رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان فارس:

توسعه بخشی خصوصی راه رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی است

فریدون قربانی در نهمین نشست تخصصی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی با موضوع "توسعه ظرفیت های تولیدی جایگزین نفت" اظهار داشت: متاسفانه کمتر از 20 درصد اقتصاد کشور ما را بخش خصوصی در اختیار دارد و این یکی از موانع رهایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است.

وی افزود: اگر ما به دنبال ایجاد تحرک و حماسه ای در بخش تولید و اقتصاد کشورمان هستیم بایستی این روند تغییر کند و برای این تغییر نیاز به افرادی داریم که بتوانند ریسک پذیر باشند، دانش کافی را دارا باشند، مسئولیت پذیر باشند و منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح دهند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان فارس با بیان اینکه با توجه به آمارهای مربوط به سال 2011 ، سهم ایران از تولید ناخالص جهانی تنها 0.69 درصد است، گفت: از لحاظ فضای کسب و کار از 185 کشور رتبه 145 را دارا هستیم که این با توجه به رتبه دوم در ذخایر گازی جهان و رتبه بالا در ذخایر معدنی بسیار آزار دهنده است و انتظار رتبه های بالاتری را داریم.

قربانی در بیان راهکارهایی که باید مورد استفاده قرار گیرد تا در شاخص فضای کسب و کار شاهد بهبود باشیم، اذعان داشت: قانونی در سال 1390 با پیگیری اتاق بازرگانی ایران به تصویب رسید به نام قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که این قانون 29 ماده دارد.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم که در این دولت جدید این مواد را اجرایی کنیم که یقینا اگر این مواد اجرایی شود، فضای کسب و کار ما بسیار بهبود می یابد.

این فعال بخش خصوصی، پیگیری اجرایی شدن صحیح و کامل اصل 44 قانون اساسی و واگذاری حقیقی شرکتهای دولتی به بخش خصوصی با یک قیمت مناسب را از دیگر راهکارهای بهبود فضای کسب و کار و جایگزینی درآمدهای نفتی دانست و گفت: در استان فارس با دارا بودن 37 شهرک صنعتی، علی رغم دارا بودن تولید 10 میلیون تنی انواع محصولات کشاورزی (که 2.5 میلیون تن آن مربوط به محصولات باغی هست) در زمینه صنایع تبدیلی این بخش با مشکل روبرو هستیم و کمتر از 20 درصد این محصولات به فرآوری‌های بعدی می رسند.

وی افزود: در زمینه استفاده از ضایعات ما کار جدی در استان نکرده ایم و صنعت بازیافت که یک صنعت بسیار درآمدزا در جهان است باید بسیار مورد توجه ما قرار بگیرد. 

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان فارس، در بحث بهره وری در کشور مشکل داریم به طوری که راندمان کاری هر فرد ایرانی در روز 20 الی 25 دقیقه است.

قربانی خاطرنشان کرد: در استان فارس معادن هنوز دست نخورده هستند البته در سالهای اخیر با تشکیل خانه معدن، 37 نوع ماده معدنی شناسایی شده است که 21 نوع این مواد در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: حدود 270 معدن در استان فارس در حال بهره برداری با ظرفیت پایین داریم که بایستی در افزایش ظرفیت استخراج و بهره برداری از این معادن هم برنامه ریزی صورت گیرد تا با این افزایش بهره برداری بتوانیم جایگزینی برای درآمدهای نفتی در کشور فراهم کنیم.

انتهای پیام/

۷ دی ۱۳۹۲ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۸۲۸