساس مصوبه هیات مدیره اتحادیه نسبت به تعیین و معرفی نمایندگان خود به سازمان‌های متعامل به قرار ذیل اقدام نموده است:

 

 

 

ردیف

نام نمابنده

سازمان متعامل

1.      

آقای حسن خسروجردی

وزارت نفت

2.      

آقای فرزان گلچین

مجلس شورای اسلامی

3.      

آقای سید حمید حسینی

نهاد ریاست جمهوری

4.      

آقای مجتبی خسروتاج

وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران

5.      

آقای نیما اسلامی

هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

6.      

آقای مهدی اسپندیاری

صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی

7.      

آقای محسن فخاری

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز و سازمان تعزیرات حکومتی

8.      

آقای سید ابوالقاسم هاشمی

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

9.      

آقای احمد صرامی

شرکت بورس کالای ایران

10.                         

آقای محمد احسانی

بانک مرکزی و سایر بانک‌ها

 

لذا چنانچه اعضاء محترم با هرگونه مشکل در هریک از ارگان های مذکور مواجه می باشند، خواهشمند است، شرح مشکل را با ذکر مستندات آن کتباً و مستمراً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند، تا به نماینده ذیربط جهت پیگیری های لازم منعکس گردد. همچنین این اتحادیه در نظر دارد، ضمن دسته‌بندی مشکلات و برگزاری جلسات مشترک با حضور اعضاء و نماینده اتحادیه در هر ارگان، فرصت لازم را برای اعضاء جهت ارائه توضیحات بیشتر در زمینه مشکل خود از نزدیک و به منظور پیدایش راهکارهای عملی برای رفع مشکل با همفکری و همکاری ایشان فراهم نماید. در این رابطه جناب آقای خسروتاج نماینده محترم اتحادیه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک امادگی خود را به منظور برگزاری جلسه مشترک با اعضایی که در رابطه با ارگان های مذکور با مشکل مواجه می باشند، اعلام نموده است. لذا در صورت داشتن مشکل گمرکی و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعضاء محترم می توانند ضمن هماهنگی با دبیرخانه اتحادیه در این جلسه که از ساعت 10 الی 12 روز چهارشنبه مورخ 27/09/92 در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل می شود، حضور بهم رسانند.

-      بر اساس خبر خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) شرکت های تولیدی که موارد اولیه پتروشیمی خود را از طریق بورس کالا تامین می نمایند، باید از این مواد اولیه در خط تولید خود استفاده کنند و فروش آنها به دیگران ممنوع است.

۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۲۲۳