از ماجرای نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تا واگذاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

از ماجرای نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تا واگذاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی
مهمترین و جریان‌سازترین اخبار حوزه نفت در هفته گذشته در سه بخش واگذاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی برای سال آینده و پیگیری منویات رهبری پس از بازدید از عسلویه تقسیم می‌شود.

در 5 روز گذشته یعنی از شنبه سی ام آبان ماه تا چهارشنبه چهارم دی ماه ده ها خبر مختلف در حوزه نفت و گاز منتشر شده است که از بین این اخبار تنها چند موضوع مهم و جریان ساز وجود داشت که در ادامه این گزارش به این موضوعات می پردازیم.

*ماجرای نرخ خوراک گاز و پتروشیمی‌های خصوصی

یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه نفت در یک هفته گذشته بحث قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها بود، به طوری که اظهار نظر مسئولان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در این زمینه موجب شد تا حتی شاخص واحدهای پتروشیمی در بورس نیز با نوسان روبه رو شود.

برای آن دسته از خوانندگان که در جریان موضوع نرخ خوراک گاز و عکس العمل بخش خصوصی فعال در پتروشیمی های گاز نیستند باید بگوییم؛ پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 89 قیمت حامل های انرژی با افزایش روبه رو شد از این رو بحث هایی نیز در لایحه هدفمند کردن یارانه ها مطرح شد تا نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها نیز افزایش یابد.

براساس قانون هدفمند کردن یارانه ها و با نرخ ارز مرجع که در زمان اجرای قانون حدود 1000 تومان بود نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها به ازای هر متر مکعب7سنت و یا 70 تومان محاسبه شد.

اما پس از تحریم های نفتی و بانکی شاهد افزایش قیمت ارز در بازار بودیم به طوری که سال گذشته نرخ ارز حتی به نزدیک 4000 تومان هم رسید به همین دلیل دولت وقت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی تصمیم گرفت تا نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را از 70 تومان که معادل 2.5 سنت شده بود به 13 سنت افزایش دهد تا هم سودی که عاید پتروشیمی ها می شود عادلانه باشد و هم اینکه بخش خصوصی به دنبال تشکیل زنجیره ارزش افزوده برود.

رفتار بخش خصوصی فعال در پتروشیمی به نحوی بود که از این موضوع استقبال نکردند و تاکنون فشارهایی را اعمال کرده اند تا این مصوبه اجرا نشود که بتوانند سود 80 درصدی خود را از این وضعیت آشفته اقتصادی حفظ کنند.

به همین دلیل از اوایل هفته گذشته بحث هایی در خصوص ارائه لایحه تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها برای سال 93 مطرح شد و حتی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گزارشی را با «موضوع نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها برای سال آینده» تدوین و به کمیسیون صنایع و معادن ارسال کرد تا از این طریق نظر کارشناسان نیز برای تصمیم گیری صحیح نمایندگان مجلس دراختیارشان قرار گیرد.

متن کامل گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص بررسی لایحه بودجه سال 93 در بخش پتروشیمی

پس از تهیه این گزارش و بررسی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون صنایع، فشارهایی از سوی مسئولان واحدهای خصوصی پتروشیمی گازی اعمال شد تا بتوانند نظر مجلس را برگردانند.

از این جهت سید مؤید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص صحبت ها و اظهارنظرهای بخش خصوصی که حاکی از ایجاد اختلال در بازار بود واکنش نشان داد و اعلام کرد:افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها برای سال آینده به 13 سنت قطعی است.

این نماینده مجلس اظهار می‌کند حتی نظر دولت نیز در این زمینه لحاظ شده، به طوری که دولت نیز با این افزایش قیمت موافقت کرده است.

اظهار نظر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس درخصوص افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها از سال آینده موجب شد تا بخش خصوصی به دنبال کم کردن نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها از 13 سنت برای سال آینده باشند اما موضوع دیگری در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی ها توسط نمایندگان مجلس مطرح شد که بحث سئوال از وزیر نفت است به طوری که نمایندگان قصد دارند تا این سئوال را که چرا مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که از مهرماه سال 91 لازم الاجرا است تاکنون اجرا نشده است؟ را از بیژن زنگنه، وزیر نفت بپرسند.

به همین منظور در این خصوصی با مسئولان شرکت ملی گاز ایران صحبت کردیم و این سوال را مطرح کردیم که چرا مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی پس از ابلاغ تاکنون اجرا نشده است اما حمید رضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از زمان ارسال ، ابلاغ شده است. به طوری که نرخ خوراک گاز تمام واحدهای پتروشیمی گازی با نرخ 13 سنت ارز مبادله ای محاسبه شده و قبوض انها صادر شده است.

بنابراین باید به طور قطع گفت مشکل اصلی عدم اجرای این مصوبه از سوی بخش خصوصی است و مسئولان بخش خصوصی باید در این مورد پاسخگو باشند.

* سالروز تاسیس شرکت نفت وگاز پارس و همزمانی با گذشت 1000 روز از سفر مقام معظم رهبری به عسلویه

یک شنبه هفته گذشته یک اتفاق جالب توجه در صنعت نفت رخ داد به طوری که سالروز تاسیس شرکت نفت وگاز پارس که به عنوان یک شرکت کارفرمایی مطرح است و وظیفه توسعه فازهای گازی پارس جنوبی را برعهده دارد با هزارمین روز از گذشت سفر مقام معظم رهبری به عسلویه مصادف شده بود.

برای دیدن تصاویر خاطره انگیز حضور مقام معظم رهبری در عسلویه می توانید به اینجا مراجعه کنید.

به همین دلیل مسئولان شرکت نفت وگاز پارس با برگزاری تور بازدید از برخی فازهای پارس جنوبی برای خبرنگاران سعی کردند تا آخرین وضعیت روند احداث فازها را به نمایش بگذارند.به طوری که مجریان فازهای 12 و 15 و 16 پارس جنوبی با حضور در جمع خبرنگاران از وضعیت احداث این فازها توضیح دادند.

* مجری فاز 12: تزریق 25 میلیون متر مکعب گاز به شبکه تا 45 روز دیگر

* مجری فاز 15 و 16: تزریق روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز از فاز 15 به شبکه سراسری

اما نکته ای که در این بازدید مغفول ماند توجه به منویات مقام معظم رهبری پس از بازدید از منطقه عسلویه بود به طوریکه خبرنگار فارس پس از بازگشت از منطقه سعی کرد تا به بازخوانی منویات مقام معظم رهبری که یکی از آنها خاموش کردن فلرهایی که موجبات آلودگی زیست محیطی را فراهم کرده بود بپردازد.

از این رو گزارشی با موضوع « 1000 روز از دستور رهبر معظم انقلاب در عسلویه گذشت؛ مشعل‌ها همچنان می‌سوزند» در روز دوشنبه هفته گذشته منتشر شد.

*چوب حراج دولت به شرکت‌های بزرگ نفتی

در راستای اجرای اصل 44 قرار است چوب حراج به شرکت‌های بزرگ نفتی زده شود به طوری که پس از اعلام واگذاری شرکت ملی حفاری در قالب هلدینگ حال قرعه به نام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خورده است.

به طوری که به گفته مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، این شرکت نفتی کار حاکمیتی انجام می‌دهد اما در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته است که مخالفت شدید وزیر نفت را در پی داشته و زنگنه در واکنش به تصمیم خصوصی ‌سازی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از وزیر اقتصاد درخواست خروج این شرکت از لیست واگذاری‌ها را کرده است.

همچنین باید گفت از سوی دیگر قرار است بزرگترین شرکت حفاری ایران نیز با هدف خودگردان سازی واگذار شود. در این راستا واگذاری این شرکت پس از تقسیم آن به بخش های کوچک‌تر انجام می شود.به همین دلیل باید با این شرایط شاهد موج جدید واگذاری‌های شرکت های دولتی باشیم.

۷ دی ۱۳۹۲ ۰۸:۵۵
تعداد بازدید : ۹۸۲