ارزان‌فروشی گاز به پتروشیمی‌ها زنگنه را به مجلس کشاند

ارزان‌فروشی گاز به پتروشیمی‌ها زنگنه را به مجلس کشاند
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به خاطر دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها در معرض سوال نمایندگان قرار گرفته است و باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.

تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها از جمله مواردی است که این روزها معاملات بازار سرمایه در این گروه را تحت تاثیر خود قرار داده است و آخرین خبرها پیرامون این موضوع حکایت از این دارد که بیژن نامدار زنگنه به خاطر دریافت نکردن قیمت واقعی گاز از پتروشیمی‌ها در معرض سوال نمایندگان قرار گرفته و باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.
بر اساس این گزارش، طرح سوال از وزیر نفت برای اعلام وصول و بررسی‌های نهایی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است و طراح سوال از زنگنه نیز درباره دلایل سوال از وزیر نفت گفت: با توجه به اینکه قانون هدفمندی یارانه های سه سال در حال اجرا است، با این حال قیمت خوراک پتروشیمی تغییر نکرده است و قیمت واقعی خوراک از پتروشیمی ها دریافت نمی شود. بر این اساس جمعی از نمایندگان مجلس تصمیم به سوال از وزیر نفت به دلیل اجرا نشدن قانون هدفمندی برای خوارک پتروشیمی گرفته اند.
موید حسینی صدر افزود: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها قیمت خوراک پتروشیمی از سال گذشته باید اصلاح می شد به طوری که قیمت واقعی خوارک گاز پتروشیمی در سال 91 حدود 9 سنت، در سال جاری 11 سنت و در سال 93 هم 13 سنت باید باشد.
این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: عدم دریافت هزینه قانونی خوراک گاز از پتروشیمی ها سوالی است که اینجانب طرح کردم و به امضای چند نماینده نیز رسیده است.
بر این اساس باید منتظر ماند و دید حضور وزیر نفت در مجلس و پاسخگویی زنگنه به سوالات نمایندگان مجلس تا چه اندازه به شفافیت تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها کمک می کند؛ موضوعی که به ثمر رسیدن آن تاثیر بسزایی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.
بر اساس این گزارش، متن کامل سوال مجلس از وزیر نفت نیز به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
خواهشمند است در اجرای ماده (193) آیین‌نامه داخلی، سؤال این‌جانب از آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت را برای بررسی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

خلاصه سؤال: چرا قیمت واقعی و قانونی گاز (خوراک) از پتروشیمی‌ها اخذ نمی‌شود؟

شرح سؤال: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت گاز تحویلی به‌عنوان خوراک به پتروشیمی‌ها باید 65 درصد قیمت گاز صادراتی باشد. در حال حاضر به‌ازای هر متر مکعب (هفتاد تومان) از پتروشیمی‌ها اخذ می‌شود در حالی که در سال 92 به‌شرط اعمال حداکثر تخفیف به پتروشیمی‌ها، باید قیمت گاز حداقل 250 تومان باشد. عدم دریافت قیمت خوراک از پتروشیمی‌ها که بخش خصوصی هستند ظلم به بیت‌المال است و موجب از بین رفتن حقوق مردم می‌شود. قیمت واقعی گاز باید از پتروشیمی‌ها اخذ و به حساب خزانه واریز شود.
البته در سال 93 قیمت قانونی خوراک حدود 13 سنت یا 230 تومان باید باشد. در ضمن قیمت گاز غیرخوراک (گازی که در تأسیسات مصرف می‌شود) باید با سایر صنایع یکسان باشد. تأکید می‌نماید که پتروشیمی‌ها خصوصی هستند و تخفیف فوق‌العاده قیمت آزاد باعث شده است که انگیزه‌ای برای صنایع پایین‌دست وجود نداشته باشد و صنایع بالادستی گاهی تا دو برابر سرمایه خود در یک سال سود برده‌اند و ارقام نجومی به‌صورت غیرقانونی تحصیل کرده‌اند که همه از کیسه مردم و بیت‌المال بوده است.
بر بیزینس مانیتور طی گزارشی از صنعت پتروشیمی ایران نوشت ایران در نیمه اول سال 92 شمسی، 4.84 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر صادر کرده این در حالی است که صادرات 13 میلیارد دلاری را برای کل این سال هدف‌گذاری کرده است.
بر اساس این گزارش، در یکی دو هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که همزمان با ارسال لایحه افزایش 5 برابری قیمت گاز پتروشیمی‌ها به مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس هم افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها از 70 به 325 تومان را منطقی اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون پتروشیمی‌های ایران به دلیل گاز ارزان 2 برابر عربستان سود می‌برند.
در حالی که صنعت پتروشیمی کشور دچار سردرگمی تعیین نرخ خوراک و مواد اولیه پتروشیمی هاست، بررسی ها حکایت از عقب بودن صنعت پتروشیمی ایران از برنامه دارد و صادارت 13 میلیارد دلاری امسال محقق نمی‌شود.
بر این اساس، بیزینس مانیتور در گزارشی نوشته، صنعت پتروشیمی ایران با وجود رشد پیش بینی شده برای سال 2014، به دلیل تحریم های بین المللی فعلی و کاهش رشد تقاضا در بازار صادراتی اصلی اش یعنی چین، همچنان با کمبود تقاضا نسبت به میزان تولید مواجه خواهد بود.
ایران در نیمه اول سال 92 شمسی، 4.84 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر صادر کرد. این نشان می دهد که ایران به میزان قابل توجهی از هدف گذاری خود برای سال مالی 14-2013 یعنی صادرات 17.4 میلیون تن محصولات پتروشیمی معادل، 13 میلیارد دلار عقب مانده است.
انتهای پیام/

۷ دی ۱۳۹۲ ۰۸:۴۷
tasnim |
تعداد بازدید : ۸۴۶