واردات اکتان افزاهای چینی رسما تائید شد/ پالایش و پخش: مجوز واردات داشتیم

واردات اکتان افزاهای چینی رسما تائید شد/ پالایش و پخش: مجوز واردات داشتیم
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تائید واردات اکتان افزا و تخلیه این ماده افزودنی بنزین در پالایشگاه شیراز، اعلام کرد: محموله اکتان افزای وارداتی دارای مجوز قانونی از مجاری رسمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته برای نخستین بار خبر واردات یک محموله یکصد تنی ماده اکتان افزا به نام MMT و یا "متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل" روز گذشته توسط خبرگزاری مهر منتشر شد که معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز رسما واردات این اکتان افزا را تائید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه کشور در زمینه تولید اکتان افزا به خودکفایی رسیده است، گفت : در حال حاضر اکتان افزای مورد نیاز کشور به اندازه کافی تولید می‌شود و به همین دلیل واردات اکتان افزا آن هم از نوع MMT به کشور موضوعیت ندارد .

این مقام مسئول با اعلام اینکه محموله ای که تحت عنوان "بنزین چینی" ورود آن به کشور توسط برخی رسانه ها خبری شد، اصلا بنزین نبوده بلکه اکتان افزا برای ارتقای کیفیت بنزین بود که شرکت پالایش نفت شیراز به عنوان یک شرکت خصوصی صرفاٌ یک محموله محدود را آن هم سال گذشته با توجه به نیازهای احتمالی وارد کرده که مورد استفاده قرار نگرفته است .

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین ضمن تکذیب واردات بنزین چینی به کشور گفت: واردات اکتان افزا برای ارتقای کیفیت بنزین با توجه به میزان تولید داخلی در حال حاضر متوقف شده است .

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر این که محموله اکتان افزای مورد نظر دارای مجوز قانونی از مجاری رسمی بوده و دارای مشخصات مطابق استانداردهای مورد نظر بوده و  بر خلاف آنچه که منتشر شده است حجم اکتان افزای وارد شده بسیار کمتر از مقادیر اعلام شده است .


توضیحات پالایشگاه شیراز درباره اکتان افزاهای چینی

شرکت پالایش نفت شیراز با ارسال گزارشی به خبرگزاری مهر درباره واردات اکتان افزاهای چینی، اعلام کرد: هیچگونه بنزین چینی در شرکت پالایش نفت شیراز مصرف نمی گردد و ماده MMT که تحت عنوان بنزین چینی مطرح شده به عنوان ماده افزاینده درجه آرام سوزی بنزین است که علی رغم آنکه مصرف آن مورد تایید مراجع ذیصلاح بر اساس استاندارد و دستورالعمل های مورد نظر بوده است در دستور کار مصرف نمی باشد.


آغاز واردات اکتان‌افزا پس از خودکفایی در تولید اکتان‌افزا

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حالی واردات اکتان افزا را تائید و حتی از دریافت مجوزهای قانونی برای واردات این مواد شیمیایی خبر داده است که با توجه به بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و بهینه سازی در پالایشگاه‌های موجود نفت هم اکنون اکثر پالایشگاه‌های کشور شامل تهران، شازند، آبادان، تبریز، اصفهان و لاوان از واردات اکتان افزا خودکفا شده اند.

در همین حال بهار سالجاری علیرضا ضیغمی مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیران عامل و مسئولان شرکت های مختلف پالایش نفتی کشور همچون پالایشگاه‌های شازند، آبادان، تهران، لاوان و اصفهان در گفتگو با رسانه‌ها از حذف کامل MTBE و سایر افزودنی‌های شیمیایی به ترکیب بنزین تحت عنوان اکتان افزا با بهره برداری از طرح های پالایشگاهی خبر داده و با وجود بهره برداری رسمی 8 طرح توسعه در پالایشگاه های موجود استفاده از مواد شیمیایی و اکتان افزا هم همچون MTBE و MMT در ترکیب و تولید بنزنی مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر هم اکنون ایران در تولید ماده شیمیایی MTBE به خودکفایی رسیده و حتی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم آن را تائید می‌کند که این ابهام باقیمانده است با توجه به خودکفایی چگونه پالایشگاه نفت شیراز موفق به اخذ مجوز واردات اکتان افزاهای چینی شده است؟

در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش نفتی و پالایشگاه شیراز در حالی واردات اکتان افزای چینی را تائید می‌کنند اما منکر استفاده از این ماده شیمیایی افزودنی بنزین هستند اما آنجام آزمایش توسط آزمایشگاه‌های مرجع در سطح استان فارس و برخی از استان‌های همجوار وجود " منگنز و ترکیبات گوگردی و فسفری" در ترکیب بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها را به دلیل استفاده از ماده اکتان افزای MMT تائید می‌کند.

از سوی دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مطابق با مصوبات دولت باید از اواسط سالجاری با حذف کامل MTBE از ترکیب بنزین زمینه تولید و عرضه بنزین پاک را در جایگاه‌ها فراهم می‌کرد که عرضه روزانه 13 میلیون لیتری بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا نشان می دهد هنوز تا عرضه کل بنزین با استانداردهای روز جهانی فاصله دارد.

۹ دی ۱۳۹۲ ۱۸:۰۲
تعداد بازدید : ۹۴۰